نظریههای توجیه و مبناگرایی
ابراهیم دادجو
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
تعداد صفحات:۶۸۹ صفحه
قیمت: ۴۰ هزار تومان
از آن روزگار که افلاطون، معرفت حقیقی یا اپیستمه را «باور» ی معرفی کرد که «صادق» و «موجه»باشد، تاکنون درباره این سه عنصر سخن بسیار گفته و بحث فراوان شده است. توجیه چیست و باور اگر چگونه باشد، موجه است؟ منتهی شدن به مبنای معرفت و سنگ بنای یقینی، پاسخ سوال است یا هماهنگی و سازواری نظام معارف، یا راه سومی باید جست؟ باور اگر به طور موجهی صادق باشد، معرفت است؛ اما- صرف نظر از اینکه مراد ما از صدق چه باشد و باور را اگر چگونه باشد، صادق می نامیم؟ پاسخ آن را نظریه ما دربارهی صدق خواهد داد- پاسخ به این سوال که «باور اگر چگونه باشد، موجه است؟»، نظریه ما را دربارهی «توجیه» برمیسازد. در حقیقت، نظریههای توجیه، حاصل تلاشهایی هستند که برای بهدست دادن فرایند منطقی و ضروریای به کار بسته شده است که باور اگر پس از طی آن فرایند، باور شده باشد، صادق است و سزاوار نشان معرفت.