به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احمد بستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتوگویی درباره خدمات علمی زندهیاد دکتر داوود فیرحی گفت: زندهیاد دکتر فیرحی چند ویژگی مهم داشت که او را از بسیاری از پژوهشگران حوزوی متمایز میکرد؛ اولین ویژگیاش این بود با اینکه حوزوی بود و لباس روحانیت به تن داشت و به پروژههای فقهی و الهیاتی میپرداخت، دروس دانشگاهی را در رشته علوم سیاسی با جدیت در دانشگاه تهران به اتمام رسانده بود و به همین دلیل بینش کاملا علمی و آکادمیک نسبت به زمینه مطالعاتی خود یعنی نسبت دین و سیاست داشت.
او ادامه داد: این موضوع برای کسی که در زمینه دانش سیاست کار میکند، اهمیت بسیاری دارد. دومین موضوع این است که مرحوم فیرحی یکی از پرمطالعهترین استادان اندیشه سیاسی در ایران و بسیار پرکار بود و در زمانهای که کمتر استادان ما مینویسند، او بسیار میخواند و خوب مینوشت.
بستانی با بیان اینکه زندهیاد فیرحی پروژه فکری مشخصی داشت، گفت: شاید نتوانیم او را یک فیلسوف سیاسی بخوانیم، ولی از زاویه یک اندیشمند برجسته حوزوی کار او ظرافتها و دقتهای خاص خود را درباب سیاست داشت. او یکی از کسانی بود که فقه را به عنوان یک دانش مهم در تمدن اسلامی جدی میگرفت و همیشه معتقد بود شکلگیری جمهوری اسلامی بهانهای برای ماست که عمیقتر به فقه نگاه کنیم و نقش آن را در حیات سیاسی و اجتماعی ایرانیان واکاوی کنیم. در حقیقت مرحوم فیرحی میکوشید بر قرائتهای مدرنتر و انسانیتر از فقه شیعه متمرکز شود و کارهای مهمی که درباره فقه مشروطه و یا نسبت فقه با مباحث سیاسی مهمی چون تحزب، قانونگذاری و دولت مدرن انجام داده بود درنوع خود بسیار ارزشمند بودند.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش زندهیاد حجتالاسلام فیرحی در عرصه دانشگاهی گفت: زندهیاد فیرحی در نهادسازی و تربیت دانشجو در دانشگاههای تهران و موسسات قم و در زمینه ترویج اندیشه سیاسی در سیسال اخیر به خصوص در فقدان افرادی مانند دکتر طباطبایی، دکتر عنایت و دکتر رضوی در دانشگاه، نقشی کلیدی داشت. از اواسط دهه هفتاد که رشتههای علوم انسانی در قم شکل گرفت دانشگاههایی مانند دانشگاه مفید و باقرالعلوم به دانشهای جدید توجه نشان میدادند و دکتر فیرحی بنیانگذار سنتی در مطالعات سیاسی در قم بود که امروز بسیار تناور شده و شاگردان ایشان مراکز پژوهشی این حوزه مطالعاتی را اداره میکنند.
روحیات شخصی مرحوم فیرحی موضوع بعدی بود که بستانی به آن اشاره کرد و گفت: هرکس مرحوم فیرحی را دیده باشد میداند او بسیار انسانی متشخص، متساهل، اهل گفتوگو و متواضع بود؛ انسانی جویای علم و دانش و همیشه در طلب یادگیری بود. خلاء او برای رشته علوم سیاسی و به ویژه برای حوزه اندیشه سیاسی در اسلام به راحتی جبران شدنی نخواهد بود.
او درباره عشق زندهیاد داوود فیرحی به ایران بیان کرد: فیرحی انسانی وطن دوست و دلسوز بود. او اهل زنجان بود و کودکی بسیار سخت و پرمشقتی را تجربه کرده بود. در سالهای اخیر دغدغه مشکلات و معضلات کشورمان همواره قلب او را میآزرد. انسانی شریف به تمام معنی بود و شاگردان و دوستان او میدانند که تا چه اندازه به میهن مان عشق می ورزید و در خدمت به منافع و مصالح جمعی ایرانیان کوشا بود.