کارل مارکس

کل اخبار:101

  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۷:۴۰

    در فواید بطالت نه فراغت

    خرده‌بورژوازی در قرن ١٩ توانست انحصار بطالت را از دست اشراف و بورژوازی درآورد. تیپ‌های عاطل‌و‌باطل «ابلوموف» و «فلانور» در اشعار بودلر بازنمایی این نوع از سبک زندگی طبقه متوسط در ادبیات بود که هم‌زمان با رشد شهرنشینی در قرن نوزدهم متولد شدند.

  • مارکس ۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۰:۴۴

    ترجمه‌ی مدخل کارل مارکس از دانشنامه راتلج؛

    کارل مارکس فقط شبیه کارل مارکس است

    مارکس و انگلس به دسته‎ی متفکران مدرنیست روشنگر تعلق داشتند، این دسته از متفکران به جریان پیشرفت اجتماعی و همچنین کمال‎پذیری نوع بشر اعتقاد دارند، آن‌ها بر این باورند که تمام علوم انسانی، قابلیت تغییر‎پذیری دارند و همچنین معتقدند که پیشرفت‎های فناوری، الزامات مادی لازم جهت تحول اجتماعی را فراهم خواهد آورد؛ به‌واسطه‎ی چنین دیدگاه‎هایی است که متفکران مذکور را می‎توان در دسته‎بندی متفکران خوش‌بین جای داد.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۰۸ ۱۲:۲۰

    نسخه امضا شده «سرمایه» کارل مارکس ۱۲۰هزار پوند به فروش می‌رود

    نسخه‌های امضاشده نویسندگان قرون گذشته از ارزش بالایی برخوردارند. حال یکی از اقوام «کارل مارکس» نسخه امضاشده‌ای را که از سال ۱۸۶۷ دست به دست در خانواده آنها چرخیده و به او رسیده است به حراج گذاشته است.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۱ ۱۳:۰۰

    عليه استفاده ابزاری از ماركس

    از ماركس هم مانند هر چهره نام‌آوري بهره‌برداري ابزاري شد. قدرت‌طلبان با نسخه‌برداري از بخشي از مانيفست كه به ديكتاتوري پرلتاريا پرداخته بود، آن را جان و جوهر كلام كارل ماركس قلمداد كردند و وقتي به قدرت رسيدند چون پرلتارياي چنداني در ميدان نبود گفتند حزب به نيابت پرلتاريا عمل مي‌كند. بعد ديدند حزب هم بيش از اندازه ولنگ و باز است كميته مركزي را همه كاره كردند. بعد مينياتوري‌اش كردند و پوليت بورو اختراع شد. آخر سر هم كردند سلطنت دودماني موروثي مثل كاستروها در كوبا و كيم‌ها در كره شمالي فلك زده، يا سران بازمانده از فروپاشي شوروي در آذربايجان، تاجيكستان، قزاقستان و روسيه سفيد يا تمهيد ولاديمير و «سواپ» سياسي يا گاوبندي با ديميتري براي زنده كردن تزاريسم و رفتن به دنبال فتح سرزمين‌هاي از دست رفته...

  • هگل و مارکس ۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۰۹:۳۸

    نگاهی به دیالکتیک و خودمیانجی‌گری در نظریه‌ی آزادی مارکس؛

    فراسوی بی‌کرانگی کاذب سرمایه

    در حالی که مفهوم عدالت مارکس در سال‌های اخیر، موضوع مباحثات نظری گسترده‌ای بوده است، مفهوم «آزادی» او به‌نسبت توجه کمتری را به خود جلب کرده است. احیای علاقه به هگل به‌عنوان فیلسوف آزادی، موقعیت جدیدی را برای بازبینی تفکر مارکس در باب این مفهوم مناقشه‌برانگیز در اندیشه‌ی سیاسی جدید ایجاد کرده است. این پس‌زمینه قابل دارای اهمیت است، چرا که نظریه‌ی آزادی مارکس شامل بررسی انتقادی بسیاری از ایده‌های کلیدی هگل است.

