کل اخبار:891
-
۱۳۹۹-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۰
خلق هنری فرمول قطعی ندارد/ گفتوگویی به بهانه انتشار کتاب «اهرم فشار و شکلگیری کنش دراماتیک برای ادبیات، تئاتر و سینما»
-
۱۳۹۹-۰۶-۳۰ ۱۴:۰۰
آثار مشهور ادبیات روسیه و ایتالیا به دست نوجوانان رسیدند
کتابهای «جنایت و مکافات» از آثار مشهور ادبیات روسیه و «دو دلداده» از آثار مشهور ادبیات ایتالیا از سوی نشر نخستین برای نوجوانان منتشر شدند.
-
۱۳۹۹-۰۶-۲۳ ۱۵:۰۰
جدال بیسرانجام عقل و عرفان/ نگاهی به رمان پشت صحنه «نوشته بنفشه حجازی»
-
۱۳۹۹-۰۶-۱۸ ۱۵:۳۰
بر بال خیال/ «جادو و جذبه سینما در شعر امروز»
-
۱۳۹۹-۰۶-۱۲ ۱۵:۳۰
یک مترجم از زبان هندی: ادبیات هند تحت تاثیر سینمای هند و اغراق شده نیست
سوگند اکبریان گفت: ادبیات هندوستان و شخصیتپردازی آن کاملا با سینمای اغراق شده جنوب هندوستان متفاوت است و داستانهایی واقعگرایانه دارد.
-
۱۳۹۹-۰۵-۲۲ ۱۰:۰۱
در گفتوگو با مترجم «رمان مدرن» مطرح شد: نوشتن رمان مدرن ، نیازمند دانش و دقت بیشتری است
آرش خوشصفا گفت: نوشتن رمان مدرن جدی، تأثیرگذار و ماندگار نیازمند دانش، آگاهی، دقت و وسواس بسیار بالاتری از رماننویسی در دوره کلاسیک است. با این همه، نمیتوان آسانتر شدن فرایند مکانیکی رماننویسی در دوره دیجیتالیسم را نادیده گرفت.
-
۱۳۹۹-۰۴-۳۰ ۱۲:۰۰
سیمین بهبهانی عشق را در شعرهایش پنهان کرده است
پژوهشگر کتاب «عشق به سه روایت» در نودوسومین سالروز تولد سیمین بهبهانی گفت: سیمین بهبهانی عشق را در شعرهایش پنهان کرده است و نخواسته شعرش را با عشق به رخ مخاطب بکشد؛ از این رو عشق در پشت کلمات شعرش پنهان بوده و همین تاثیرگذاری شعرش را بیشتر کرده است.
-
۱۳۹۹-۰۴-۳۰ ۱۱:۰۰
ترجمه یکی از صد رمان برتر عربی
رمان «پل دختران یعقوب» نوشته حسن حمید با ترجمه اصغر علیکرمی روانه بازار شد.
-
۱۳۹۹-۰۴-۲۵ ۱۰:۳۰
سرپیچی از بیان تجربههای بشری/ برای بیژن الهی و بر مرگ شدنِ او
-
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۳:۳۰
روزی روزگاری عشق/ یادداشتی بر «عشقنامه ایرانی» مجموعه داستان کیهان خانجانی
-
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۳:۰۰
گُل معروف، ای تعارض محض/ درنگی بر شعر بیژن الهی
-
۱۳۹۹-۰۴-۱۵ ۱۶:۳۰
(فقط) بازنمایی رنج دیگری/ درباره بازنمایی مسالههای خود و دیگری در نمایشنامهنویسی امروز ایران
بیضایی با توجه به فرهنگ و نشانههای ایران باستان و ایران معاصر دست به نگارش آثار نمایشی میزند که این امر او را به ملیگرایی نزدیک میکند و به عنوان یکی از پرچمداران ایراندوستی در نظر گرفته میشود. مثلا در «آرش» به دنبال لحظه گمشده نمایش ایرانی است که در غوغای غربمحوری قرن بیستم و روی آوردن ایرانیان به نمایش رسمی اروپایی به حاشیه رانده شد.
-
۱۳۹۹-۰۴-۰۹ ۱۳:۳۰
بررسی۱۰ سال وضعیت نشر رمان در ایران
کتاب «نظامهـای چندگانـه و شـبکههای نشـر ادبـی: تحلیـل شـبکه نشـر رمان در ایران» به قلم نسرین اشرفی و محمدرضا هاشمی منتشر شد.
