فرهنگ امروز: چندی است که گلایه از بد اخلاقیها در صفحات جراید و رسانهها زیاد دیده و شنیده میشود. بد اخلاقی در ورزش، در سیاست، در مطبوعات، در پزشکی، در مدارس، در خانواده، در زندگی روزمرهی مردم و ....گویا به راستی بیادبان، آتش در همه آفاق زدهاند و شعلههای بیادبی همه جا را فراگرفته و میسوزاند. اعتراض به بد اخلاقیها می تواند نشانه ی خوبی باشد چون خبر از آن دارد که هنوز مرزی بین خوش اخلاقی و بد اخلاقی هست. اما چه باید کرد وقتی که میبینیم خود این گلایهها نیز گرفتار بد اخلاقی هستند. ممکن است فردی با هدف مبارزه با یک بد اخلاقی ورزشی یک گزارش تهیه کند. او چه بسا با نیتی خوب صرفا یک گزارش تهییه کرده است، ولی گزارش او در یک برنامهی پر بیننده که برای حفظ بینندگانش باید از خبرهای داغ استفاده کند پخش میشود و عمل ناشایستی که از یک فرد سر زده، علنی میشود و لذا تهیه کننده گزارش، پر کنندهی پازلی از یک بد اخلاقی بزرگتر میشود.
وقتی فردی عملی غیر اخلاقی انجام میدهد، با دو واکنش روبه رو میشود. یک واکنش درونی یعنی «عذاب وجدان» و دیگری بیرونی یعنی «سرزنش دیگران». هر چه قدر که اعمال غیر اخلاقی زیاد باشد، ولی یکی از این دو واکنش وجود داشته باشد، نشانهای است بر معنا داری هنجارها، معیارها، خطوط قرمز و حد و مرزها. اما وقتی که فردی هنجار شکنی میکند و در پس آن هیچ کدام از این واکنشها نمیآید، یعنی که دیگر حدود و معیارها معنای خود را از دست دادهاند و گویی که اصلا عملی خلاف اخلاق رخ نداده است.
این ماهنامه در ۶ بخش سبک زندگی، نظام اجتماعی، نظریه اجتماعی، تفکر، هنر و ادب و تاریخ طبقهبندی شده است. در هر یک از بخشهای سبک زندگی به چیستی بحران اخلاقی زمانه ما، هرمنوتیک، فلسفه و زندگی اخلاقی، ظهور دستورات اخلاقی و غیاب اخلاق پرداخته است. در بخش نظام اجتماعی؛ ابتنای ارزش بر فلسفه، اخلاق و ارزشهای اجتماعی، تولد و مرگ ارزشها از دکتر تقی آزاد ارمکی، اخلاق و سیاست و ...را عنوان میکند. در بخش نظریه اجتماعی به سراغ اساتید رفته و خروج از مسئله، رابطه علم و ارزش، زاده متافیزیک، علم-دین، یگانه یا دوگانه و ....را مورد بررسی قرار میدهد. در بخش چهارم، تفکر، به دگرشی در ذات حقیقت، تصویر جهان، طرح جهان در فلسفه و ...بیان میکند. هنر فراتر از فرهنگ، مقاومت در برابر کیش ابتذال، تأثیر فراسوی تأثیر را در بخش پنجم، هنر و ادب آورده است. در بخش پایانی یا همان تاریخ؛ گذار و گذر تاریخ، طبیعت و ارزش تاریخ جهانی، بدون روایت بدون تاریخ را مورد توجه قرار داده است.