به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ آیتالله نجمالدین طبسی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم درباره درج lمطلب روزنامه قانون مبنی بر «بی اعتباری شهادت زنان، مصداق تبعیض جنسی است» و زیر سؤال بردن احکام قرآن، گفت: کسی که با فقه اسلام به ویژه فقه مکتب اهل بیت حتی در حد رساله عملیه آشنا باشد میداند در اسلام، احکام متفاوتی وجود دارد و این طور نیست که همه احکام برای همگان یکسان باشد؛ یکسری از احکام برای مردان و دسته دیگری از احکام برای زنان است. آیا نام این مسئله تبعیض است یا گاهی رأفت است و گاهی هم مقتضای مصلحت؟!
وی اظهار داشت: واقعیت چیز دیگری است. گاهی شارع مقدس، مخاطب حکم و جنس او را در نظر میگیرد چرا که احکامی که میخواهد بر این جنس بار شود مفسدهای به دنبال نداشته باشد و یا در حد توان او و مصلحت او باشد. به طور مثال در باب «صلاة» در ایام خاصی، نماز از زنان ساقط میشود اما هرگز و در هیچ شرایطی، نماز از مرد ساقط نمیشود، در ارتباط با حج: اگر زن به زیر سایه یا سقف برود ایرادی ندارد در حالی که مرد چنین حقی ندارد، همچنین رمی جمرات برای زن در هر زمانی جایز است، بیرون رفتن از مشعر برای مردها باید بعد از طلوع آفتاب باشد اما زنان می توانند ساعت ۱۲ شب از مشعر خارج شوند.
در بعضی از احکام، شهادت زنان به تنهایی قبول است
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: در باب دفاع و جهاد، درگیر شدن با دشمن برای مردان واجب است اما از زنان ساقط شده است بنابراین کسی که رساله را بخواند درمییابد احکامی وجود دارد مختص مردان که برای زنان کمرنگ شده و یا اصلاً نیست و هرگز آن را تضعیف جنسی نمیدانیم ما اسم آن را رأفت اسلامی یا مقتضای حال مکلف و مصلحت شخص یا جامعه و یا مصلحت هر دو میگذاریم؛ آیا اینکه شرع، مقتضای حال مخاطب را در نظر گرفته است و آنها لفظ تبعیض را به کار میبرند، صحیح است؟ در باب حدود نیز اگر فرض کنیم مردی از دین خارج شود حکمش اعدام است اما زن را اعدام نمیکنند و تخفیف برای او وجود دارد.
وی یادآور شد: کسانی که با قوانین و فقه اسلامی در حد یک رساله عملیه آشنا باشند میدانند این اختلافات در همه جا وجود دارد که البته اختصاصی هم به فقه اهل بیت ندارد بلکه در تمامی مذاهب اختلاف احکام میان مرد و زن وجود دارد.
کسی که شهادت مردان را علمآور میداند، دچار خلط در مباحث فقهی شده است
طبسی در خصوص مطلب روزنامه قانون عنوان کرد: مسئولان روزنامه قانون با زدن این تیتر میداند اینگونه نیست که شهادت زنان، به تنهایی قابل قبول نباشد؛ در کتاب فقهی ما بحث شهادات وجود دارد، به تفصیل میگویند برخی از موارد حقوقی با شهادت ۴ مرد ثابت میشود مانند: زنا، لواط. بعضی دیگر فقط دو شاهد مرد لازم است و کمتر از آن کفایت نمیکند مانند قتل، شرب خمر، حد سرقت، ارتداد، برخی از موارد نیز وجود دارد که شهادت زنان به تنهایی کفایت میکند از جمله قضیه ولادت، اینکه بچه از کدام مادر است، مسئله محرمیت رضاعی و استهلال (غیر از رؤیت هلال) نیازی نیست مرد ورود پیدا کند. اما در بعضی از موارد، شهادت زنان به شهادت مردان، ضمیمه میشود.
وی درباره نظر کارشناس حقوقی که در این روزنامه صبحگاهی به اظهار نظر پرداخته است، تصریح کرد: کسی که میگوید شهادت مرد در قاضی علم ایجاد میکند اما شهادت زن علم ایجاد نمیکند دچار خلط در مباحث فقهی شده است. چرا که اگر شهود، شهادت بدهند، قاضی موظف است به همان حکم کند، حتی اگر علمآور نباشد.