-
۱۳۹۹-۰۳-۲۶ ۱۳:۰۰
هوگوخوانی در ایران؛ باید همه آثار ویکتور هوگو دوباره ترجمه شود
بنفشه فریسآبادی مترجم معتقد است: بخشهای زیادی از آثار هوگو که قبلا منتشر شده، بنا بر صلاحدید مترجم یا عدم دسترسی به منابع کافی برای پژوهش درباره عبارات، اصطلاحات و وقایع تاریخی، حذف، کوتاه یا خلاصه شدهاند. به همین دلیل لازم است همه آثار او دوباره توسط مترجمانِ تازهنفس و بهروزتر و حتما به صورت مستقیم از زبان فرانسه ترجمه و منتشر شوند.
-
۱۳۹۹-۰۳-۱۳ ۱۳:۰۰
بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان؛ از تاسیس تا ادغام
بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بعد از 12 سال فعالیت پرچالش و برگزاری رویدادهای ادبی همچون جشنواره شعر فجر و جایزه جلال، منحل و فعالیتهای آن در موسسه مدغم معاونت امورفرهنگی، ادغام میشود.
-
۱۳۹۹-۰۲-۳۰ ۱۰:۳۰
جین آستین، بانوی رمانهای رئالیستی
درباره جین آستین، ویندهام لوئیس(نویسنده) انگلیسی گفته است که او دختر «ساموئل جانسن» در عرصه ادب است و هارولد بلوم(منتقد ادبی) او را در ادبیات، دختر شکسپیر میداند. برای بررسی این ادعاها، باید به این مبدع رمانهای رئالیستی، نگاه تازهای داشته باشیم.
-
۱۳۹۹-۰۲-۲۲ ۱۱:۰۰
مترجم ایتالیایی «همسایهها»: احمد محمود، بهترین نماینده استقلال هنری ایران در قرن بیستم میلادی است
میکله مارلی گفت: احمد محمود نه فقط نویسنده و روشنفکر برجسته، بلکه بهترین نماینده استقلال هنری ایران در قرن بیستم میلادی است.
-
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۴:۳۰
داستان دو داستان در کتابهای درسی/ سوسن، گلی که در طاقدیس ادبیات کودک و نوجوان ایران شکفت
سیدسروش طباطباییپور از معلمان دوره ابتدایی: دو سال از بهترین سالهای عمرم، وقتی بود که معلم بچههای کلاس چهارم دبستان بودم؛ یکی از عجیبترین خاطرههایم، زمانی بود که به درس «قدم یازدهم»، نوشته «سوسن طاقدیس» میرسیدیم. داستان بچه شیری که طول قفسش فقط 10 قدم بود و نمیدانست که میتواند قدم یازدهم زندگیاش را هم بردارد...
-
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۱۶:۰۰
ادبیات طاعون و آیندهای که قابل پیشبینی است
اولین درسی که با خواندن رمانهای اینچنین یا داستانهای ادبیات طاعون (اگر بتوانیم آن را یک ژانر به حساب آوریم) میگیریم، همان چیزهایی است که سالها در رمانهای کلاسیک نوشته شده است.
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۹ ۱۵:۳۰
فرشته رستمی: سیمین دانشور نتوانست زن حقیقی درون خود را نشان دهد/ادبیات سیمین زنگریز است
نویسنده کتاب «فمینیست زنگریز، زنانهنویس فمینیست» میگوید: از دیدگاه من دانشور یک زنگریز است؛ یعنی در عین حال که تلاش میکند، زن را نشان ندهد، پس نگاهاش نگاهی مردانه دارد. دانشور تا انتهای زندگی در پرده باقی میماند و نمیتواند زن حقیقی درون خودش را نشان دهد.
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۹ ۱۱:۰۰
یادی از سهراب سپهری /بهرغم مدعیان
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۸ ۱۶:۳۰
گفتوگو با رییسیان، کارگردان فیلم«مردی بدون سایه»: ما از پی نظامی و عطار آمدیم
رماننویسهای ما خیلی متکی به ادبیات هستند و تصویرسازی (نه به معنای شرح تصویری) در ذات درام و داستانشان وجود ندارد و قصههایشان قابلیت تصویری بالایی ندارد. نکته دیگر شکل ارتباط نویسندگان با سینماست.
