شناسهٔ خبر: 64516 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بن‌سلمان چگونه از موزه لوور انتقام گرفت؟/ افتتاح نمایشگاه آثار داوینچی بدون «سالواتور موندی»

  

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ معمای به نمایش درنیامدن گران‌ترین تابلو نقاشی تاریخ در نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی در موزه لوور پاریس و نقش محمد بن‌سلمان در هفته آینده با نمایش یک مستند داستانی فاش می‌شود. هنرآنلاین در این باره می‌نویسد، شاهزاده سعودی که سال ۲۰۱۷ با هزینه کردن ۴۵۰ میلیون دلار صاحب نقاشی «سالواتور موندی» یا «نجات‌دهنده جهان» شد، قرار بود این تابلو را برای نمایش به موزه لوور در پاریس امانت بدهد اما وقتی مدیران این موزه معتبر زیر بار فشارهای بن‌سلمان برای تایید اصالت تابلو نرفتند او هم تصمیم گرفت گران‌ترین نقاشی تاریخ را به لوور ندهد. به این ترتیب، انتقامی اساسی از لوور پاریس گرفت که می‌خواست «سالواتور موندی» شاه‌کلید نمایشگاه آثار داوینچی باشد. مستند «نجات‌دهنده برای فروش» به کارگردانی آنتوان ویتکین ۱۳ آوریل در تلویزیون فرانسه روی آنتن می‌رود و به نظر می‌رسد با جنجال‌هایش بتواند دنیای هنر را دگرگون کند. کارگردان و سازندگان «نجات‌دهنده برای فروش» در گفت‌وگو با منابع ناشناس این ایده را تقویت کرده‌اند که چگونه فشارهای بن‌سلمان برای ارایه نقاشی داوینچی به لوور به دیوار مدیران این موزه بزرگ و معتبر برخورده و به همین دلیل شاهزاده سعودی هم با ندادن تابلو  از  آنها انتقام گرفته است.
یکی از مقام‌های رسمی دولت فرانسه که با نام کوچک ژاک در فیلم معرفی می‌شود، در این باره گفته است: «مسوولان لوور با مطالعه‌های علمی به این نتیجه رسیدند که داوینچی فقط بخشی کوچک از تابلو را کشیده و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.» لوور یافته‌های علمی خود را دراختیار بن‌سلمان قرار داد اما او آنها را نپذیرفت و بر ارایه «سالواتور موندی» به عنوان اثری که تماما کار لئوناردو داوینچی است پافشاری می‌کرد. خواسته شاهزاده سعودی از مسوولان فرانسوی بسیار روشن بود: «سالواتور موندی» را بدون هیچ توضیح اضافه کنار «مونا لیزا» در موزه لوور به نمایش بگذارید تا همه تصور کنند این نقاشی صددرصد کار داوینچی است. در سپتامبر ۲۰۱۹ در حالی که فقط یک ماه تا افتتاح نمایشگاه آثار لئوناردو در لوور مانده بود، امانوئل مکرون (رییس‌جمهوری فرانسه) تصمیم گرفت زیر بار این درخواست‌های غیرقانونی نرود و از نمایش تابلو داوینچی چشم‌پوشی کند. شرایط برای مدیران لوور به گونه‌ای پیش رفت که برای نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی دو کاتالوگ چاپ کردند؛ یکی با تصویر و اطلاعات «سالواتور موندی» و یکی هم بدون اطلاعات مربوط به گران‌ترین نقاشی دنیا و منتظر ماندند تا براساس پیشرفت گفت‌وگوها با طرف عربستانی، کاتالوگ را بین مردم پخش کنند. سرانجام هم این نمایشگاه در اکتبر ۲۰۱۹ بدون حضور نقاشی۴۵۰ میلیون دلاری داوینچی در موزه لوور افتتاح شد. لوور پاریس و لوور ابوظبی هنوز نسبت به محتوای مستند «نجات‌دهنده برای فروش» واکنش نشان نداده‌اند. بن‌سلمان که پیش از آن هم برای ماجرای قتل جمال خاشقجی به‌ شدت زیر فشار بود، می‌خواست با اصیل جلوه دادن «سالواتور موندی» از این‌بار تحقیر بکاهد که برای یک نقاشی جعلی۴۵۰ میلیون دلار هزینه کرده  است.

نظر شما