فرهنگ امروز/سارا فرجی: مصاحبه با هادی مقدم دوست آن هم در این روزها که هر روز برای اکران، نقد و بررسی فیلمش جایی دعوت است کار آسانی نبود؛ خصوصا که مصاحبه ای که می خوانید در شرایط نسبتا سختی گرفته شد چون جزو روزهایی بود که مقدم دوست برای اکران و نقد و بررسی فیلمش عازم دانشگاه شیراز بود و حسابی درگیر بحث و گفتگو با دانشجویان و ببینندگان و علاقمندان فیلمش بود، به هر روی این مصاحبه هرچند مختصر و در فاصله یک مسیرگرفته شد اما خود مقدم دوست در پایان گفت که به نظرش گپ و گفت جالبی از کار درآمد.
اولین سوالمان از مقدم دوست درخصوص موضوع فیلم اولی بودنش بود و اینکه چرا در اولین فیلمش به سراغ سینمای دینی و مذهبی رفته است؛ او در پاسخ به این سوال گفت: برای بنده که مدتهاست در سینما کار می کنم و سالهاست در بخشهای مختلف این حوزه مشغولم فیلم اولی معنا و موضوعیت ندارد، ضمن اینکه «سربه مهر» به نوعی ادامه کارهای قبل من یعنی «بی پولی» و سریال «وضعیت سفید» است که در هر دو با حمید نعمتاله همکاری داشتم و خب حالا در این فیلم به نوعی همان موضوعات را دنبال کردم و حمید نعمتاله هم در تمام مراحل به عنوان مشاورکارگردان در کنارم بود.
وی در خصوص اینکه چرا در میان رسانه های اجتماعی مختلف که این روزها بسیار هم گل کردهاند و طرفداران بسیاری پیدا کردهاند به سراغ وبلاگ رفته است افزود: به نظرم وبلاگ برای وبلاگ داران و وبلاگ نویسان جایی است مثل دفترچه یادداشت، خاطرات، احساسات و خیلی چیزهای دیگر که خب داشتن این ویژگی ها به شخصیت اصلی فیلم (یعنی صبا که نقش آن را لیلا حاتمی ایفا کرده) بیشتر نزدیک بود؛ در واقع چون رسانه های اجتماعی دیگر کاربری های متفاوتی دارند خیلی به درد ما در فیلم و شخصیتمان نمیخورد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که وبلاگ با شخصیت اصلی فیلم همخوانی و تطابق بیشتری دارد.
کارگردان فیلم «سربه مهر» در توضیح درخصوص اماکنی که صبا برای نمازخوان انتخاب میکند مثل نمازخانه فرودگاه یا نمازخانه پردیس ملت یا برج میلاد اشاره کرد: مقتضیات زمانی و مکانی ایجاب میکرد که لیلا حاتمی چنین اماکنی را انتخاب کند به عنوان مثال زمانی که صبا نیمههای شب فهمید که پدر و مادر همخونهش قرار است به آنجا بروند خانه را ترک کرد تا برای نماز صبح به جایی برسد و خب قاعدتا در آن موقع از شب، مسجد یا جای دیگری جز فرودگاه باز نبود یا مثلا وقتی برای انجام کار و استخدام به برج میلاد میرود خب طبعا نمازخانه آنجا را انتخاب میکند ضمن اینکه او در تمام فیلم قصد دارد جایی نماز بخواند که کسی او را نبیند و در واقع دزدکی نماز بخواند بنابراین اماکنی که کمتر در دسترس هستند را انتخاب می کند.
مقدم دوست در مورد هدف گذاری درباره فیلمش گفت: امیدوارم که فیلمم آنقدری تاثیرگذار بوده باشد که یک نفر با دیدن آن نمازخوان شود و خب اصلا من با این هدف فیلم ساختم، چون قصد اصلی من در سربه مهر این بود که تاکید کنم نماز موجب احساس سلامت و تقویت شخصیت میشود و امیدوارم که درست هدفگذاری کرده باشم و آنچه را که نظرم بوده توانسته باشم به درستی انتقال دهم.
فیلنامه نویس فیلم «بی پولی» در خصوص نقدی که بسیاری از منتقدان به فیلم او وارد کردهاند مبنی بر اینکه صبا نماینده خوبی برای دختران امروزی جامعه نیست توضیح داد: در یک فیلم قرار نیست که شخصیتها نماینده یکسری آدم باشند و یا حتی شبیه برخی از آدمهای جامعه باشند در یک فیلم قرار است که هر شخصیت ویژگیها و زوایای شخصیتی خودش را داشته باشد و خب مقصود ما در این فیلم نشان دادن دختری بود که به موقعیت بحران رسیده و در موقعیت بحرانی به خدا روی آورده است، ممکن است مشابه این شخصیت و موقعیت در جامعه و در عالم واقع وجود داشته باشد اما در فیلم با این هدف که خب این دختر (صبا) نمایندهای از فلان قشر از دختران است به آن پرداخته نشده است و اساسا من با این موضوع که شخصیتهای فیلم نمونه بیرونی داشته باشند مخالفم چون در فیلم هرکسی خودش است با ویژگیها و خلق و خوهای شخصیتی که برای آن نوشته و تصمیم گرفته شده است.
کارگردان «سر به مهر» همچنین در پاسخ به نقد دیگری که گفته میشود هادی مقدم دوست فقط بر روی یک شخصیت و داستان تمرکز داشته و به اصطلاح همه تخم مرغهایش را در سبد لیلا حاتمی چیده است و اگر کسی آن شخصیت را نپذیرد، دوست نداشته باشد و غیره فیلم بی معنا میشود و از ادامه دیدن فیلم انصراف می دهد گفت: خاصیت فیلم های شخصیت محور همین گونه است که همه فیلم بر پایه یک شخصیت خاص باشد و همه اتفاقات داستان حول محور آن شخصیت باشد و من اتفاقا برعکس خیلی خوشحال میشوم اگر یک نفر در مورد این فکر را بکند که همه تخممرغ هایم را در سبد لیلا حاتمی چیده ام چون نشان می دهد که من درست عمل کرده ام و به نتیجه خودم یک شخصیت پردازی قوی بوده است رسیده ام.
مقدم دوست در پاسخ به این سوال که برای جشنواره امسال کاری دارد یا خیر تنها به این جمله بسنده کرد که با حمید نعمت ا... در نوشتن «آرایش غلیظ» که در جشنواره فجر امسال نمایش داده می شود همکاری کرده است.