شناسهٔ خبر: 62940 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تلفظ در شهر کهن فارسی» منتشر شد

کتاب «تلفّظ در شعر کهن فارسی (بهره‌گیری از شعر در شناخت تلفّظ‌های دیرین)» نوشته وحید عیدگاه طرقبه‌ای توسط بنیاد موقوفات محمود افشار منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «تلفظ در شهر کهن فارسی» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «تلفّظ در شعر کهن فارسی (بهره‌گیری از شعر در شناخت تلفّظ‌های دیرین)» نوشته وحید عیدگاه طرقبه‌ای به‌تازگی توسط انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب از نوشتن آن، دو هدف اصلی را دنبال کرده که یکی جنبه نظری و دیگری جنبه عملی دارد. هدف نخست نشان دادن این است که شعر فارسی را می‌توان، جدا از دیگر کاربردهایش، همچون ابزاری برای تشخیص چگونگی تلفّظ برخی واژه‌ها به کار برد و برای رسیدن به این‌هدف، سروده‌های شاعران پارسی‌گوی از آغاز تا حمله مغول (که معمولاً سرآغاز یا پایان محدوده پژوهش‌های تاریخی و ادبی قرار می‌گیرد) بررسی شده‌اند. نویسنده در این‌راه و برای تشخیص تلفّظ واژه‌ها از نظم بهره برده است. به سخن دیگر در این کتاب وزن و قافیه و بدیع وسیله‌ای برای دریافت چگونگی تلفّظ پاره‌ای از واژه‌ها است؛ واژه‌هایی که نظم می‌توانست بخشی از تلفّظشان را بازنمایی کند.

هدف دوم مولف کتاب پیش‌رو این بوده که آگاهی‌های به‌دست‌آمده از چگونگی تلفّظ کلمه‌ها، تا آنجا که ممکن است، در متن‌شناسی به کار گرفته شود که ابعاد گوناگونی چون تصحیح متن، شرح‌نویسی، درست‌خوانی، لغت‌شناسی و همانند آن دارد.

این‌کتاب تصوّر معمول را درباره پاره‌ای از تلفّظ‌های فارسی دقیق‌تر می‌کند و توده دانسته‌های زبانی‌ای را که معمولاً در ذهن پژوهشگران آشنا با زبان و ادب فارسی شکل می‌گیرد، به آگاهی‌های دارای جزئیات بدل می‌سازد و تا آنجا که ممکن است اظهارنظرهای حدودی و تخمینی را به گزاره‌های مرزبندی‌شده دگرگون می‌کند. دیگر این که اهمیت توجّه به ویژگی‌های آوایی را در متن‌شناسی نشان می‌دهد و به گونه‌ای روشمند و کارآمد و به دور از حدس‌های شخصی مبتنی بر شمّ و سلیقه به اثبات می‌رساند.

این‌کتاب با ۸۷۵ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما