شناسهٔ خبر: 10199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیوه‌های بهبود مدیریت از دیدگاه اسلام بررسی شد

شیوه‌های بهبود مدیریت از دیدگاه اسلام با توجه به پایان‌نامه‌های تدوین‌یافته از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ عظیم عابدینی مدیر گروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از بررسی پایان‌نامه‌هایی با موضوع شیوه‌های بهبود مدیریت از دیدگاه اسلام در این پژوهشکده خبر داد و افزود: شش عنوان پایان‌نامه برتر در حوزه مدیریت از دیدگاه اسلام جهت ترویج مدیریت دینی مورد ارزیابی واقع شد.

وی افزود: پایان‌نامه «اعمال مدیریت بر اساس بصیرت» کاری از مجید عبادی در مؤپوسسه امام خمینی تدوین شده است. هدف از این تحقیق، بررسی نظریه «اعمال مدیریت بر اساس بصیرت» و تبیین فرآیند شکل‌گیری بصیرت است تا در جهت معرفی نظریه برای محققان رشته مدیریت، زمینه‌های ‏علمی لازم برای استمرار آن در ابعاد میدانی و کاربردی نیز فراهم شود.‏ ‏

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «بررسی نکاتی از سیره مدیریتی حضرت امام خمینی(ره) شناسایی ملاک‌ها و معیارهای ایشان در تصمیم‌گیری» عنوان پایان‌نامه دیگری است که در پژوهشکده بررسی شده است، مجدالدین مدرس‌زاده در دانشکده معارف اسلامی و مدیریت این مقاله را تدوین کرده است.

وی با اشاره به پژوهش «اصل ارزیابی عملکرد و الگوهای آن در مدیریت از دیدگاه اسلام» نوشته محمدتقی نوروزی، گفت: این پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی به ثمر رسیده است.

عابدینی خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد از طریق فراهم کردن بازخورد برای کارمندان، یکی از مؤثرترین ابزارهای مدیریت منابع انسانی برای انجام وظایف ‏انتخاب و استخدام، آموزش و بهبود پرسنل و انگیزش کارکنان و جبران خدمات آنان است، این پژوهش، برای تحقیق این هدف و استخراج مبانی اسلامی تحقیق، از کلید واژه‌های ‏قرآنی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: سیدرضا سیدحسینی، پایان‌نامه‌ای را با نام «عملگرایی در اسلام و اثرات آن بر برخی از فرآیندهای مدیریت» در دانشکده معارف اسلامی و مدیریت تدوین کرده است که در این نوشتار سعی بر آن شده که نحوه مطلوب گرایش به عمل در اسلام و آثار آن بر برخی از فرآیندهای مدیریت تبیین شود.

مدیرگروه ارزیابی آثار پژوهشی پژوهشکده ابراز داشت: در این پژوهش به آثار عمل‌گرایی توأم با نیت در برخی از فرآیندهای مدیریت پرداخته شده که در نهایت بیان می‌کند ‏کار و پست سازمانی در اسلام به صورت تکلیف و امانت نگریسته می‌شود، همچنین از آنجا که انسان دارای گرایش‌های فطری و نیازهای طبیعی است، اسلام برنامه‌ریزی خاصی برای یک شبانه روز فرد دارد که در آن، هم رابطه فرد با خدا و هم رابطه فرد با ‏افراد دیگر و هم نیازهای طبیعی وی در نظر گرفته شده است.

وی پایان نامه بعدی را «بررسی کاربرد سه قدرت تنبیه، تشویق، تخصص در مدیریت الهی و اسلامی (با تأکید بر قرآن)» معرفی کرد و گفت: محمدمهدی نادری قمی در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) این پژوهش را انجام داده است، در این پایان‌نامه بیان شده از انواع مهم قدرت که اغلب در مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به سه قدرت تنبیه، پاداش، تخصّص اشاره کرد، از آنجا که ‏مدیران بارها برای اداره سازمان‌ها و افراد از این قدرت‌ها استفاده می‌کنند، به نظر رسید بسیار بجا است که تحقیقی با رویکرد اسلامی درباره کاربرد ‏و استفاده از این چهار قدرت انجام شود.‏

این مدیر پژوهشی تصریح کرد: محسن منطقی سعادتی در دانشکده معارف اسلامی و مدیریت پایان‌نامه‌ای با عنوان «رویکرد اعتقادات اسلامی در سازمان» را نوشته و در مطرح کرده است که انسان، موجودی فرهنگی است و فرهنگ، شالوده فعالیت‌ها و تفکرهای او را سامان می‌دهد، بنیان فرهنگ بر ارزش‌ها، اعتقادها و نگرش‌ها قرار ‏دارد، موضوع این پژوهش، اعتقاد در انسان‌ها و تأثیر آن در سازمان است.

نظر شما