شناسهٔ خبر: 40542 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان برگزار شد

چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان با عنوان «رحمانیت» با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از زنان و بانوان از ادیان مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

مرکز اسلامی هامبورگ

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش دیالوگ بین الادیانی زنان که در سال­های اخیر در کلیسا تشکیل می ­شد، امسال برای اوّلین بار در فضای عبادت مسلمانان و مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

در این همایش شرکت کنندگان ابتدا از فضای زیبای معماری مسجد امام علی(ع) بازدید کردند و در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با فعّالیت­های مرکز اسلامی هامبورگ و بخش دیالوگ آکادمی اسلامی آلمان برای آنان ارائه گردید و سپس همایش به طور رسمی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید که اشاره به رحمانیت خداوند داشت، آغاز گردید.

این همایش شامل برنامه های متنوع و مختلفی از جمله ایراد سخنرانی در رابطه با «رحمانیت از منظر ادیان مختلف» میزگرد، پرسش و پاسخ و نیز کارگاه­های مختلف با عناوین زیر بود:

۱ـ کارگاه کمک و همیاری (برای پناهجویان، ایتام، بی خانمانان، بیماران و ...)

۲ـ کارگاه رحمانیت پیامبران

۳ـ پول یا محبّت؟ در دورانی که ملاک ارزش­گذاری همه چیز پول و مادّیات شده است، رحمانیت چگونه می­تواند توسعه یابد؟

۴ـ رحمانیت و زن از نگاه اسلام و مسیحیت

۵ـ چگونه می توانیم رحمانیت را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم؟

۶ـ رحمت و عدالت؛ یک تناقض؟ !

سخنرانان ویژه افتتاحیه این همایش آیت الله رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.  ایشان در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف، یکی از اهداف برگزاری اینگونه دیالوگ­ ها را توجه به مشترکات همه ادیان الهی دانست و گفت: هدف اصلی آن است که مشترکات میان ادیان شناحته و بر اساس آن تلاش شود که در مقام عمل به نفع پیروان همه ادیان و مذاهب رفتار و به لحاظ عملی منافع همه ادیان در نظر گرفته شود.

وی افزود:  آفرینش و حقیقت عالم و آدم بر اساس محبت و عشق قرار داده شده است؛ چنانکه ابن سینا نیز در رساله اش با نام «عشق در هستی» به آن اشاره می کند و می گوید عشق سراسر هستی را فرا گرفته است و خداوند بر اساس عشق و محبت عالم هستی را آفریده است. آغاز و مبدأ محبت و عشق از جانب خداوند است و بشر نیز باید بکوشد این عشق و محبت را حفظ نماید «یُحِبّهم و یحبّونه».در آموزه های تمام ادیان ابراهیمی، همواره از رحمت، رأفت و عشق به خدا و بشریت و صلح و دوستی سخن به میان آمده است و همه پیامبران تلاش کرده اند تا امنیت به معنای جامع و فراگیر در حیات بشر حاکمیت یابد. لذا وظیفه عالمان دینی و اندیشمندان الهی اینست که گوهر و جوهر واقعی دین و انسان را به درستی تبیین و تفسیر نمایند تا انسان ها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

رمضانی در ادامه با اشاره به اهمیّت صلح و امنیّت از دیدگاه اسلام، ادامه داد: آنچه از آموزه ­های قرآن به دست می آید این است که اسلام ۳ نوع صلح را آموزش می دهد: ۱. صلح با خود ۲. صلح با دیگران ۳. صلح با خدا. اگر صلح و آشتی با خود، دیگران و خدا تحقق یابد صلح، امنیت و آرامش حقیقی در جامعه بشری تامین خواهد شد. مشکلاتی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه است به واسطه حرکت برخلاف صلح است و هرچه مقدار قهر با خود، با دیگران و خدا بیشتر باشد، مشکلات هم بیشتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه در پایان سخنان خویش در واکنش به حملات تروریستی انجام پذیرفته در لبنان و فرانسه، ضمن محکوم نمودن چنین اقدامات غیر انسانی  گفت: به عنوان ریاست اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه، اتفاق اخیر فرانسه را که باعث کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر شده و نیز اتفاق مشابهی که در بیروت به وقوع پیوست، را به شدت محکوم می نماییم.

نظر شما