نمایش همه
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۱

    نشست «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» برگزار می شود

    چهارمین کرسی از سلسله کرسی‌های ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی»با عنوان «مناسبات عقل و حکمت (عملی و نظری) نزد علامه طباطبایی» پنجشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۹ صبح برگزار می شود.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۴۹

    امام موسی صدر، پایه‌گذار مقاومت و اهل گفت‌وگو بود

    در بیانیه دفتر جنبش أمل لبنان در ایران به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر مطرح شد: امام موسی صدر شخصیتِ روحانیِ کم‌مانندی است که از سویی، پایه‌گذار مقاومت در منطقه است و از سوی دیگر، اهل گفت‌وگو و همگرایی.

  • ابتهاج ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۶:۱۰

    در باب منتقدین هوشنگ ابتهاج؛

    سایه‌ در سایه

    منتقد بیطرفی که در آینده شعر سایه را از نگاه می‌گذراند، بارها افسوس خواهد خورد که مردی این چنین نازک‌اندیش ایکاش هرگز سوگیری‌ای آنچنانی نمی‌داشت. این شگفتی و افسوس زمانی برمی‌افزاید که دانسته شود شاعری چون او تا چه اندازه در پهنای عمر به گرایش‌های سیاسی‌اش وفادار و پایبند و تا چه اندازه نسبت به خرده‌گیری‌های دیگران در این زمینه بی‌تفاوت مانده است. از این‌رو شگفت‌آور نخواهد بود اگر کارنامه و اندیشه‌های سیاسی او جدای از آن جهان‌های ادبی و شعری‌ درنگریسته و دیده شوند. برای کسی که می‌خواهد ارزش ادبی کارهای سایه را بسنجد، این موضوع سردرگم کننده و ناخوشایند است. اما از آن گریزی نیست. در عین حال، این خرده‌گیری‌ها نه تنها اندیشه‌ها و گرایش‌های فکری بلکه بخش‌هایی از کارنامه‌ و عملکرد او در دوران‌هایی از زندگانی سیاسی‌اش را نیز نشانه گرفته است.

  • برادرکشی ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۲

    تأملی در برادر کشی/ حسین مجتهدی؛

    برادری کشته می‌شود!

    در روایات اسطوره‌سانِ سامی نخستین قتلِ تاریخ بشری، برادرکشی است. و پس از آن است، که یکی از پسران یا همان برادریِ که به قتل دست یازیده، آهنگری و فن‌آوری را اختراع می‌کند، فرزندِ دیگرش موسیقی و هنرها را پدید می‌آورد و سوّمی مدنیّت را بنا می‌نهد و جامعه‌ی بشری متولّد می‌شود. انگیزان این پرخاشِ مهار گسیخته را، رقابتی ویرانگر برشمرده‌اند.

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۶ ۱۴:۴۸

    لباس پلیس دخترانه بچه گانه محصولی جذاب و زیبا

  • سیاست نامه ۱۴۰۱-۰۶-۰۵ ۱۰:۴۸

    زبان توسعه، زبان تجدد

    شماره بیست و سوم مجله سیاست‌نامه منتشر شد

  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۵ ۱۰:۲۶

    رضا داوری اردکانی: حکیمی در طلب درک دین می‌کوشید

    رضا داوری اردکانی در مراسم بزرگداشت محمدرضا حکیمی گفت: حکیمی درد دین داشت و در طلب درک دین می‌کوشید و تا پایان عمر به درک حقایق معارف اسلامی مشغول بود، اما در ذیل روحانیت نماند. تغییری که در لباس خود داد به این معنا نبود که از روحانیت خارج شده است بلکه به این تغییر می‌توان گفت صفت روحانیت را حفظ کرده، اما دیگر شغل روحانیت را ندارد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۱:۰۴

    خالق معماری بی‌زمان

    «هوشنگ سیحون» با دقتی که در انتخاب مصالح ساختمانی آثار خود به کار می‌برد، به تماشاگر نشان می‌داد که در پشت هر طرح و نقشه ساختمانی، تفکری نیز نهفته است. وی در بخشی از خاطرات شفاهی‌ خود می‌گوید: «من موقع طرح هر بنا، شخصیت آن شخص را مطالعه کرده‌ام.»