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۸ ۱۵:۰۰
گفتوگوی احمد غلامی با حمید امجد: راوی بیطرف وجود ندارد
راوی در بخشهای زیادی از داستان، شاید برای پنهان کردن تنهاییِ وجودی و خلأ واقعیِ درونِ خودش- ناشی از زخمِ ازدستدادنِ همزادش- یا برای سرپوشگذاشتن بر نیتهای ویرانگرانه ناشی از حسدش که درست همین چند ساعت قبل از شروعِ روایت هم بر سرنوشتِ آدمهایی اثر گذاشته، مشغولِ زبانورزیها و روایتسازیها و توجیههایی شِبهنظری است، و در دورانِ کنونیاش او را تقریباً در هیچ ارتباطِ واقعی یا مکالمه با آدمی زنده نمیبینیم مگر جاهایی که بهنحوی پای عشق (به هیئت یکی از «صنم»های زندگیاش) و ناکامی و جنگیدنش برای کامیابی یا انتقام به میان میآید.
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۸ ۱۴:۰۰
یادی از زندهیاد «قیصر امینپور»/ ادب و شرم تو را خسرو مهرویان کرد
قیصر امینپور نمونه بارز شاعری بود که کاملا طبیعی با جریان انقلاب پیش آمده بود. این جریان طبیعی انقلاب بود که آنها را به زدودن انحرافات و تحریفات وامیداشت و به یادآوری جریان اصلی انقلاب 57.
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۸ ۱۲:۳۰
روزگار پر فراز و نشیب آقای بهار/ چند نکته از هزاران درباره زندگی ادبی و سیاسی ملکالشعرا به بهانه سالمرگش
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۸ ۱۱:۳۰
لمحهای از زیست آدمهای له شده/ نگاهی به رمان «گرسنه» نوشته کنوت هامسون
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۷ ۱۷:۰۰
جمع میان سکر و صحو/ حکمت سعدی در گفتوگو با حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر فلسفه و هنر
شیرینی و دلنشینی حکمت عملی سعدی را محصول اجتماع و تلائم مطلق زیبایی معنوی که محصول معناست با زیبایی ساختاری میدانم و معتقدم زیبایی ساختاری به تنهایی نمیتواند آن همه جذابیت ایجاد کند، مگر آنکه در جانش زیبایی معنوی را داشته باشد و زیبایی معنوی را کسی دارد که در حکمت نظری استاد باشد.
-
۱۳۹۹-۰۲-۰۷ ۱۳:۰۰
روایت کاتبی جان به لب رسیده/ گذری بر داستان کوتاه خانهروشنان از مجموعه نیمهتاریک ماه هوشنگ گلشیری
در این داستان، اجسام حرف میزنند؛ جسمهایی که به هر شکلی، کم یا بیش وصلتی با خاک دارند؛ تداعیگر برخی اشعار خیام: در کارگهِ کوزهگری بودم دوش/ دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش/... یا مصرعی درخشان از غزلِ خواجه شیراز: «آخرالامر گِلِ کوزه گرانخواهی شد» که یادآورِ اصطلاح فراموش شده کرمانشاهیهای قدیم است: «خاکش هم شده فیکنه» فیکنه، به معنی سوت بوده است؛ سوتهایی از جنسِ گِل که در گذشته میساختهاند. این اصطلاح، اشارهای دارد به گذشتِ سالهای بسیار از مرگِ کسی، بهقدری که حتی از خاکش سوت ساخته باشند.
-
۱۳۹۹-۰۱-۲۷ ۱۵:۰۰
کافکای افسانهای و کافکای واقعی/رودررو و بیتعارف با آقای ک
رادک مالی نویسنده و گرافیست چکی، بهگفته خود در کتاب «فرانتس کافکا انسان زمان خود و زمان ما» تلاش کرده تصویری واقعی و نه افسانهای، از خالق داستانهای «مسخ» و «قصر» ارائه کند.
-
۱۳۹۹-۰۱-۲۶ ۱۵:۰۰
روایتهایی کمتر خوانده شده از مرد ماکاندویی/ مروری به چند کتاب گابریل گارسیا مارکز در آستانه ششمین سالمرگش