شناسهٔ خبر: 65976 - سرویس خبر

تصویر شهید سیدحسن نصرالله روی جلد پانزدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت

نصرالله پانزدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از شهید سید حسن نصرالله بر روی جلد به احترام مقام این شهید بزرگوار جبهه مقاومت در ۲۰۸ صفحه منتشر شد.

تصویر شهید سیدحسن نصرالله روی جلد پانزدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت

به گزارش فرهنگ امروز در فاصله انتشار دو شماره گفتمان پیشرفت منطقه شرق آسیا هفته‌های پرالتهابی را سپری کرد. برآیند کلی التهابات هفته‌های اخیر کشیده‌شدن دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و رقم‌زدن صحنه‌های جدیدی از خوی وحشی‌گری این رژیم در ضاحیه لبنان بود که مهم‌ترین واقعه این اقدامات تروریستی در عصر جمعه ۶ مهرماه در ضاحیه رقم خورد. جایی که نیروی هوایی اسرائیل با ریختن حدود صد تن بمب سنگرشکن آمریکایی مقر جلسه مهم سران ارشد حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده که در نتیجه این حمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران، علی کرکی از فرماندهان شاخص حزب‌الله لبنان و جمعی دیگر از همراهان ایشان به درجه رفیع شهادت نائل شدند. گفتمان پیشرفت به مناسبت این رخداد بزرگ، در فقدان شهید والامقام سید حسن نصرالله تصویر جلد خود را به احترام این مجاهد نستوه به سید حسن نصرالله اختصاص داده است و دراین راستا در صفحاتی به پوشش و تحلیل این رخداد پرداخته است.جدای از آن چه در فصل نخست شماره پانزدهم آورده شده است، بخش عمده‌ای از مطالب تازه‌ترین شماره گفتمان پیشرفت به‌مثابه ویژه‌نامه‌ای پیرامون مسئله توسعه و برنامه‌ریزی در ایران به مناسبت آغاز اجرای برنامه هفتم می‌بایست موردتوجه قرار گیرد. این محتوا در قالب چهار پرونده موضوعی به مخاطب عرضه شده است:پرونده نخست ذیل «مفهوم‌شناسی توسعه» در برگیرنده مطالبی در خصوص عمق مفاهیمی نظیر توسعه، پیشرفت، برنامه‌ریزی و ... است. ذیل برخی از این مطالب نظیر یادداشت ابراهیم فیاض تلاش شده است که از زاویه‌ای جدید تحت عنوان راه سوم به مسئله پیشرفت بومی در ایران نگریسته شود.

تصویر شهید سیدحسن نصرالله روی جلد پانزدهمین شماره مجله گفتمان پیشرفت

این بخش دربرگیرنده مطالب دیگری از گونار میردال، امانوئل والرشتاین، رضا داوری اردکانی و... است. پرونده دوم روایت گر تجربیات تاریخی توسعه در ایران و به طور خاص در عصر پهلوی دوم است. این پرونده مروری دارد بر پنج برنامه توسعه اجرا شده در این دوران.همین‌طورر بررسی چهره‌های مهم این عرصه و شکاف‌های ایجاد شده عمیق اجتماعی در ایران دهه ۴۰ و ۵۰ در ذیل مطالب این پرونده مورد توجه قرار گرفته است.پرونده سوم از باب بررسی تجربیات توسعه در کشورهای هم تراز ایران، به تجربیات توسعه در کشورهایی نظیر ترکیه، سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ... اشاره دارد. جدا از این که طی مطلبی مفصل و پژوهشی پارادایم‌های توسعه در جهان با اتکا به نمونه‌هایی در آسیا و آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفته است.اما پرونده چهارم متمرکز بر اجرای برنامه هفتم توسعه در ایام حاضر است. این پرونده تلاش دارد تا ضمن اشاره به برخی آسیب‌های مهم برنامه‌های قبلی به نقاط ضعف و قوت برنامه هفتم اشاره کند. ذیل این پرونده دو گفتگو با امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی و محمد قاسمی انجام شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.در بخش متن و حاشیه این شماره نیز صرفاً به آثاری که به مسئله توسعه در ایران پرداخته‌اند، توجه شده است. آثار افرادی نظیر احمد اشرف، صادق زیباکلام، همایون کاتوزیان و... در این بخش مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می‌شود.پانزدهمین شماره این مجله با قیمت ۲۱۰ هزار تومان و در ۲۰۸ صفحه از کتاب‌فروشی‌های منتخب تهران و قم و همین‌طور دفتر مجله قابل خریداری است.