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۱۷

    اسطوره‌زدایی از علم

    هرچند تاریخ علم همواره راوی توسعه بهترین و موفق‌ترین نظریه‌های علمی بوده‌ است، فلسفه علم با به پرسش کشیدن پیش‌فرض علمی و عقلانی‌بودن نظریه‌های علمی، خود را با تردیدی جدی در تصور پیشرفت خطی علم روبه‌رو کرد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۱۲

    گفت‌وگو با عبدالله ناصری درباره کتاب «جنگ‌های صلیبی»

    عبدالله ناصری مولف کتاب «جنگ‌های صلیبی» می‌گوید: بزرگترین مشکل پیش روی تاریخ‌پژوهان ایرانی و فارسی زبان، عدم دسترسی به منابع اصلی و معاصر جنبش صلیبی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۸

    تفسیر مقاتل؛ کهن‌ترین تفسیر کامل قرآن

    مهم‌ترین تفسیر در دوره اتباع تابعین، مقاتل ‌بن‌ سلیمان، اثر عالم بلخی‌تبار مرو است که کهن‌ترین تفسیر کامل قرآن محسوب می‌شود و ذهبی مؤلف آن را «بزرگِ مفسران» دانسته است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۷

    «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» روانه بازار نشر شد

    کتاب «اندیشه سیاسی شیخ بهایی» اثر ابوالفضل سلطان محمدی منتشر شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۶

    همایش حکیم هزاره‌ها اول شهریور در همدان برگزار می‌شود

    همایش حکیم هزاره‌ها، بزرگداشت شیخ‌الرئیس، بوعلی‌سینا روز اول شهریورماه 1401 با حضور ابن‌سیناپژوهان در همدان برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ ۱۰:۰۵

    فلسفه تحلیلی تاریخ / مایکل لمون - بخش اول

    فلسفه تاریخ دو شاخه دارد: نظری و تحلیلی. در حالی که شاخه نظری به تاریخ به عنوان حوادث و شرایط گذشته (یعنی تاریخ به عنوان «محتوا») می‌پردازد، فلسفه تحلیلی تاریخ درباره تاریخ به عنوان رشته تحصیلی (یا «شکل») تحقیق می‌کند تا آن گذشته را کشف و درک کند.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۴۳

    قیمت کلاس گیتار ریتم آوا

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۴

    شریعتی؛ جامعه شناسی یا متکلم؟

    اساسا مفهوم هویت چندرشته‌ای یا میان‌رشته‌ای یعنی لزوما نه تاریخ است، نه جامعه‌شناسی، نه اسطوره‌شناسی و نه علم سیاست. امروز شریعتی در فضای روشنفکری دینی بیش از آنکه جامعه‌شناس باشد، متکلم است. شریعتی از همه گفتمان‌ها کمابیش تاثیر پذیرفته است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۳

    نامگذاری ۲۸ مرداد

    ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین لحظه‌های تاریخ معاصر ایران است که امروز با گذشت قریب به هفتاد سال از آن، همچنان مناقشه برانگیز و محل نزاع است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۰

    پرتره جدیدی از آبراهام لینکلن به کتابفروشی‌ها می‌آید

    جان میچام، زندگی‌نامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر، در کتاب جدیدش به زندگی آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا و اقدامات مهم او نظیر لغو قانون برده‌داری می‌پردازد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۸

    بزرگداشت علامه حکیمی برگزار می‌شود

    مراسم بزرگداشت محمدرضا حکیمی امروز یکشنبه 30 مرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در موسسه اطلاعات برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۵

    نقد و عیارسنجی فلسفه / بهاء‌الدین خرمشاهی

    من منکر فلسفه نیستم، بلکه منتقد آنم. به فلسفه مثل هر انسان اندیشه‌ورزی علاقه دارم، اما اعتقاد نهایی ندارم. منتقد و پرسشگر از معرفت‌شناسی یا شناخت‌شناسی فلسفه‌ام و علاقه به کلیت و موجودیت فلسفه دارم، اما اعتقاد نهایی به اتقان علمی ـ عقلی احکام مابعدالطبیعی و مدعیات متافیزیکی ندارم که فی‌الواقع بیش از آنکه یافتنی و دریافتنی باشد، بافتنی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۴

