شناسهٔ خبر: 10107 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماهنامه معارف به صدمین شماره خود رسید

شماره 100 ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف ویژه استادان معارف، مبلغان و مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ صدمین شماره ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف ویژه استادان معارف، مبلغان و مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مدیر مسؤولی محمداسحاق مسعودی ویژه آذر و دی ۹۲ منتشر شد.

در این شماره می‌خوانیم: «بربال قلم»، «نقد حال»، «نقد و نظر»، «لطایف و معارف»، «کتاب‌شناسی»، «شیعه‌شناخت»، «حکیم انسی»، «دکترین تدریس معارف»، «اندوه یاد»، «فضای مجازی»، «از این سو و آن سو» و «همراه با شهدا».

در بخش بر بال قلم این ماهنامه به موضوعاتی همچون روش‌شناسی تفسیر تربیتی و نگاهی به خلافت امام حسن علیه‌السلام بر مبنای اهل‌سنت اشاره شده و بخش نقد و حال هم به موضوعاتی از قبیل روش‌ها و قالب‌های بیان معارف و حصر گروه معارف در آموزش پرداخته است.

در ذیل موضوع روش شناسی تفسیر ترتیبی آمده است: « قرآن دریای مواجی است که به فرموده امیرمؤمنان علیه‌السلام (ظاهره انیق و باطنه عمیق، لا تفنی عجائبه و لا تنقضی غرائبه، و لا تکشف الظلمات الا به، ظاهر آن شگرف و باطن آن ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت‌اور آن تمام نمی‌شود و اسرار نهفته آن پایان نمی‌پذیرد و تاریکی‌ها بدون آن برطرف نخواهد شد).

اگر چه دستیابی به اعماق بی نهایت این قانون زندگی و قاموس بندگی فقط در دسترس خاندان عصمت و طهارت است، اما این سبب نمی شود که ما از هدایت آن محروم مانده و آن را به نطق نیاوریم. در طول تاریخ همواره مفسران بزرگ به اندازه وسعت و ظرفیت خود از این زلال معرفت نوشیده و نوشانده‌اند.

یکی از مباحث مهم تفسیری که با رسالت نزول وحی و قرآن کاملا منطبق است، بحث از مسائل تربیتی و یا نظام تربیتی در قرآن است، در این میان روش‌شناسی تفسیر در حوزه علوم اسانی به صورت عام و در حوزه علوم تربیتی به صورت خاص از جایگاه ویژه برخوردار است».

«نماز به مثابه کامپیوتر» در بخش لطایف و معارف و «درآمدی بر انسان‌شناسی اسلامی؛ ویژه رشته‌های فنی و مهندسی»، «تأملی در آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و «راهنمای نشریات علمی در حوزه دروس معارف» در بخش کتاب شناسی به چشم می خورد.

نماز به مثابه کامپیوتر یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در این ماهنامه است که ذیل آن می‌خوانیم: همان‌گونه که کامپیوتر خود را در بایبر ویروس محافظت می کنیم باید خود را نیز در برابر ویروس کشنده غفلت حفظ کنیم. هر چقدر این ویروس قوی تر باشد، انحراف انسان از مسیر، بیشتر است، «ذکر» آنتی ویروس «غفلت» است که بیشتر از هر چیزی در نماز تبلور یافته است.

بدیهی است که اگر کسی به آنتی‌ویروس «ذکر» دقت نکرد و یا به up date کردن آن توجه نداشت در زندگی و در راه رسیدن به اهداف بلند خود دچار مشکلات فراوان خواهد شد؛ زیرا «من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا» و «و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین».

در بخش دیگری با عنوان حکیم انسی مطالبی همچون «زندگی و زمانه حکیم انسی»، «استثنایی که هم دیر آمده بود و هم زود» و «درآمدی بر طریقت تفکر در حکمت انسی» آمده و موضوعاتی از قبیل «مخاطب در آموزش معارف»، «عناصر فرآیند تعلیم و تربیت»، «بینش‌ها، ارزش‌ها و گرایش‌ها در تدریس معارف»، «طرحی نو دراندازیم» و «دستیابی به حیات طیبه» نیز در بخش دکترین تدریس معارف بیان شده است.

اندوه و یاد عنوان بخش دیگری از ماهنامه آموزشی اطلاع‌رسانی معارف است که دربردارنده موضوعاتی همچون «بالاخره رسید»، «به امام زمان علیه السلام من رفتنی‌ام» و «دستیابی به حیات طیبه» است و بخش فضای مجازی هم شامل موضوعاتی چون نابسامانی‌های نظام یادگیری الکترونیکی در ایران و پایگاه‌های اینترنتی اساتید معارف می شود.

صدمین شماره ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف ویژه استادان معارف، مبلغان و مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مدیر مسؤولی محمداسحاق مسعودی ویژه آذر و دی ۹۲ به قیمت ۲۰۰۰ تومان در ۵۶ صفحه منتشر شد.

نظر شما