شناسهٔ خبر: 9360 - سرویس دیگر رسانه ها

معاون وزیر علوم: دانشگاه‎های دولتی بدهکارند

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها در هزینه های جاری حدود هزار و 220 میلیارد تومان بدهکاری دارند که نزدیک به 540 میلیارد تومان آن مربوط به اشخاص حقیقی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ محمدحسین امید اظهارداشت: میزان تخصیص بودجه جاری ستاد آموزش عالی در سال جاری کمتر از سال گذشته بوده اما تخصیص دانشگاه ها رشد داشته است.

وی وضعیت تخصیص بودجه امسال آموزش عالی را بهتر از سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از مشکلات فعلی دانشگاه ها به تخصیص نامناسب سال گذشته برمی گردد.

وی افزود: تخصیص بودجه سال گذشته آموزش عالی تا پایان سال، حدود ۶۴ درصد بود به این معنی که حدود هزار میلیارد پول دانشگاه ها را به آنها ندادند و این بار کسری تخصیص به سال ۹۲ منتقل شده است.

به گفته امید، دانشگاه ها در بخش جاری حدود هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان بدهکاری دارند که نزدیک به ۵۴۰ میلیارد تومان آن مربوط به اشخاص حقیقی و بقیه مربوط به بدهی های قطعی همچون هزینه آب، برق، مخابرات و نظایر آن است.

وی به تخصیص ۶۰ درصدی بودجه آموزش عالی از ابتدای امسال تاکنون (۹ ماهه نخست) اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی، باید در ۹ ماهه امسال، میزان تخصیص ۷۵ درصد باشد که الان ۱۵ درصد کمتر است اما با این وجود، نسبت به تخصیص های سال گذشته، وضعیت بهتری داریم.

معاون وزیرعلوم با بیان اینکه وضعیت تخصیص بودجه های جاری ستاد آموزش عالی در سال جاری کمتر از سال گذشته است اما تخصیص دانشگاه ها بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: البته همان بودجه های ستادی وزارت علوم نیز در قالب گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی و حمایت های مختلف به دانشگاه ها بازمی گردد و کاهش بودجه های ستادی، عملا موجب کاهش کمک به دانشگاه ها می شود.

وی تخصیص بودجه جاری ستاد وزارت علوم در سال جاری را کمتر از ۳۵ درصد و تخصیص دانشگاه ها را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد.

امید با بیان اینکه وضعیت بودجه عمرانی آموزش عالی نیز امسال بهتر از سال گذشته است، گفت: میزان تخصیص اعتبارات عمرانی که در سال جاری تاکنون به طور میانگین حدود ۳۰ درصد است، در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۱۰ درصد بوده است.

امید پیش بینی کرد وضعیت بودجه سال آینده آموزش عالی خیلی بدتر از امسال خواهد بود چراکه دولت با توجه به محدودیت منابع مالی، بودجه را به صورت انقباضی بسته است.

وی یادآور شد: کل بودجه آموزش عالی شامل ستاد وزارت علوم، دانشگاهها و مراکز پژوهشی به پنج هزار میلیارد تومان می رسد که در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۷ درصد رشد نشان می دهد.

معاون اداری مالی وزارت علوم تصریح کرد که رشد ۱۷ درصدی بودجه آموزش عالی در سال آینده فقط جوابگوی پرداخت حقوق ها خواهد بود و اکثر دانشگاه ها مجبورند هزینه ها را کم کرده و به حداقل ها اکتفا کنند.

وی ادامه داد: از مجموع بودجه پنج هزار میلیاردی آموزش عالی در سال آینده، چهار هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان به دانشگاه ها اختصاص دارد که با توجه به رقم سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی بودجه سال گذشته دانشگاه ها، ۲۰ درصد رشد نشان می دهد.

معاون وزیرعلوم درخصوص اعتبارات تملک دارایی آموزش عالی در سال ۹۳ نیز گفت: در زمینه تملک نیز برای سال آینده، ۸۵۷ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تقریبا برابر با تخصیص امسال است.