نمایش همه
  • دیروز ۱۵:۳۸

    تولد دو فصلنامه سه‌زبانه جدید فلسفه

    دو فصلنامه سه‌زبانه «مطالعات حکمت عملی» و «فلسفه و علوم انسانی» به صاحب‌امتیازی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شروع به کار کرد.

  • دیروز ۱۵:۳۷

    برگزاری «جشنواره بین‌المللی زبان فارسی دهخدا»

    «جشنواره بین‌المللی آموزش زبان فارسی دهخدا» در خردادماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

  • دیروز ۱۵:۳۵

    اندیشه‌های ایوان ایلین، در گفت‌وگو با جواد میری، پژوهشگر علوم اجتماعی

    نظریه‌پرداز روح روسی

    ایوان ایلین، فیلسوف در سایه، متفکری است که در میان فیلسوفان، بیشترین تاثیر را بر ولادیمیر پوتین سیاستمدار و رییس‌جمهور مقتدر روسیه گذاشته است. در بحث از جنگ اوکراین و روسیه معمولا جنبه‌های سیاسی، ژئوپلیتیک و اقتصادی مورد توجه بوده، اما جنبه‌ای که کمتر بدان پرداخته شده، بحث اندیشه و افکاری است که موجب این سیاست‌های جدید شده است.

  • دیروز ۱۵:۳۴

    بررسی تنش‌های منجر به جنگ جهانی اول در «آخرین تابستان اروپا»

    کتاب «آخرین تابستان اروپا» به بررسی تنش‌ها و اتفاقاتی می‌پردازد که در رقم‌خوردن جنگ جهانی اول نقشی اساسی ایفا کردند. متن اصلی کتاب «آخرین تابستان اروپا» نخستین‌بار سال 2004 منتشر شده است.

  • دیروز ۱۵:۳۲

    فلسفه اسلامی واقع‌گراست/ تبعیت از جریان ذات‌گرایی فلسفه

    دادجو گفت: فلسفه اسلامی واقع‌گرا و فلسفه‌های غرب غیرواقع‌گراست پس در فلسفه اسلامی نباید از فلسفه غرب تقلید کنیم. حتی از فلسفه معاصر هم نمی‌توانیم پیروی کنیم مگر فلسفه‌ای که مثل جریان ذات‌گرایی فلسفه واقع‌بین است.

  • دیروز ۱۵:۳۱

    کتاب «اصول فلسفه رئالیسم» به چاپ پنجم رسید

    چاپ پنجم کتاب «اصول فلسفه رئالیسم» به کوشش سید هادی خسروشاهی و به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

  • دیروز ۱۵:۲۶

    زندگی و زمانه شیخ بهایی/سرسپردگی به ائمه «بهاء» را به کجا رساند؟

    دلدادگی شیخ بهایی به ائمه و اهل بیت (ع) خارج از حد تصور است. او در علم و دانش به بهره‌ای بزرگ دست یافت و به جایگاهی کم نظیر نایل شد.

  • دیروز ۱۵:۲۴

    کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری» اثری بی‌نظیر است / احمد مهدوی دامغانی

    دکتر احمد مهدوی دامغانی، از ارزشمندی کتاب رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری سخن گفته و تلاش محمدحسن ابریشمی، مؤلف این اثر، را ستوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۷

    «نبرد مخفی علیه ایران» منتشر شد

    برگمن، نویسنده صهیونیست، عمده اقدامات ضد ایرانی اشغالگران فلسطین را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، در این اثر به رشته تحریر در آورده و برای توجیه‌پذیر ساختن این ضدیت‌ها اتهامات ناروایی را به ملت ایران نسبت داده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۶

    معیار تشخیص عدالت از نظر صدرالمتالهین چیست

    نادر شکرالهی ضمن اشاره به اینکه ملاصدرا به تفصیل در حوزه عدالت اجتماعی ورود نکرده است تصریح کرد: از نظر حکیمی مثل ملاصدرا، منابع معرفتی ما برای تشخیص مصداق عدالت در هر دوره، هم شهود است، هم ظاهر شریعت است، هم عقل به معنای وسیع خودش.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۲

    «داد (قانون)، خرد و شادی»؛ سه مفهوم در سیر تاریخی از ایران باستان تا ایران اسلامی

