شناسهٔ خبر: 59005 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کارکرد نقد» تری ایگلتون در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد

کتاب «کارکرد نقد» نوشته تری ایگلتون با ترجمه سیف‌الله سلیمانی توسط نشر افراز منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

«کارکرد نقد» تری ایگلتون در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «کارکرد نقد» نوشته تری ایگلتون به‌تازگی با ترجمه سیف‌الله سلیمانی توسط نشر افراز منتشر و در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۵ چاپ شده است. نویسنده اثر، تری ایگلتون مؤلف و منتقد مشهور انگلیسی است که در این کتاب تلاش کرده سیر تکوینی گستره همگانی با خوانش گزینشی از تاریخ نقد، یعنی با مرکزیت دادن به جوزف ادیسون و استیل، جانسون، متیو آرنولد، اف. آر.لیوس و ساختارشکنان مکتب یِیْل ردیابی کرده و به نظریه‌پردازی درباره اهمیت آن‌ها در چارچوب مارکسیستی بپردازد که بیش از آن‌که وام‌دار پاره‌ای از نخستین آثار ساختارگرایانه لویی آلتوسرباشد، مرهون گرامشی و میشل فوکو است.

تری ایگلتون متولد سال ۱۹۴۳، استاد مطالعات فرهنگی است و زایش نقد مدرن را در نظام‌های خودکامه جستجو می‌کند.

این مؤلف، خود درباره کتاب پیش رو نوشته است: «این جستار بر آن است که امروز نقد فاقد تمامی کارکرد اجتماعی جوهری است. نقد یا بخشی از شاخه‌ای از روابط عمومی صنعت ادبی است، و یا مسأله‌ای است که کاملاً به‌درون دانشگاه تعلق خاطر دارد. تلاش من بر آن است تا با تاریخ بسیار گزینشی نهادِ نقد در انگلستان از اوایل هجدهم نشان دهم که این روال همیشه این‌گونه نبوده، و این‌که حتی امروز نیازی نیست این‌گونه باشد.»

مطالب این کتاب در ۶ فصل که با شماره مشخص شده‌اند، گردآوری شده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

دلیل دیگری برای زائد بودن فزاینده منتقد وجود داشت. چون اگر رسالت نقد بیش از آنکه روشنگرانه باشد اخلاقی است، یعنی مسئله ارشاد، یعنی نشاط و همدلی با طبقه متوسطه ناامید، چه چیز دیگر غیر از ادبیات می‌تواند این غایات را به‌نحو موثرتری تحقق بخشد؟ ثاکری اظهار داشت که "ما بر این باوریم که اخلاقیات و آداب‌دانی والاترین مضامین رمان‌نویس هستند؛ و بنابراین رمانس‌هایی ترجیح دارند که به جبر، دین، اقتصاد سیاسی، یا به سایر علوم انتزاعی نمی‌پردازند." موشکاف‌ترین و نیروبخش‌ترین منتقد اجتماعی شخصِ نویسنده بود؛ در برابر اندک کسانی که برای آرامش روحی روی به‌سوی والتر بجت گردانیدند، انبوه کسان دیگری بودند که رمان آدام بید یا شعر یادواره را می‌خواندند. زمانی که نقد یکی از رسالت‌های اصلی خود را اطمینان خاطر مجدد ایدئولوژیکی تشخیص داد، در خطر برکناری قرار گرفت چون این عیناً همانی بود که خود ادبیات، از میان سایر امورات، برای ارائه آن طراحی شده بود.

این کتاب با ۱۵۰ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان به نمایشگاه کتاب آمده است.

نظر شما