شناسهٔ خبر: 10048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میرزاده اعلام کرد: پرداخت ٥٠ درصد هزینه دانشجویان دکتری در بخش صنعت و خدمات

رئیس دانشگاه آزاد از جذب دانشجوی دکتری از بخش صنعت و خدمات خبر داد و گفت: اگر از بخش صنعت یا خدمات دانشجوی دکترا جذب کردیم و آنها ۵۰ درصد هزینه‌های تحقیقاتی خود را متقبل شدند، دانشگاه نیز مابقی هزینه را می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حمید میرزاده گفت: تاثیر تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و نقش آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور در طول ۳۰ سال گذشته بر همگان روشن است.

وی در ادامه به ویژگی‌های دانشگاه آزاد اسلامی یزد اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، مسلما وجود این تعداد فارغ التحصیل نقش بسزایی در حل مسائل افتصادی و اجتماعی استان یزد داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد نسبت استاد به دانشجو را در واحد یزد نسبت به دیگر واحدها رقم قابل قبولی دانست و خاطر نشان کرد: در طول سه دهه گذشته توجه به مسائلی مانند زیربناها، تاسیس فضاهای علمی- تحقیقاتی و ... جزو الزامات به شمار می‌رفت اما اکنون زمان حرکت در مسیر توسعه کیفی دانشگاه فرا رسیده و این امر یک ضرورت به شمار می‌رود.

میرزاده همچنین به توسعه مراکز رشد اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با همه موفقیت‌های انکار ناپذیری که تا کنون کسب کرده، اما متاسفانه توفیق چندانی در تبدیل علم به ثروت نداشته است.

وی به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی یزد توصیه کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد بکوشند راه‌های تبدیل علم به ثروت را از طریق مشارکت فارغ التحصیلان و دانشگاهیان این واحد فراهم کنند.

میرزاده در ادامه با بیان این که افزایش متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور، هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند، اظهار داشت: براساس اعلام وزارت علوم در سال گذشته ۱۵۰ هزار نفر به منظور ادامه تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور اقدام کرده‌اند، از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد که هزینه تحصیل هر فرد در ایران از مقطع ابتدایی تا کارشناسی ارشد حدود یک میلیون دلار برای اقتصاد ملی هزینه دارد و این به معنای آن است که سالانه ۱۵ میلیارددلار ارز از کشور خارج می‌شود.

وی با بیان این که تعداد مراکز آموزش عالی موجود در کشور پاسخگوی نیاز متقاضیان تحصیلات تکمیلی نیست، افزود: در کشور تعداد ۲ هزار و ۵۱۵ مرکز آموزش عالی وجود دارد و این در حالی است که مجموعه آن‌ها از میان یک میلیون متقاضی تحصیلات تکمیلی نمی‌توانند بیش از ۳۰۰ هزار نفر را جذب کنند بنابراین همه ساله نزدیک به ٧٠٠ هزار نفر شانس ادامه تحصیل در ایران را از دست می‌دهند و تعداد قابل توجهی از آنان که حداقل دارای تحصیلات عالی هستند برای ادامه تحصیل ناچار به خارج می‌روند.

میرزاده همچنین گفت: دانشگاه آزاد اگر بخواهد به حیات خود ادامه داده و نقش موثری در تولید علم داشته باشد، باید در مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی گام بردارد.

وی از جذب دانشجوی دکترا از بخش صنعت و خدمات خبر داد و گفت: طبق مصوبه هیات رئیسه دانشگاه آزاد، اگر اساتید بتوانند از بخش صنعت یا خدمات دانشجوی دکترا جذب کنند و آن بخش ۵۰ درصد هزینه‌های تحقیقاتی دانشجوی خود را متقبل شود، دانشگاه آزاد اسلامی نیز مابقی هزینه را می‌پردازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که واحد یزد می‌تواند به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شود، اظهار داشت: با توجه به استعدادهای طبیعی بویژه ظرفیت‌های معدنی که در این استان وجود دارد، پیشنهاد می‌‌شود شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با معدن دراستان یزد راه اندازی شود.

میرزاده همچنین به نقش هیات امنای استانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه خود جایگاه مناسبی را برای هیات امنای استانی قائل شده است به گونه‌ای که تمام اختیارات اعم از مالی، اداری، تشکیلاتی و ... به آنها سپرده شده است.

نظر شما