شناسهٔ خبر: 10122 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت فلسفه تعلیم و تربیت در ایران بررسی می‎شود

به همت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران میزگرد تخصصی "بررسی تطبیقی تلاش‎های صورت گرفته در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران" امروز 22 دی ماه در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ به همت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران میزگرد تخصصی "بررسی تطبیقی تلاشهای صورت گرفته در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران" با سخنرانی دکتر نرگس سجادی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار می شود.

اعضای این میزگرد دکتر خسرو باقری، دکتر علیرضا صادق زاده، دکتر جمیله علم الهدی هستند که امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می شود.

سجادی در مورد طرح بحث این نشست می نویسد: نقش فلسفه های تربیتی، در هدایت و انسجام بخشی به نظامهای تربیتی، بررسی دقیق آنها را ضروری می سازد.

پژوهش حاضر در پي آن است تا از دو منظر متمايز و تطبيقي به تحليل و ارزيابي اسناد موجود بپردازد .یافته هاي این پژوهش نشان می دهد که سه فلسفه مذکور از منظر معیارهای هفتگانه در جایگاه های متفاوتی قرار دارند: این معیارهای هفتگانه عبارتند از: ۱)انسجام فلسفی ۲) تناسب با عرصه عمل ۳) اسلامی بودن ۴) ایرانی بودن ۵) نوآوری ۶) میزان موجه سازی ادعاها در مقابل دیدگاه های رقیب ۷) جامعیت.

از منظر معیار نخست، طرح اول - به دلیل ضابطه مندی قویـ در رتبه نخست، طرح دوم ـ به دلیل بهره گیری از پس زمینه های فلسفه صدراییدر رتبه بعدی و طرح سوم - به دلیل اغتشاشهای مفهومی و عدم پیروی از روشی ویژه در مقام بعدی قرار می گیرد.

در مورد معیار دوم، می توان گفت هر یک از طرحهای مذکور به برخی از جنبه های عرصه عمل نزدیک و از برخی دیگر، دورند از منظر معیار سوم، هر سه طرح در تلاشند تا استناد خویش به تعالیم اسلامی را نشان دهند. در این میان، طرح اول و دوم از توفیق بیشتری برخوردارند. از منظر معیار چهارم، هیچ یک از طرح های مذکور را نمی توان ایرانی دانست.

البته در این میان، طرح دوم به دلیل تکیه داشتن بر فلسفه صدرایی به عنوان فلسفه ای ایرانی، به برخی از مولفه های فرهنگ نزدیک شده است. همچنین طرح سوم، دغدغه ملاحظه ویژگیهای ایرانی را داشته است. از نظر میزان نوآوری، طرح اول و دوم گوی سبقت را از طرح سوم ربوده اند. موجه سازی دیدگاهها در طرح نخست بیش از سایر طرحها صورت پذیرفته است. همچنین مولفه جامعیت در طرح سوم، بیش از سایر طرحها محقق شده است.

نظر شما