اختلاف احکام مردان و زنان، سلامت قانون را تضمین میکند
پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهادت کودک یا نوجوان نابغه در کدام دادگاه جهان مورد پذیرش قرار میگیرد آیا این هم مصداق تبعیض است هرچند که هوش این کودک از چندین خانم و آقا بالاتر باشد،خاطرنشان کرد: کسی که بیان میکند شهادت مرد برای قاضی علمآور است اما شهادت زنان علمآور نیست اصلاً با اولیات فقه آشنا نیست؛ حاکم شرع به سه طریق میتواند حکم کند. علم خودش، شهادت یا اقرار. توصیه ما به این دسته افراد آن است که اگر در این زمینه تخصص دارند ابتدا مطالعه داشته و بعد سخن بگویند و گر نه در مباحث فقهی اظهارنظر نکنند تا سخنان آنها دستاویزی برای دشمنان قرار نگیرد.
طبسی با انتقاد از طرح موضوع شهادت یک بانوی دندانپزشک در مقایسه با یک مرد کارگر، در روزنامه قانون گفت: ذکر این مقایسه، مصداق تبعیض است و در واقع نگارنده میخواهد بیان کند این زن از آن مرد بالاتر است. از این رو با این مقایسه، آن مرد کارگر را تحقیر کرده است.
وی یادآور شد: این مسائل اختلافی و یا به قولی تبعیضی در تمام جهان وجود دارد اما حقیقت آن است که این مسائل، تبعیض نیست بلکه به صلاح جامعه بوده و سلامت قانون، چنین مسائلی را ایجاب میکند؛ در کدام یک از کشورها فرمانده جنگ را یک خانم انتخاب میکنند؟ در کجای جهان پستهای کلیدی را به زنان در هر سطحی که باشند واگذار میکنند؟ پس آیا این نیز تبعیض است؟! بنابراین باید گفت یک سری از امور است که اگر آن را به زنان محول کنیم ظلم در حق آنهاست و تحمل زنان در آن حد نیست البته شاید بعضی از زنان توانایی انجام کارهای سخت را داشته باشند اما این بعضی استثناء بوده و کلیت ندارند.
اطلاعی از این علمای نواندیش در حوزههای علمیه وجود ندارد
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم عنوان کرد: اکنون ما به آرامش نیاز داریم، کشوری که اکثریت قریب به اتفاق آن مسلمان هستند و به قوانین اسلام احترام میگذارند نباید این جوسازیها طوری شود که با درج مطالبی از این قبیل، به قوانین اسلام دهنکجی شود و کسانی از این مبحث سوء استفاده کنند که از اسلام ضربه خورده، کینهای نسبت به اسلام در دل دارند یا در اثر جهالت دست به دشمنی با اسلام میزنند.
وی تصریح کرد: بنده از کسانی که چنین مصاحبههایی را انجام میدهند تقاضا دارم که با این حرفها، اسباب سوء استفاده جاهلان یا کسانی که سیلی خورده اسلام و با مواجب بگیران هجمه علیه اسلام هستند را فراهم نکنند.
طبسی در خصوص بخشی از این مصاحبه مبنی بر اینکه «به گفته بسیاری از علمای نواندیش، دادن شهادت جزو احکام ارشادی است که به مقتضای زمان و مکان میتواند دستخوش تغییر و تحول قرار گیرد» گفت: اگر این احکام ارشادی باشد و نه مولوی و اگر این «بسیاری» هم، افرادی هستند که مورد اعتبار جامعه و حوزهها باشند بیایند نظر خود را بیان کنند اما امروز جامعه اسلامی ایران تابع حوزههای مقدس علمیه است و در حال حاضر مراجع و علما نیز تابع فقه جواهری هستند، همان فقهی که حضرت امام(ره) بر آن تأکید داشتهاند و ما اطلاعی از این علمای نواندیش نداریم و اگر چنین علمایی وجود داشته باشند این حقوقدانها میتوانند به آنها رجوع کرده و جامعه را به حال خود رها کنند.
وی افزود: از این افراد خواهشمندیم در این مباحث تخصصی یا عالمانه، محطاطانه و با در نظر گرفتن تقوای الهی ورود پیدا کنند و یا اینکه بهتر است امر را به اهل خودش واگذارند.