    تاریخ ایران تاریخی بلند و جهانی است و در استمرار و پیوستگی و جداکردن دوره‌های آن و منازعات بیهوده در این زمینه به صلاح و منافع ملی ما نیست. اگر بخواهم سیر تاریخ‌مان از ایران باستان تا دوره ایران اسلامی را در سه مفهوم خلاصه کنم؛ «داد (قانون)، خرد و شادی» است که هر سه در شاهنامه تجلی یافته است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۵

    پیامبری یا به خودوانهادگی بشر| همایون همتی

    سخن نگارنده در این خطابه و تحریر بعدی آن دربارۀ پدیده و رویداد عظیم پیامبری است یعنی آمدن پیامبران از جانب خداوند برای دستگیری از انسان. به خودوانهادگی نیز اصطلاحی است از ژان پل ساتر، فیلسوف معروف فرانسوی که او را در روزگار خود “پیامبر روشنفکران” خوانده بودند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۲۲

    هابرماس منتقد مطلقیت تکنولوژی بر علوم انسانی است

    تقویان می‌گوید: هابرماس در مجموع از علم مدرن و تکنولوژی در جایگاه خودش دفاع می‌کند اما منتقد رویکردهایی است که می‌خواهند این جایگاه را مطلق کرده و آن را به علوم انسانی تسری بدهند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۰

    انسان و معنی حیات / غلامحسین دینانی

    انسان در میان موجودات زنده این جهان تنها موجودی است که هم زندگی می‌کند و هم می‌داند که زندگی می‌کند؛ بنابراین زندگی انسان با زندگی موجودات دیگر تفاوت بنیادی دارد و هرگز نباید از این تفاوت غافل بود.

  • امید طبیب‌زاده ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۳

    خط فارسی و لزوم اصلاح آن

    بدون ایجاد اصلاحات بنیادین در خط فارسی و فقط با یکدست کردن آن و البته ایجاد یکی دو تغییر کوچک در آن، بسیاری از مسائل مربوط به پردازش زبان و خط فارسی حل خواهد شد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۰

    توهم بزرگ

    فلسفه مثل هر دانش یا معرفت دیگری باید توهم‌زدا و واقع‌نگر باشد و چشم مخاطبان خود را نسبت به وجه یا وجوهی از واقعیت باز کند. فیلسوف یا علاقه‌مند به فلسفه، قرار است جنبه‌هایی از عالم هستی را تبیین کند و نوری بر تاریکی جهان موجود بیندازد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۹

    باید به اراده الهی تن بدهیم

    یک جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه معتقد است با توجه به حاکمیت اراده الهی بر کل عالم در هر حال اگر انسان بر اساس و طبق خواسته او عمل کند سوخت و سوز ندارد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۸

    صدرالمتالهین، شریعت را روح سیاست می‌داند

    شریف لک‌زایی گفت: از نگاه ملاصدرا، صلح باید در درون خود انسان اتفاق بیفتد، یعنی انسان بتواند بین ادراکات عقلی و باورهای قلبی خود صلح برقرار کند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۶

    «مساله خواندن در ایران معاصر» در گفت‌وگو با رضا ماحوزی

    فرهنگ نخبه دانشگاهی که نثر نویسی‌های گسترده‌ در 6 تا 7 دهه اخیر در آن رواج پیدا کرده، نتواسته است از حصار محدود جامعه نخبگانی خود خارج شود و در میان توده‌ها جای بگیرد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۴

    حقیقت و غنیمت در نگاه خیام| محسن سلگی

    حقیقت مورد نظر خیام در کمین است و خود را لحظه‌ای تنها قدری و به طور موقتی آشکار می‌کند. این حقیقت، کشفی نیست. او ما را کشف و شکار می‌کند نه اینکه همچون گنجی قابل اکتشاف باشد.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۳

    نشست «نشانه‌شناسی مونس‌العشاق سهروردی» برگزار می‌شود

    دوازدهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره سهروردی با عنوان «نشانه شناسی مونس العشاق سهروردی» چهارشنبه چهارم خرداد برگزار می شود.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۰۹

