شناسهٔ خبر: 10072 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز به کار شعبه تهران پژوهشکده مهدویت

همزمان با نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) شعبه مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) در تهران افتتاح شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی رئیس مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) در برنامه آغاز به کار شعبه تهران و نشست خبری دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت طی سخنانی با اشاره به نامه امام حسن عسکری(ع) به علی بن حسین بن موسی بن بابویه پدر شیخ صدوق گفت: حضرت سفارشاتی به ابن بابویه دارند و در پایان می فرمایند: شیعیان مرا امر کن که آنچه به تو سفارش کردم، عمل کنند. به همه آنها این خواسته های مرا برسان و زمینه عمل برای آنها را فراهم کن. چند تا از خواسته ها و سفارشات آن حضرت برپا داشتن نماز، صله رحم، مواسات به برادران دینی، سهیم کردن فقرا و برادران دینی در زندگی خود، رسیدگی به حوائج برادران مؤمن خود در تنگدستی و صبر و انتظار فرج است. حضرت می فرمایند: پیامبر(ص) فرموده که بزرگترین عمل امت من انتظار فرج است. بعد می فرمایند: او تنها کسی است که همه زمین را از عدالت و قسط سرشار و پر می کند.

وی در ادامه سخنانش افزود: ما معتقدیم شیعه در زمان غیبت تکلیف بیشتری بر عهده دارد. بنابراین ما در این رابطه تکلیف خود دانستیم که همایش دکترین مهدویت را پایه گذاری کنیم و ۹ دوره آن تاکنون برگزار شده است و دهمین دوره آن در خردادماه سال آینده برگزار می شود.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه فراخوان این همایش اعلام شده و تاکنون مقالاتی به دست ما رسیده است، اظهار داشت: یقینا تا زمان باقی مانده نیز مقالات دیگری نیز به دست ما می رسد. از نویسندگان و اندیشمندان خارجی هم تاکنون مقالاتی داشتیم و علاوه بر این از اندیشمندان خارجی که در زمینه مورد نظر همایش فعالیت علمی داشتند نیز دعوت خواهیم کرد حتی اگر زمینه تحقیقاتی و کاریشان در مورد موعود مورد نظر دین آنها بوده باشد.

وی با بیان اینکه موضوع همایش سال ۹۳ «اخلاق و سبک زندگی؛ راهبردها و راهکارها»ست، تصریح کرد: سه محور اصلی همایش اخلاق زمینه ساز، سبک زندگی زمینه ساز و راهبردها و راهکارهاست که دارای ریزموضوعاتی هم هست که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مؤسسه آینده روشن مراجعه کنند. مطالبه جدی مقام معظم رهبری در مود سبک زندگی باعث شد که عنوان این همایش را اخلاق و سبک زندگی بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه اخلاق موضوع همایشهای قبلی نیز بوده است، افزود: مراد ما این است که انتظار، زمینه سازی است و منتظر کسی است که زمینه ساز ظهور است. در روایتها آمده است که باید برای ظهور زمینه سازی کنید، حتی اگر در حد ساختن یک تیر باشد. بنابراین همه ما باید در این زمینه تلاش کنیم و حتی شما که برای خبر مهدوی به اینجا آمدید در امر زمینه سازی ظهور تلاش می کنید.

دبیر دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به اینکه در حدیث متواتر شیعه و سنی آمده است که هر کس امام زمان خود را نشناسد و بمیرد، به مرگ جاهلیت مرده است، گفت: جا دارد زمینه ها و ظرفیتهای فراوان این اندیشه کشف و برای آن به بهترین وجه همایش برگزار شود.

وی در مورد زمان و مکان دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت تصریح کرد: این همایش ۲۲ و ۲۳ خردادماه ۹۳ برابر با ۱۴ و ۱۵ شعبان به مدت دو روز در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار می شود و چون تا زمان برگزاری همایش فرصت داریم هنوز برنامه ها قطعی نیست اما از سران قوا برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دعوت شده است که طبق روال سالهای قبل در این مراسم حضور داشته باشند.

پورسیدآقایی در مورد دستاوردهای همایشهای قبلی بیان کرد: مجموعه مقالات همایش منتشر شده که به عنوان متن درسی دوره مهدویت شناخته شده است. همچنین مقالات برتر در مجله علمی ـ پژوهشی «مشرق موعود» چاپ می شود. همچنین فرهیختگان و اندیشمندان داخلی و خارجی با هم آشنا می شوند و با هم تبادل علمی خواهند داشت. مهمانان خارجی به شهرهای قم و مشهد سفر می کنند و به زیارت می روند و با فضای اجتماعی و سیاسی و ... کشور آشنا می شوند.

وی تأکید کرد: همه مکاتب معتقد به موعود هستند و این باعث امر وحدت بین ادیان می شود. توسط رسانه ها و خصوصا صدا و سیما این برنامه ها پوشش داده می شود و علاوه بر این دو روز، ارائه مقالات در کمیسیونها ضبط و در طی سال پخش می شود. در طی دو روز فضای کشور معنوی می شود و همه جا صحبت از مباحث مهدویت خواهد بود. رشته مهدویت در سطح ۴ حوزه به تصویب رسیده و از سال تحصیلی آینده هم مؤسسه آینده روشن و هم مرکز تخصصی مهدویت طلبه می گیرند.

نظر شما