شناسهٔ خبر: 10086 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام فراخوان دهمین همایش بین‏‌المللی دکترین مهدویت

دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت به بررسی «اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز؛ راهبرد‌ها و راهکار‌ها» اختصاص یافته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) با توجه به ضرورت زمینه‌سازی و تحقق جامعه منتظر و جایگاه اخلاق در این امر خطیر، موضوع دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت را «اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز؛ راهبرد‌ها و راهکار‌ها» تعیین کرده است و از فرهیختگان و اندیشمندان دعوت کرده که با ارائه مقالات پژوهشی در تبیین و ترویج این مهم سهیم گردند.

با انتظار، آمادگی و زمینه‌سازی برای ظهور است و رسالت منتظران ایجاد جامعه‌ای که زمینه‌ساز ظهور امام باشد. جامعه زمینه‌ساز، جامعه‌ای است که شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت(عج) فراهم است و چنان‌چه حضرت ظهور نماید، امر او زمین نمی‌ماند و همگان در برابر او تابع و تسلیم‌اند.

اخلاق زمینه‌ساز، اخلاقی است که منتظران به آن مزیّن هستند. البته اخلاق یا سبک زندگی زمینه‌ساز،‌‌ همان اخلاق و سبک زندگی اسلامی است و وصف زمینه‌ساز فقط بر جایگاه امام در اخلاق و سبک زندگی تأکید دارد.

بر اساس این گزارش، در محور اول با عنوان «اخلاق زمینه‌ساز» موضوعاتی نظیر آموزه امامت در نظام اخلاقی اسلام، مبانی و اهداف اخلاق اسلامی با تأکید بر آموزه امامت، ویژگی‌های اساسی اخلاق زمینه‌ساز، الگوهای اخلاق زمینه‌ساز، آموزه‌های اخلاق زمینه‌ساز در روایات و حکایات معتبر مهدوی، نقش غیبت در اخلاق زمینه‌ساز، نقش نهادهای فرهنگی و اجتماعی در ایجاد اخلاق زمینه‌ساز و نقش اخلاق زمینه‌ساز در عرصه‌های مختلف اخلاق کاربردی، مورد توجه قرار گرفته است.

محور دوم با عنوان «سبک زندگی زمینه‌ساز» به موضوعاتی همچون نقش متقابل زمینه‌سازی و سبک زندگی، عرصه‌های سبک زندگی زمینه‌ساز (معاشرت، اوقات فراغت، کسب و کار، مصرف، پوشش و وضعیت ظاهر، استفاده از محصولات تکنولوژیک و فرهنگی و... ، زمینه‌سازی و سبک زندگی غرب، الگوهای سبک زندگی زمینه‌ساز بسیج، جهاد و...، نقش و جایگاه اجتماعی زنان و سبک زندگی زمینه‌ساز، سبک زندگی جوانان زمینه‌ساز، سبک زندگی مدیران زمینه‌ساز اختصاص یافته است.

در محور سوم با تکیه بر «راهبرد‌ها و راهکار‌ها» موضوعاتی نظیر راهبرد‌ها و راهکارهای اخلاق زمینه‌ساز در حوزه و دانشگاه، راهبرد‌ها و راهکارهای اخلاق زمینه‌ساز در آموزش و پرورش، راهبرد‌ها و راهکارهای اخلاق زمینه‌ساز در رسانه (صداوسیما، سینما و فضای مجازی و راهبرد‌ها و راهکارهای پرورش اخلاقی مدیران و کارگزارن نظام با رویکرد زمینه‌سازی مورد توجه قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که مقالات باید حداکثر تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ به دبیرخانه همایش به نشانی قم ـ خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۵، پلاک ۲۷ کد پستی: ۴۵۶۵۱ ـ ۳۷۱۳۷ارسال شود.علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به نشانی http://mahdaviat-conference.com مراجعه نمایند.

نظر شما