    از آثار رشدیه چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

    مهرداد فردیار، نویسنده و پژوهشگر گفت: اهمیت کتابی که باقریان چاپ کرده به ارزش تاریخی و اسنادی آن برمی‌گردد. مجموعه آثار رشدیه بخشی از تاریخ آموزش‌وپرورش در ایران است. یک بحث دیگر آن است که اکنون از آثار رشدیه چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟ این مجموعه آثار ما را از پیشینه‌ کارهایی که در آموزش‌وپرورش انجام شده آگاه می‌کند و درمی‌یابیم که سابقه‌ کارهایی که الان انجام می‌دهیم چه بوده است.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۰۷

    دلایل مخالفت متشرعان و صوفیان با ملاصدرا در گفت‌وگو با موسی اکرمی

    «ملاصدرا همچنان به عنوان موسس بزرگ اصالت وجود، وحدت وجود و تشکیک وجود، اهمیت و دستاوردهای مهمی دارد.»

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۷:۰۲

    مفصل‌ترین کتاب ملاصدرا الاسفار الاربعه است

    آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد گفت: مفصل‌ترین کتاب ملاصدرا کتاب الاسفار الاربعه است که حامل همه فصول حکمت متعالیه است. در کنار این کتاب مفصل، رساله‌های متعددی در موضوعاتی خاص از ایشان بر جای مانده است ولی هیچ‌کدام حامل بیان کامل از حکمت متعالیه نیستند.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۶:۵۹

    حیات و روش فلسفی صدرا / علامه محمدحسین طباطبائی

    ‌صدرالدین شیرازی که در میان عامه مردم به «ملاصدرا» و در میان اهل‌ علم به «صدرالمتألهین » معروف ‌است، از خانواده قوام شیرازی و پسر منحصر به فرد میرزا ابراهیم می‌باشد که گویا سمت وزارتی نیز داشت.

  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۶:۵۷

    خدمات حبیب یغمایی به زبان فارسی / محمود فاضلی

    مرحوم استاد حبیب یغمایی (1363 -1280) یکی از ادیبان برجسته ‌روزگار ما به‌ شمار می‌آید که نامش افزون بر اینکه با تصحیح گران‌سنگ آثاری چون «ترجمه تفسیر طبری» و «گرشاسب‌نامه» گره خورده، بیش از هر چیز خاطره ارزشمند مجله مهم «یغما» را در خاطرِ علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی زنده می‌کند.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۱

    چهار عاملی که انسان را به عمل اخلاقی دعوت می‌کند

    مصطفی ملکیان ضمن اشاره به اینکه اخلاق فقط در چارچوب آزادی معنا دارد، گفت: وقتی کسی به تکالیف اخلاقی عمل نمی‌کند، چهار نتیجه حاصل می‌شود که به زیان شخصی است که به احساس تکلیف اخلاقی عمل نکرده است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۹

    جستاری درباره فردوسی / میثم موسوی

    کتاب شاهنامه مثنوی‌یی حماسی است که گویی مهمترین سند عظمت زبان فارسی محسوب می‌شود. از این منظومه‌ی چهل و هشت هزار بیتی [و یا پنجاه هزار و اندی بیتیِ برخی از چاپ‌ها] تصحیح‌های متعددی چون چاپ مسکو، لندن، هند، فریدون جنیدی و جلال خالقی مطلق صورت گرفته است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۶

    امامی: رئالیسم انتقادی در اندیشه افروغ بعد ابزاری و هدف دارد/ سلگی: ایده‌ای که افروغ مطرح می‌کند موقعیت‌مند است

    امامی گفت: اساسا در اندیشه افروغ فیلسوف کسی است که در حوزه عمومی بیاندیشد چون اندیشه‌ای که جدا از حوزه عمومی باشد قطعا حوزه عمومی آن را پس می‌زند. همچنین رئالیسم انتقادی در اندیشه افروغ هم بعد ابزاری دارد و هم خودش هدف است.

  • ۱۴۰۱-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۴

    کلانی: عماد افروغ جامعه‌شناس فاصله‌هاست/ افروغ: مایل بودم که به تعین بیاندیشم نه تعیین!

    عماد افروغ جامعه‌شناس فاصله‌هاست. او همیشه بر فاصله‌های میان آرمان و عمل تاکید می‌کنند. جامعه‌شناسی برخواسته از متن جامعه سنتی ایران و در عین حال منتقد نسبت به دور شدن دولت و رویه‌های حکمرانان دولت از مردمان ایران زمین.