  • لوفور ۱۳۹۵-۰۱-۱۷ ۰۹:۱۶

    نگاهی به فرافلسفه‌ از منظر هانری لوفور؛

    جاه‌طلبی لوفور در مقابل هگل و مارکس

    فرافلسفه یکی از جاه‌طلبانه‌ترین کارهای لوفور است؛ شاخص‌ترین درگیری‌اش با هگل و مارکس، با نیچه و هایدگر، با پوئتیکس و پولمیکس با خود و جهانی که می‌شناخت، جهانی که خواهان تغییرش بود. فوئرباخ نیز در فرافلسفه نقش برجسته‌ای دارد، شخصی که مارکس خیلی خوب نقدش کرد، مردی که مارکس ایده‌های بسیاری از او برگرفت؛ و لوفور نیز به همان ترتیب، خواهان دگرگون‌کردنِ این جهان، همراه با فلسفه‌ی فکورانه[۹]‌ی انتزاعی بود، او می‌دانست که مسئله، دگرگون‌کردنِ این‌ها است.

  • ۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۱۳:۴۵

    اشعار عاشقانه کارل مارکس به زبان فارسی منتشر شد

    ترجمه‌ای از اشعار عاشقانه کارل مارکس در قالب کتابی با عنوان «عاشقانه‌های مارکس» منتشر شد.

  • ۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۱۴:۰۰

    زندگی المثنی نمی‌خواهد/به مناسبت انتشار «علیه تفسیر» سوزان سانتاگ

    سوزان سانتاگ در انتخاب سه اندیشمند تأثیرگذار: مارکس، نیچه و فروید، نیچه را برمی‌گزیند. «علیه تفسیر» او بیان همین مسئله است.

  • مارکس ۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۰۸:۲۵

    تأملی در مفهوم ازخودبیگانگی نزد مارکس؛

    تبارشناسی یک مفهوم

    مارکس الیناسیون را بیگانه بودن با خویش معنی می‌کند و آن را فراق انسان از فراورده‌ی خویش، از فعالیت خویش و جامعیت خویش می‌داند. در نظر مارکس ازخودبیگانگی تهی گردیدن انسان از انسانیتش است. مارکس بحث ازخودبیگانگی هگلی‌های جوان را بسط و گسترش می‌دهد و معتقد است که در طول تاریخ فراورده‌های گوناگون انسان در برابر او چون هیولایی ظاهر گردیده و او را به زنجیر انقیاد و بردگی خود درآورده‌اند. شهروند نسبت به دولت، سرباز نسبت به پرچم و کارگر نسبت به سرمایه جلوه‌های گوناگونی ازخودبیگانگی را نمایان می‌کنند.

  • ۱۳۹۴-۱۱-۱۹ ۰۹:۲۰

    مارکس هفته آینده می‌آید

    کتاب «کارل مارکس: یک زندگی قرن نوزدهمی» هفته آینده به همت انتشارات دنیای اقتصاد منتشر و روانه بازار نشر می شود.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۰۸ ۱۴:۰۰

    نمایشنامه‌ای با حضور مارکس و تورگنیف به ایران آمد

    سه‌گانه «ساحل آرمانشهر» نوشته تام استوپارد با ترجمه آراز بارسقیان از سوی نشر افراز منتشر شد. این مجموعه شامل سه نمایشنامه درباره وقایع قرن 19 روسیه است و شخصیت‌های آن مانند کارل مارکس و ایوان تورگنیف، واقعی هستند.

  • ۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۴:۰۰

    اسپینوزا علیه کاپیتالیسم/ نقدی بر سرمایه‌داری نئولیبرال و بهره‌گیری آن از عواطف انسانی

    چرا مردم برای دیگران کار می‌کنند؟ این سوال ساده، محور اصلی استدلال لوردون است. مارکس به بخشی از این سوال پاسخ می‌دهد اما پاسخ او در مواجهه با منظره‌های مغشوش از کارگران مشتاق، کارآمد نیست. از این‌رو «انسان‌شناسی اسپینوزایی» می‌تواند به کمک این پاسخ بیاید و آن را کامل کند.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۰۹

    اخلاق، علم و ایدئولوژی از منظر مارکس

    پرسش اصلی درباره رابطه افکار مارکس با نسبی گرایی این است که چه مفاهیمی از اخلاق یا علم وجود دارند که مارکس آنها را ایدئولوژیک نمی داند؟

  • هانری لوفور ۱۳۹۴-۰۷-۱۴ ۰۹:۴۴

    بخشی از کتاب منتشر نشده هانری لوفور؛

    بازتولید روابط تولید و بقای سرمایه‌داری

    مسئله‌ی روابط تولید و بازتولیدشان نه با «بازتولید وسایل تولید» (نیروی کار، ابزارهای کار) مورد نظر مارکس برابر است و نه با «بازتولید گسترده» (رشد تولید) مد نظر او. پیشی‌گرفتن وجه نهایی بازتولید، یعنی بازتولید روابط تولید، از بازتولید وسایل تولید، تا اواخر سده‌ی نوزدهم، یعنی زمانی که مشکلات جدیدی را به وجود می‌آورد آغاز نمی‌شود.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۴:۴۰

    روایتی کوتاه از ظهور یک بت نو

    آلن بدیو، فیلسوف فرانسوی، معتقد است آنچه آدمی را به تفکر وامی‌دارد همواره مواجهه‌ای است تروماتیک و آسیب‌زا با رویدادی «واقعی» در جهان خارج که خود را بر ما تحمیل می‌کند و روش‌های معمول تفکرمان را از هم می‌پاشاند. این پخش و گسترش نظام تفکر را شاید...

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۸:۲۰

    جلد سوم کتاب سرمایه کارل مارکس نقد و بررسی می‌شود

    نقش اعتبار و نظام بانکی (فصول ۲۷ تا ۳۷)جلد سوم کتاب «سرمایه» اثر کارل مارکس نقد و بررسی می شود.

  • مددی ۱۳۹۴/۰۶/۳۰

    گفت‎وگو با مجید مددی؛

    آلتوسر، مارکس دوم

    «لویی آلتوسر» پس از کارل مارکس در حقیقت دومین مارکس در جهان است و یا به گفته‎ی بسیاری از اندیشه‎وران بزرگ‎ترین فیلسوف قرن بیست و بیست‎ویکم. آلتوسر در سخنان خود اغلب به این موضوع اشاره می‎کند که «من در پاسخ به پرسش مارکسیسم چیست، می‎گویم باید پرسید مارکسیسم چه نیست»؛ و با بیان اینکه مارکسیسم، اومانیسم، هیستوریسم و اکونومیسم نیست اعلام می‎کند «مارکسیسم علم است نه ایدئولوژی».

  • کارل مارکس ۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۰۹:۳۲

    نگاهی به اخلاق و روحیات مارکس؛

    مارکس، شاعری ویرانگر

    ماركس در خیلی از مواقع از مصادره‌ی جملات شعارگونه و كوتاه و كوبنده دیگران به نفع خود ابایی نداشت. این عبارت بسیار رایج كه «رویدادها و شخصیت‏‌های بزرگ تاریخ جهان دو بار به صحنه می‌‏آیند، یك‏بار به صورت تراژدی و بار دوم به صورت كمدی» كه ماركس به هگل نسبت می‌‏دهد در واقع از آن انگلس است.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۰۹:۱۰

    درسگفتار نقد و بررسی سرمایه اثر کارل مارکس برگزار می‌شود

    درسگفتار نقد و بررسی سرمایه اثر کارل مارکس با عنوان نظرات مارکس درباره نظام اعتباری با تدریس حسن مرتضوی در مؤسسه پرسش برگزار می شود.