    اشعار ابوالفضل رشیدالدّین میبدی/ حسین مسرّت

    در سراسر کتاب بزرگ تفسیر کشف‌الاسرار، اثر ابوالفضل رشیدالدین میبدی، صدها بیت و 85 رباعی صوفیانه به چشم می‌خورد که میبدی نام سرایندۀ هیچ‌کدام از آن‌ها را ننوشته است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۳

    نشست علمی «ابن‌سینا» به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود

    نشست علمی «ابن‌سینا» به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران و به مناسبت روز بزگداشت ابن‌سینا در روز سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۴ الی ۱۷ به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۲

    محیط‌طباطبایی تاریخ زنده و پویای یک قرن بود

    سید احمد محیط طباطبایی گفت: سید محمد محیط‌طباطبایی رساله‌نویس هستند نه مولف کتاب و وقتی علت را از وی می‌پرسیدم، می‌گفتند وقتی من جان و قوت دارم و می‌توانم در مورد یک امر جدید تحقیق کنم، به جمع‌آوری کارهای قبلی خودم دیگر نمی‌پردازم.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۱

    گفت‌وگو با حمید شوکت درباره نقش حزب توده و نهضت ملی در کودتای 28 مرداد

    در روزگاری که محمد مصدق مقابل مجلس مردم را خطاب کرد که مجلس آنجاست که مردم هستند، سیاست‌مداران به‌رغمِ آموزه‌های مشروطه هنوز باور راسخی به «مردم» نداشتند و بر این اساس، رویکرد مصدق به استعاره‌ای از «قدرت مردم» بدل شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ ۰۹:۰۹

    گفت‌وگو با یرواند آبراهامیان درباره معماران کودتای ۲۸ مرداد

    نباید بگذاریم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به فراموشی سپرده شود. این کودتا همچون یک صحنه نمایش تاریخی است، با چهره‌های سیاسی که نقش‌آفرینی آنان به اقتضای اهمیت این رویداد در حافظه تاریخی مردم ایران حک شده است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۲۰:۰۰

    چرا عدلیه نوین رضاشاهی نمی‌تواند به احقاق حقوق مردم بپردازد؟/ ۳۳ هزار برگ سند از تظلم‌خواهی مردم

    نویسنده کتاب عدلیه رضاشاهی گفت: اگر عدلیه دوران رضاشاه عملکرد موفقی داشت، چرا مجلس و دولت وقت پس از شهریور ۱۳۲۰ با سیل عریضه‌ها مواجه شد؟ امروزه حدود ۳۳ هزار برگ سند از تظلم‌خواهی مردم موجود است

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۹

    جلد هفتم مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» خواندنی شد

    تبیین و تحلیل رویدادهای سال‌های ۶۰ و ۶۱ در جلد هفتم از مجموعه «تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی» تحت عنوان «پیروزی‌های بزرگ» با نظارت علمی دکتر جواد منصوری و به قلم غلامرضا بهداروندیانی منتشر شد.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۶

    تلاشی در بازخوانی بازتاب‌ها و دگرگونی‌های مفهوم «اتوپیا» در ادبیات امریکا

    کتاب پیش رو به فصل باشکوهی از ادبیات آمریکا در نیمه نخست قرن نوزدهم می‌نگرد و همان‌طور که از نام کتاب بر می‌آید، تلاشی در بازخوانی بازتاب‌ها و دگرگونی‌های مفهوم اتوپیا در ادبیات این برهه تاریخی است.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۵

    دانش در برابر اندیشه؟

    به عقیده نویسندگان این کتاب، فلاسفه در نظریه‌پردازی درباره ذهن و مغز بسیار کم‌کاری داشته‌اند، عمدتاً به این دلیل که به اندازه کافی درباره ذهن نمی‌دانند.

  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ ۱۹:۵۴

    «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر» در گفت‌وگو با ابراهیم دادجو

    ابراهیم دادجو گفت: ریشه این نقد در همان ذات‌گرایی قدیم ارسطویی فلسفه اسلامی است. اما بیان پخته‌ای که من انجام دادم تعبیر خودم است. یعنی اولین بار است ذات‌گرایی جدید به این صورت نقد می‌شود.