شناسهٔ خبر: 27951 - سرویس کتاب و نشر

پدیدارشناخت تاریخ استعلایی فلاسفه‌ی اسلامی

پدیدارشناخت تاریخ استعلایی او در این کتاب ضمن پرداختن به تفکیک تاریخ فلاسفه از تاریخ فلسفه در پی رد سه مدعای «فلسفه‌ی اسلامی همان فلسفه‌ی یونانی است که تنها به خط فارسی مکتوب شده و آن هم با کژتابی و تحریف»، «و اگر هم فلسفه‌ی اسلامی تحققٌ مائی داشته است، به لحاظ استناد به قرآن و حدیث، کلام است نه فلسفه» و «دوران فلسفه‌ی اسلامی با درگذشت ابن‌رشد منقضی شده است.» برآمده است.

پدیدارشناخت تاریخ استعلایی فلاسفه‌ی اسلامی (دو جلد)
منوچهر صدوقی سها
سال چاپ: ۱۳۹۳
ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
تعداد صفحات: 1045 صفحه
قیمت: 60 هزار تومان

 

کتاب «پدیدارشناخت تاریخ استعلایی فلاسفه‌ی اسلام» منوچهر صدوقی‌سُها به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دو جلد منتشر شد. صدوقی‌سُها، فیلسوف و پژوهشگر در درس و بحث‌ها و مصاحبه‌هایش بارها بر این مسأله تأکید کرده است که «تاریخ فلسفه از تاریخ فلاسفه جداست» و بر این باور است که «این دو با یکدیگر مخلوط شده‌اند. متنی نیست که بتوان در حوزه‌ی تاریخ فلسفه ارائه کرد و سنتی به نام تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه نداشته‌ایم.» او در این کتاب به شرح این مسأله پرداخته و در راستای آن در پی رد سه مدعای «فلسفه‌ی اسلامی همان فلسفه‌ی یونانی است که تنها به خط فارسی مکتوب شده و آن هم با کژتابی و تحریف»، «و اگر هم فلسفه‌ی اسلامی تحققٌ مائی داشته است، به لحاظ استناد به قرآن و حدیث، کلام است نه فلسفه» و «دوران فلسفه‌ی اسلامی با درگذشت ابن‌رشد منقضی شده است.» برآمده است. جلد اول این کتاب مدخلی است که خود شامل «تمهیدات» و «متون مبادی و متعلقات آن» و جلد دوم نیز شامل «مقدمات» و «متون مبادی و متعلقات آن» است.

 

در فصل در موضوع تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه آمده است «اکنوناً نهاده بر پایه‌ی آنچه که گذشت بر من است که رأی مختار خویش در مقام تأسیس موضوعی خاص بهر «تاریخ فلسفه» و موضوعی خاص دیگر بهر «تاریخ فلاسفه» به بیان اندر آورم تا حد تام آن هر دوان نیز خود به خود شناخته آید بحول الله و قوته و لاحول و لاقوّة الا بالله:
موضوع «تاریخ فلسفه» عبارت است از:
«تعاقب قانونی و بل که ترتب عِلی تطورات هریک از مسائل نظامی فلسفی خاص به حوزه‌ای یگانه در ساحت تاریخی خویش».

و موضوع «تاریخ فلاسفه» عبارت است از:
«تسلسل قانونی طبقات فلاسفه‌ی نظامی فلسفی خاص به حوزه‌ای یگانه در ساحت تاریخی خویش».

و در مقام تطبیق می‌آورم که موضوع نامه‌ی حاضر همانا «تسلسل قانونی» طبقات فلاسفه‌ی اسلامی است در ساحت تاریخی خویش به میانه‌ی ابن رشد و صدرالمتألهین». و امید می‌دارم که به مدد نیکان و پاکان از پی فراغ از آن، توفیق تدوین «تاریخ فلاسفه‌ی اسلامی» نیز رفیق آید.» صفحه‌ی 45