شناسهٔ خبر: 61080 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

نحوه صداگیری داشبورد خودرو

نگهداری از یک خودرو نیز نیازمند رعایت برخی موارد مهم است که اگر به این صورت که ذکر می شود پیگیری نگردد می تواند در آینده مشکلات زیادی را حتی برای خودروی نو و گران قیمت شما به وجود آورد. از نحوه رانندگی یک شخص تا کنترل روغن موتور، سنسور ها و... قطعا می تواند عمر خودرو را افزایش دهد.

اما بسیاری از ما گاهی در خودرو درگیر مشکلات عجیبی می شویم که در دراز مدت می تواند به شدت عذاب آور باشد. به هر حال، در این عنوان قصد اطلاع رسانی و اشاره به چند راهنمایی در مورد صداگیری داشبورد خودرو را خواهیم داشت.

در خودرو های موجود در بازار بخصوص مدل های ایرانی و چینی عموما پس از مدتی با صدا در داشبورد خودرو روبرو می شویم. در این وضعیت باید چه کاری انجام داد؟ احتمالا برای شما نیز سوال است. یکی از دغدغه های اصلی صاحبان خودرو این است که منشا اصلی سر و صدا درون کابین خودرو و اتاق را پیدا کنند. اما عموما در این مورد ناکام هستند.

ما هم نمی توانیم صرفا با بررسی یک دلیل این مشکل را در خودروی شما حل کنیم، اما بررسی تمام آن ها می تواند جوابگو باشد.

روش های صداگیری داشبورد

ناهموار بودن جاده ها، عبور از مسیر های خاکی، پر بودن باد بیش از اندازه لاستیک های خودرو و همین طور استاندارد هایی که در تولید رعایت نشده است می تواند سبب سر و صدای دائمی در خودرو گردد. نخست باید عملکرد کمک فنر ها و همین طور بوش های لاستیک خودرو را به صورت کامل بررسی نمائید.

فراموش نکنید که گاهی نقطه اتصال میان بخش های مختلف خودرو دچار ایراد و سست می شوند، در این وضعیت قطعا تعویض برخی بخش ها لازم است، تازه اگر این شانس را داشته باشید که تا این زمان درون خودرو به سر و صدا نیفتاده باشد.

از قدیم گفته اند که پیش گیری همیشه بهتر از درمان است. شاید بهترین و اصلی ترین مثالی که می توانیم بزنیم این است که بیش از حد پر بودن باد لاستیک می تواند سبب افزایش فشار و حجم روی داشبورد خودرو شود.

این مسئله بهترین خودرو ها را نیز درگیر آسیب می کند.

حتی محکم کوبیدن درب های خودر و درب داشبورد نیز می تواند این مشکل را به بار آورد.

تمامی صدا ها نیز مختص داشبورد نیست، اما ظاهرا از داشبورد به گوش می رسد، سر و صدای بخش های الکترونیکی خودرو ها از جمله این موارد است.

در صورتی که تخصص کافی ندارید هرگز اقدام به باز و بست کردن قطعات خودرو خود نکنید و به مراکز صداگیری خودرو مراجعه نمایید.

عوامل ایجاد سر و صدا در خودرو

در ادامه بررسی عوامل و سپس رفتن به سراغ حل این مشکلات باید عرض کنیم که مشکلات فرمان هیدرولیک محور های جلو و عقب خودرو نیز می تواند عامل دیگر باشد، گاهی فرمان عامل یک صدای بلند در خودرو خواهد بود. البته کم تر به این مسئله بر می خورید و احتمالا پیش از به سر و صدا افتادن این فرمان پذیری است که شما را مطلع می سازد.

حتی دسته موتور، تسمه ها و همین طور لنت ها نیز می توانند سبب صدای اضافی شوند.

قسمت تهویه در خودرو ها عموما نیاز به صداگیری دوره ای خواهد داشت، این مورد بخصوص در اتومبیل های ایرانی و پژو ها به وفور یافت می شود، در این وضعیت باید داشبورد کامل عوض شود، به دلیل این که استند های نگه دارنده از کار افتاده اند و باز هم این عامل بر می گردد به کیفیت کم برخی از قطعات مونتاژی.

اگر احساس می کنید سانروف خودروی شما عامل ایجاد سر و صدا است، هرگز آن را باز نکنید. قطعات سانروف کمیاب و بسیار گران قیمت هستند و پیشنهاد ما به شما مراجعه به مرکزی متخصص در زمینه صداگیری سانروف خودرو است.

گاهی قسمت تهویه به دلیل حضور جسمی خارجی و مزاحم درگیر یک سر و صدا می شود، گویی این صدا در کل داشبورد خودرو پیچیده نیاز است که حتما این بخش باز شده و به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد، تهویه های راست و چپ صدای حرکت یک فلز در محیط را از خود نشان می دهند.

رفع مشکل سر و صدای داشبورد خودرو

گاهی هم سر و صدای باکس دور گیربکس می تواند موجب بروز صدا های ناگهانی بخصوص در حین دنده عوض کردن شود.

در این مورد نخست باید کلاچ بررسی شود، در غیر این صورت اگر کلاچ در حالت تنظیم بود، باید به سراغ تعویض و یا تعمیر جعبه دور دنده باشید.

فاصله بین بدنه خودرو، درز ها و شیشه ها نیز گاهی نیاز به عایق کای خواهد داشت، در این وضعیت باید بخش مرکزی داشبورد از خودرو جدا شود. به این صورت که این کار موجب می شود در مصرف سوخت نیز حداکثر صرفه جویی انجام گردد.

عوامل اصلی دیگری که شاید کم تر به آن ها اشاره شود نیز باید توسط یک متخصص ریشه یابی شوند؛ در غیر این صورت به دلیل تعویض بی دلیل یک قطعه هم شما هزینه بالایی را بی دلیل پرداخت می کنید و هم مشکل همچنان رفع نشده است.

درب داشبورد ممکن است سر و صدا ایجاد کند، صداگیری باز هم در این مرحله با با عوض کردن درب و یا عایق کردن و نصب دوباره اش انجام خواهد شد.

صداگیری کنسول خودرو

گزینه بعدی و اصلی مورد بحث ما که بخشی از داشبورد را نیز در مدل های خاص خودرو تشکیل می دهد، کنسول می باشد، در بیشتر موارد و بخصوص خودرو های ایرانی کنسول تعویض می گردد، یا این که عایق بندی انجام می شود و قاعدتا پس از آن نباید صدای بلندی از خودرو شنیده شود.

چون یکی از اصلی ترین عوامل سر و صدای خودرو ها کنسول خواهد بود. این مورد در اتومبیل های ایرانی عامل کلیدی و مهمی است پس آن را جدی بگیرید.

پشت آمپر نیز گاها به دلیل بازگشایی توسط افراد غیرمتخصص و همین طور ضربه های مداوم دچار سر و صدا خواهد شد، شما این کار را می توانید با تست و ضربه زدن در زمانی که خودرو خاموش است بررسی فرمائید. سیستم های تهویه وسط خودرو ها نیز متهمین مهم و اصلی در ایجاد سر و صدا هستند.

تصادف، رانندگی غیر اصولی و غیر استاندارد، نصب سیستم های صوتی و همین طور کیفیت پایین قطعه تعویضی می تواند موجب سر و صدا در بخش مرکزی و داشبورد خودرو شود.

پس پیشنهاد می کنیم که در حین تعویض یک قطعه این موارد را حتما مد نظر داشته باشید تا در آینده با مشکل و ضرر های مالی مواجه نشوید.

مراحل صداگیری داشبورد اتومبیل

اگر اسپیکر های جلویی خودرو تعویض شوند نیز ممکن است سر و صدای زیادی ایجاد شود، به هر حال برای رفع هر کدام از این مشکل ها باید بررسی ها به صورت دقیق انجام شود.

در مواردی فشار شدید حرکت خودرو و باد می تواند موجب سر و صدا های بی دلیل شود، از عایق های Dampmat و Dynamat بهره گرفته می شود و درست مانند ایزوگام می توانند سر و صدای خودروی شما را در اندک زمانی رفع کنند.

همیشه زه های دور پنجره نیز می توانند عامل سر و صدا باشند، عایق گیری در این بخش ها نیز انجام می گردد، شما می توانید از Dampmat در درب خودرو و کف استفاده کنید، این ماده باعث ایجاد یک لایه عایق می گردد. برای صداگیری درب لازم است که آن را کاملا باز کنید.

انواع  قیری مغناطیسی، الاستومری و همین طور سیلر ها جز اصلی ترین گزینه ها برای رفع سر و صدای کابین خودرو هستند، سیلر ها ورق هایی هستند که به صورت عایق روی سطح پر سر و صدای خودرو قرار می گیرند و مقاومت بدنه را در برابر لرزش تا دو برابر افزایش می دهند؛ البته صداگیری در خودرو های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

در برخی مواقع درز های شکسته شده داشبورد ایجاد سر و صدا می کنند که از چسب های مخصوص برای پر کردن درز ها استفاده می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما