نمایش همه
  • مکتب ۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۶:۲۵

    مکتب در فرآیند نواندیشی

    حسن‌علی پوروحید

    این کتاب مطالعه و تحقیقی است دربارة نواندیشی دکتر محسن کدیور در حوزة شیعه‌شناسی

  • فلسفه کودکان ۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۴۴

    نگاهی نقادانه به کتاب «نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان» (۲)؛

    مغالطه‌ی حمله به پهلوان پنبه

    رد مبناگرایی به معنای رد حقیقت و نسبی‌گرایی نیست و اینکه کسی معتقد باشد، در مباحثی که در حلقۀ کندوکاو مطرح می‌شود، نتایج قطعی نیست و نباید به آنها یقین داشت و ممکن است با بررسی بیشتر کاذب باشند، نام چنین باوری نسبی‌گرایی نیست. اندیشیدن به طریقی که راه را برای گزینه‌های تازه و راههای نو باز بگذارد لزوماً به معنای نسبی‌گرایی نیست.باید بپذیریم که باورهای کنونی ما ممکن است کاذب باشند، یا ممکن است در آینده دلایلی به دست آید که مجبور شویم در آنها تجدیدنظر کنیم. اما فقدان یقین مستلزم فقدان حقیقت نیست».

  • ماراتن ۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۱۶:۲۱

    ماراتن مذاکرات هسته‌ای

    نادر انتصار، کاوه افراسیابی

    در این کار تلاش شده با اشاره به پیشینة برنامة هسته‌ای ایران، تک تک ادوار مذاکراتی در تهران، پاریس، بروکسل، استانبول، آلماتی، بغداد، مسقط، نیویورک، ژنو، لوزان و وین به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد

  • جهان ۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۲:۵۲

    جهان لغزنده است

    آنتونی گیدنز

    آیا جهانی شدن در خدمت دغدغه‌های آمریکا و دیگر ملت‌های ثروتمند است؟

  • انجیل گنوسی ۱۳۹۵-۱۰-۲۱ ۱۱:۳۳

    انجیل‌های گنوسی

    الین پیگلز

    نویسندة این کتاب با بررسی متون نجع حمادی گمانه‌زنی‌هایی در مورد موضع‌گیری سیاسی و آرای فقهی گنوسیان دارد؛ او پس از طرح این آرا، مثل هانس یوناس و ادوارد کنتزه، بر این باور است که این آیین ریشه‌های شرقی دارد و «مسیح زنده»‌ای که در این متون می‌بینیم بی‌شباهت به «بودای زنده» نیست.

  • فلسفه و کودک ۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۰:۲۹

    نگاهی نقادانه به کتاب «نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان» (۱)؛

    مغالطه تعمیم شتابزده و ناروا

    نویسنده «تحت تأثیر بودن» را با «دربست پذیرفتن» یکی دانسته است. شاید بتوان گفت لیپمن تحت تأثیر دیویی و به تبع آن داروین بوده، اما نمی­‌توان گفت که در بست و نعل به نعل نظریه آنها را پذیرفته است و از این نمی‌­توان نتیجه گرفت که لیپمن همچون دیویی و داروین طبیعت­گراست.

  • آتش و خاکستر ۱۳۹۵-۱۰-۱۷ ۱۷:۱۳

    آتش و خاکستر

    مایکل ایگناتیف

    همة مهارت‌های انسانی در سیاست نیرنگ‌بازی است اما نیرنگ‌بازی باید به آسانی و با مهارت پنهان شود. این متانت تصنعی می‌تواند از گذر تجربه حاصل شود اما قابل آموزش نیست.

  • کندی ۱۳۹۵-۱۰-۱۵ ۱۱:۰۵

    کندی

    یوحنا قمیر

    یوحنا قمیر، اندیشمند مسیحی و لبنانی، نوزده رساله از رسائل کندی را در این کتاب ذکر کرده و زندگی و آراء او را شرح داده است.

  • مدخل ۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۱۷:۳۱

    مدخل های دانشنامه استنفورد(۴۳-۵۹)

    برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند

  • کاوش ۱۳۹۵-۱۰-۰۷ ۱۸:۳۷

    کاوشهایی در مبانی نظری حکومت دینی

    محسن اراکی

    برپایی حکومت عدل الهی، یک وظیفة عقلی است که مردم در برابر آن مسئولند و به همین دلیل، بر ارادة مردم استوار است.

  • مکه ۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۰۷:۳۹

    نگاهی به کتاب تاریخ مکه (از پیش از نزول تورات تاکنون)؛

    مهبط وحی بر ابراهیم و اسماعیل

    از یک‌سو مسلمانی معتقد بودن و از دیگر سوی ریشه در سنت فکری و انتقادی غرب داشتن، غربی که موشکافی و دقت را در لینگز به ودیعه نهاده بود، وی را در وصف دقیق مکه و مشاعر آن یاری داد. ضمن آنکه این حلاوت برای وی وجود داشت که به سرزمینی پای نهاده است که مکان دلدادگی ابراهیم (ع) و بسیاری از انبیا بوده است. مسیحی‌زاده‌ای که ریشۀ اعتقادات نخستینش به یهودیت و مسیحیت به‌عنوان میراث‌داران ابراهیم پیامبر بازمی‌گردد تا همیشه ابراهیمِ پیامبر را در جان‌ودل خویش دوست بدارد. این علاقه هرگز در لینگز نمی‌میرد.

  • آگاهی ۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۱۵:۲۲

    آگاهی

    دیوید پاپینو و هوارد سلینا

    کتاب مصور آگاهی، از مجموعه‌ی قدم اول، با زبانی بسیار ساده به طرح مباحث عمیق و پیچیده در خصوص آگاهی می‌پردازد و می‌تواند مقدمه‌ی خوبی برای شروع مطالعه در این حوزه باشد.

  • امیرکبیر ۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۱۵:۴۲

    امیرکبیر و ناصرالدین شاه

    سید علی آل‌داود

    امیرکبیر در مدت سه سال و اندی که تصدی مقام صدارت را داشت خدمات فراوانی به کشور کرد و راه توسعه و گسترش علوم و صنایع جدید را در ایران گشود. او را باید در حقیقت بنیان‌گذار ایران نو به شمار آورد.

  • سیاست ۱۳۹۵-۰۹-۲۶ ۰۸:۵۸

    سیاست عشق میان هنر و فلسفه

    مهدی رفیع

    این کتاب با قرار دادن دلوز-گتاری در زمینه‌ای ایرانی از تفکر، در پرتو خوانش الی‌یز از آنها، آغاز و با شعر به منزلة افق درون ماندگار «فلسفة پس از دلوز و گتاری» پایان می‌یابد.

  • دولتها ۱۳۹۵-۰۹-۲۴ ۱۳:۲۲

    دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام

    صادق سجادی

    فرزندان کسانی که مسلمانان عرب آنها را موالی می‌خواندند، طی قرنهای اول و دوم به سرعت به طبقه‌ای بدل شدند که خصوصیت عمدة آن از دیدگاه اجرایی و دیوان‌سالاری، سیطره بر دستگاه اداری خلیفگان؛ و از دیدگاه سیاسی، ضدیت با خلافت عربی بود و به کوشش‌های استقلال‌طلبانه و تشکیل نخستین دولت‌های مستقل و نیمه‌مستقل در سراسر قلمرو خلافت انجامید.

  • وزارت ترس ۱۳۹۵-۰۹-۲۱ ۱۷:۲۷

    وزارت ترس

    گراهام گرین

    به تازگی چاپ دوم رمان «وزارت ترس» نوشته گراهام گرین با ترجمه داریوش پرویز، توسط انتشارات علمی و فرهنگی بازنشر و راهی بازار کتاب شده است.

  • فیشته ۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۰:۳۲

    حامد صفاریان/نگاهی بر کتاب «بنیاد آموزۀ فراگیر دانش» ترجمۀ سید مسعود حسینی؛

    اشکالات اندک با یک خطای بنیادین

    اما یکی از مهم‌ترین لغزش‌های ترجمۀ آقای حسینی، ازقضا، در عنوانِ این ترجمه رخ داده، و با قلم درشت بر روی جلد نقش بسته است. این اشتباه -که ممکن است درشت‌ترین لغزش این ترجمه هم باشد- ای‌بسا زمینه‌ساز پیش‌داوری نادرست خوانندگان دربارۀ کل اثر گردد. این خطا در شمار خطاهای بنیادین ترجمه است؛ به این معنا که هم به لحاظ فن ترجمه خطا محسوب می‌گردد، و هم از حیث انتقال معنا، نشان از عدم راه‌یابی مترجم به کُنه معنا داشته، و علاوه بر آن می‌تواند به گمراهی خواننده نیز بیانجامد.

  • حیوان قصه گو ۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۵:۵۷

    حیوان قصه‌گو

    جاناتان گاتشال

    این کتاب درباره اعتیاد انسان به قصه و قصه‌گویی از دیرباز تا امروز است. درباره‌ی این که چقدر عجیب است یک داستان دزدانه وارد جان ما می‌شود، ما را می‌خنداند یا می‌گریاند.

  • کودک ۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۰:۱۸

    نقد نشانه‎شناختی و جامعه‎شناختی کتاب لک‎لکی در کار نیست(۲)؛

    لباسی که در قامت ما نیست

    نگارنده به‌هیچ‎وجه منکر وجود معضلات در جامعۀ خودمان نیست. آنچه که در اینجا ‎به‌عنوان‎ نقد آورده شده است، در واقع به نوعی لزوم وجود چنین کتابی (بدون در نظر گرفتن امکان اشکالاتی در محتوای آن) در جامعۀ آمریکا را تبیین می‎کند که حتی مورد تشویق برخی از افراد در آمریکا قرار گرفته است. اما نقد نگارندۀ این متن به ترجمۀ کتاب است، زیرا اولاً، مطالب آن با فرهنگ ایران متناسب نیست، ثانیاً، معضلاتی که این کتاب سعی در تعدیل آن‎ها دارد با معضلاتی که در جامعۀ ما وجود دارد همخوانی ندارد؛ ازاین‎رو، معضلات آمریکا متناسب با موضوع کتاب است.

  • داستایفسکی ۱۳۹۵-۰۹-۱۱ ۱۵:۳۱

    یادداشتهای زیرزمینی با چهارده تفسیر

    فیودار داستایفسکی

  • نشریه تهران ۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۸

    آئین دانشجویان 1323-1324 نخستین نشریه دانشجویی دانشگاه تهران

    ایروانی و اردوبادی در چهار شماره از آیین دانشجویان کوشیدند همزمان با طرح مشکلات روزمره دانشجویان با روشی خرده‌گیر، آزادمنش و قدرشناس دانشگاه تهران را به حریمی برای آشنایی، گفتگو و آمیزش نگرش‌های متفاوت تبدیل سازد.

  • قانعی ۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۰:۵۴

    گزارشی از نشست نقد و بررسی کارنامه مجله فرهنگ امروز در پژوهشگاه علوم انسانی(۱)؛

    خروج علم از آکادمی

    مجلۀ فرهنگ امروز از مجلاتی است که در حوزۀ علوم انسانی کار می‌کند و می‌خواهد دانش علوم انسانی را به عرصۀ عمومی ببرد و محملی برای ترویج علوم انسانی باشد. اصولاً در برخورد با این جنس از ژورنالیسم می‌باید چند پرسش را مطرح کرد. جواب دادن به این پرسش‌ها شاید تعیین کند که مجلۀ فرهنگ امروز چه مقداری در کنار مجلات دیگر مثل مهرنامه و اندیشه پویا توانسته است اندیشۀ علوم انسانی را به درون جامعه ببرند و بین ما و فیزیکالیسم فاصله بیندازند.

  • استنفورد ۱۳۹۵-۰۹-۰۳ ۱۶:۰۱

    مدخل دانشنامه‌های استنفورد (۶۱-۶۲)

    برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند

  • خانواده ۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۰۹:۲۷

    نقد نشانه‎شناختی و جامعه‎شناختی کتاب لک‎لکی در کار نیست(۱)؛

    لک‎لکش دانی که چیست؟

    آیا کتاب لک‌لکی در کار نیست، مفاهیم یک‌سانی را در ذهن کودک ایرانی و کودک آمریکایی ایجاد می‎کند؟ نشانه‎های این کتاب چگونه ارتباطی را با ذهن کودک ایرانی ایجاد می‎کند؟ در ذهن کودک آمریکایی چگونه؟ برای پاسخ به این سؤال باید نشانه‎ها را بررسی کنیم. با توجه به اینکه کتاب آموزشی است بنابراین، از دیدگاه هرمنوتیکی، نیت مؤلف در متن ارجح است و فهم از متن باید مؤلف‎‌محور باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، نویسنده و طراح شکل‎های کتاب، برای کودکان ایرانی کتاب را به‌صورتی دیگر می‎نوشتند.  

  • معرفت شناسی ۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۱۴

    درآمدی بر نظریه معرفت

    نوح لموس

    معرفت‌شناسی، یا نظریه معرفت، یکی از پایه های فلسفه ی تحلیلی به شمار می آید و این کتاب درآمدی روشن و قابل فهم بر این موضوع است.

  • کتاب بار مسئولیت ۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۰:۵۷

    بار مسئولیت بلوم، کامو، آرون و قرن بیستم فرانسه

    تونی جات

    لئون بلوم و رمون آرون به دلایل کاملاً متفاوت تنها در پایان عمر طولانی خویش توانستند در مأوای احترام، تحسین و در بعضی محافل تملق تقریباً همگانی آرام بگیرند. کامو که از این هر سه پس از سی و پنج سالگی برخوردار شده‌بود، دوازده سال بعد چون شخصی نگران و بسیار منفور درگذشت؛ سی سال طول کشید تا از او اعاده حیثیت شود...

  • کی یر که گور ۱۳۹۵-۰۸-۲۲ ۱۲:۳۹

    کی‌یرکه‌گور

    دیو رابینسون، اسکار زارات

    بر اساس دیدگاه رادیکال کی‌یرکه‌گور، فلسفه هیچ فایده‌ای ندارد مگر اینکه زندگی مردم را پیوسته دگرگون کند.

  • دعوت به جامعه شناسی ۱۳۹۵-۰۸-۱۲ ۱۸:۲۲

    دعوت به جامعه شناسی

    زهره روحی

    این کتاب در پانزده گفتار مکمل تدوین شده است و با طرح نگرش‌های جامعه‌شناختی پی‌یر بوردیو در باب جوانی آغاز می‌شود و پس از طرح آراء جامعه‌شناسان بزرگ دیگر، با سخن بوردیو دربارة «وظیفة پژوهشگر علوم اجتماعی» پایان می‌یابد.

  • استنفورد ۱۳۹۵-۰۸-۰۷ ۲۱:۱۹

    مدخل‌های دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد ۵۵ و ۵۸

    برای کسی که می‌خواهد اولین‌بار با مسئله یا مبحثی در فلسفه آشنا شود یا شناخت بهتری از آن حاصل کند، یکی از گزینه‌های مناسب این است که کار را با خواندن مدخل یا مدخل‌های مربوط به آن در دانشنامه فلسفه استنفورد آغاز کند

  • موقن ۱۳۹۵-۰۸-۰۵ ۱۶:۴۰

    به بهانه انتشار چاپ چهارم کتاب فلسفه روشنگری؛

    تعهد در به‌کارگیری خرد

    در سراسر فلسفه کاسیرر بررسی‌های سیستماتیک با تاملات تاریخی عجین هستند. آنچنان که تایخ ظاهری فلسفه، در حقیقت-  حتی اگر تلویحی هم باشد- فلسفه تاریخ است. هیچ یک از نوشته‌های تاریخی کاسیرر صرفا بررسی کلاسیک امور واقع و رویدادها نیستند بلکه در آنها تحلیل برخی لحظات ایده‌آل در پیشروی تاریخ را کشف می‌کنیم که جهان‌بینی خاص یک عصر یا «روح»  یک فرهنگ یا یک دوره را در برابر و در تقابل با جهان‌بینی دیگری یا با فرهنگ دیگری یا دوره دیگری می‌گذارد تا به این طریق خصوصیات بارز آن را مشخص و متعین کند؛ مثلا فرهنگ رنسانس را  در مقابل فرهنگ قرون وسطی قرار می‌دهد.