  • آلتوسر ۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۰۹:۰۷

    مجید مددی؛

    مارکسیسم و علم تاریخ

    برخلاف تصور شاید همه‌ی ما، تاریخ صرفاً گزارش رویدادها نیست، تاریخ فرایند است، چیز «thing» نیست و این فرایند قوانین خود را دارد؛ در نتیجه تاریخ نه سوژه‌ی انسانی دارد و نه خدایان در آن نقشی دارند، بلکه خود بر اساس قوانین و قانونمندی‌های خودش عمل می‌کند که باید آن‌ها را کشف نمود. ؟ آلتوسر در تحقیقات خود به این نتیجه می‌رسد و می‌گوید موتور تاریخ مبارزه‌ی طبقاتی در جوامع انسانی است. آلتوسر وقتی می‌گوید مارکس قاره‌ی تاریخ را کشف کرد و علم تاریخ «Historical materialism» را به وجود آورد، این علم در حقیقت هنوز مارکسیسم نیست بلکه بخشی از آن است

  • ایمانوئل کانت ۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۱:۳۷

    محمدعلی مرادی؛

    نقد چگونه ممکن است؟

    خطا را نبایستی در بیرون جست، این ذهن است که همواره در معرض خطاست و به قولی بنیاد این خطا را باید در خود خرد و ذهن یافت، نه در این یا آن اشتباه. اما در اندیشه‌ی دگم، انسان در پی این کوشش است که چیزهایی را بشناسد که اساساً در توانایی او نیست، ازاین‎رو واجد بلندپروازی‌هایی است که این بلندپروازی‌ها خطا را ممکن می‌کند.

  • مارکس لنین ۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۰۹:۳۳

    نقدی بر اظهارات محمد مالجو علیه كارل پوپر؛

    خصومت عامیانه با «جامعه‌ی باز» (۳)

    كسانی كه قائلند میان ماركسیسم روسی و ماركسیسم اروپایی مغاكی عمیق حائل است، عموماً به آثار متقدم ماركس كه بدان اشاره كردم تمركز می‌كنند و بخش بسیار حائز اهمیتی از میراث ماركس را كه اهمیت تئوریك و سیاسی بنیادین دارد، نادیده می‌انگارند، كمینه اینكه تلاش می‌كنند آثار اصلی چون «سرمایه» را از دریچه‌ی آثار متقدم مورد تفسیر قرار دهند.

  • پوپر ۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۵۲

    نقدی بر اظهارات محمد مالجو علیه كارل پوپر؛

    خصومت عامیانه با «جامعه‌ی باز» (۲)

    پوپر علی‌رغم اینكه تئوری ماركس در خصوص تاریخ را مبتنی بر مذهب اصالت تاریخ می‌دانست كه حامل هیچ‌گونه مهندسی و تكنولوژی اجتماعی نیست، با این حال معتقد بود كه منطق رویكرد ماركس به تاریخ مبتنی بر همین اصل بنیادین آزمون و خطاست.

  • مزاروش ۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۰:۵۲

    جان بلامی فاستر؛

    مِزاروش و نقد نظام سرمایه

    نخستین نوآوری نظری مزاروش این است که مارکس را درگیر نقد سرمایه می‌داند نه نقد سرمایه‌داری. در این حالت، مهم‌ترین مسأله، نظم نهادی سرمایه‌داری بازار نیست؛ بلکه در درجه‌ی اول منطق سرمایه است. فرمان‌روایی سرمایه از نظر مزاروش به معنای غلبه‌ی رابطه‌ی سرمایه ـ کار، یا انباشت نظام‌مند کار اضافی است و آن را نمی‌توان به هیچ معنای دیگری فهم کرد.

  • نوذری کالینیکوس ۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۱

    در نقد کتاب ساختن تاریخ/ بخش دوم؛

    مارکسیسم کالینیکوس

    مارکسیسم تحلیلی که در سال‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ در واقع واکنشی بود بر نوشته‌ی کوهن، به‌زعم من بیشتر بیانگر تأثیرپذیری جریان‌های مارکسیستی است که در درون کانتکست بریتانیا و نظریه‌ی اجتماعی بریتانیایی قلم می‌زنند. حتی رویکرد خود کالینیکوس را هم جزء فلسفه‌ی تحلیلی نمی‌دانم، حتی نقدهایی هم به آن وارد می‌کند. این مارکسیسم تحلیلی بیشتر بر مبنای الگوی پیشنهادی جان الستر و جان گرومر و عمدتاً هم در الگوی روش‌شناسی فردگرایی سیر می‌کند.

