شناسهٔ خبر: 13224 - سرویس کتاب و نشر

تنش جوهری

تنش جوهری یکی از بزرگ‎ترین امتیازات کوون این است که بر خلاف بسیاری از اهل علم که می‎کوشند با استفاده از زبانی متکلف و کاملا تخصصی خود را «معتبر» و «برحق» جلوه دهند، از زبانی ساده و روشن سود می‎جوید. او به معنای واقعی کلمه یک «دانشمند» است؛ بدین معنا که درباره‎ی جزییات بسیار دقیق است و در مورد تبیین‎ها کاملا اندیشناک است.

نویسنده: تامس کوون

مترجم: علی اردستانی

ناشر: رخداد نو

نوبت چاپ: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۵۱۱

قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

فرهنگ امروز: اگرچه تامس کوون با انتشار کتاب دوران ساز ساختار انقلاب‎های علمی، فصل تازه‎ای را در ساحت اندیشه‎ی انسانی گشود با این حال، کتاب مذکور ساختاری کاملا نظری دارد و    از بیان جزئیات و مصادیق باز می‎ماند، این وظیفه را کتاب تنش جوهری بر عهده می‎گیرد که با تدارک مجموعه‎ای از مقالات تجربی و تاریخی می‎کوشد چارچوب نظری کتاب ساختار را به تفضیل مورد شرح قرار دهد. موضوع ثابت کوون این است که چگونه اجتماعات دانشمندان درک می‎شوند، تحت آزمون قرار می‎گیرند و دانش حوزه‎ی مطالعاتی‎شان پیش می‎رود.

شاید یکی از بزرگ‎ترین امتیازات کوون این است که بر خلاف بسیاری از اهل علم که می‎کوشند با استفاده از زبانی متکلف و کاملا تخصصی خود را «معتبر» و «برحق» جلوه دهند، از زبانی ساده و روشن سود می‎جوید. او به معنای واقعی کلمه یک «دانشمند» است؛ بدین معنا که درباره‎ی جزییات بسیار دقیق است و در مورد تبیین‎ها کاملا اندیشناک است.

در چند دهه‎ی اخیر فلسفه علم و روش‎شناسی در کانون توجه شاغلان علم قرار گرفته است. این امر تا آن‎جا اهمیت یافته است که امروزه تقریبا در تمامی رشته‎های پیشتاز شماری از واحدهای درسی به این موضوع اختصاص دارد. از این موضوع نباید تعجب نمود، زیرا امروزه در پرتو کاربست موفقیت‎آمیز چند سده‎ی اخیر «روش علمی» به ویژه در علوم طبیعی، علم توانسته است به چنان رود خروشانی تبدیل شود که معیار سنجش تمام دانش‎ها به شمار می‎رود؛ بدین معنا که تنها دانش‎هایی مورد توجه قرار می‎گیرند و برای‎شان پول هزینه می‎شود که صبغه‎ی «علمی» داشته باشند.

این کتاب به دوبخش پژوهش‎های تاریخ‎شناختی و پژوهش‎های فرا تاریخی تقسیم‎بندی شده است. در بخش اول به رابطه میان تاریخ و فلسفه علم، مفهوم علت در پیشرفت فیزیک، تقابل سنت‎های ریاضی و آزمایشی در پیشرفت علم فیزیک، پایستگی انرژی به مثابه‎ی مثالی از کشف هم‎زمان، تاریخ علم، رابطه میان تاریخ و تاریخ علم پرداخته شده است.

در بخش دوم به ساختار تاریخی اکتشاف‎های علمی، کارکرد اندازه‎گیری در علم فیزیک نوین، تنش جوهری: سنت و نوآوری در پژوهش علمی، کارکرد و نقش آزمایش‎های فکری، منطق اکتشاف یا روان‎شناسی پژوهش، اندیشه‎های ثانوی در مورد پارادایم، عینیت، داوری ارزشی و انتخاب نظریه، تأملی بر رابطه‎ی علم و هنر پرداخته شده است.