  • ولف ۱۳۹۴/۰۱/۲۳

    گفت و گوی نایجل واربرتون با جاناتان ولف؛

    پنج کتاب سازندۀ فلسفه سیاسی (۱)

    به معنایی راولز نویسنده چندان مد روزی نیست، اما به معنای دیگری هست. او نویسنده متظاهری نیست، از تمثیل استفاده نمی‌کند، خواننده را گام به گام جلو نمی‌برد. بسیار متراکم‌نویس است. ممکن است یک صفحه از او بخوانید و چندان به آن فکر نکنید و بعد از ده سال که خودتان به مسئله‌ای رسیده‌اید به آن بازگردید، ببینید راولز کاملاً آن مسئله را فهمیده و همه حالات ممکن را توضیح داده و نشان داده چرا فقط یکی از آن حالات درست است.

  • ۱۳۹۴-۰۱-۱۹ ۱۱:۵۰

    اعلام برنامه درس‌گفتارهای بهار ۹۴ مؤسسه پرسش

    در ادامه درسگفتارهای مؤسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش، درسگفتارهای متعددی در بهار سال جاری برگزار می شود.

  • هگل-مارکس ۱۳۹۴-۰۱-۱۹ ۱۰:۳۹

    ‌‌‌گفتاری از مارکس در نـقد اسلوب فلسفی هگل؛

    هگل و مفهوم کلیت انضمامی

    فیلسوف نظری از مفهوم «میوه» دست می‌کشد، ولی ایـن دسـت کـشیدن‌ به‌ شیوه‌ای تصوری و اسرارآمیز است، یعنی انگار که از آن دست نکشیده است؛ بنابراین، او‌ تـنها بـه گونه‌ای ظاهری انتزاعات خود را تعالی بخشیده است، او تقریباً این‌گونه استدلال‌ می‌کند‌: اگـر سـیب، گـلابی، هلو و موز چیزی جز جوهر، یعنی مفهوم انتزاعی میوه‌ نیستند‌ پس‌ چرا گاهی بـه‌صـورت سیب، گاهی گلابی و گاهی هلو در نظر ما جلوه می‌کنند؟ این انواع ظاهری‌ مختلف‌ که‌ چـنین چـشمگیر بـا مفهوم نظری ما مبنی بر وحدت جوهر در تضاد‌ می‌باشد‌ از کجا سر زده است؟

  • فوکو گرامشی ۱۳۹۴-۰۱-۰۳ ۰۰:۲۲

    آلکس دمیرویچ؛

    فوکو، گرامشی و نظریه‎ انتقادی

    آن‌چه فوکو را به نظریه‎ی انتقادی نزدیک می‎کند درک او از جامعه و دولت به عنوان مجموعه‎ای از ابژه‎هاست که به مدد کنش اجتماعی شکل می‎گیرند. آن‌ها حاصل پروژه‎های کلیت‎بخش برای حکومت و سلطه بر طبقات فرودست به عنوان ابژه‎ها و توده‎های منفعل هستند. هدف رهایی نه ایجاد شکل جدیدی از جامعه یا شکل دیگری از دولت بلکه جست‎و‎جوی راه‎های دیگری برای شکل دادن به همکاری اجتماعی در مقیاسی جهانی است.

  • کارل مارکس ۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۰۹:۳۸

    مجید مددی/ به مناسبت سالمرگ مارکس؛

    مارکس: کاشف قاره‌ی تاریخ

    به گفته‌ی آلتوسر، در جهان اندیشه تاکنون سه انقلاب به وقوع پیوسته است: انقلاب نخست در ریاضیات توسط تالس بود که «قاره‌ی ریاضی» گشوده شد و موجب پیدایش فلسفه‌ی افلاطون گردید؛ انقلاب دوم در فیزیک توسط گالیله بود که «قاره‌ی فیزیک» را گشود و سبب بر زدن فلسفه‌ی دکارت شد -فلسفه‌ی دنیای نو- که فلسفه‌ی پویایی، حرکت بی‌وقفه و صیرورت در جهان است، برخلاف فلسفه‌ی ایستای افلاطون؛ انقلاب سوم در عرصه‌ی تاریخ که مارکس کاشف و گشاینده‌ی قاره‌ی آن است.