شناسهٔ خبر: 10221 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب «بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن 21»

جهانی شدن بیش از دو دهه است که همچون مباحث توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته ذهن محافل علمی و مراکز دینی را به تکاپو برانگیزد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ اسلام و جهانی شدن: بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن ۲۱" به قلم رضا غلامی و به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

جهانی شدن بیش از دو دهه است که همچون مباحثی مانند توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته است ذهن اندیشمندان، محافل علمی و مراکز دینی، را نیز به تکاپو در این خصوص برانگیزد و همچنان شاهد انتشار کتاب، برگزاری همایش ها و نشست های علمی مختلف در سراسر دنیا با موضوع جهانی شدن هستیم و این همه نشان از تداوم توجه به این موضوع است.
سؤال اصلی کتاب اسلام و جهانی شدن، چیستی پدیده جهانی شدن و آثار آن، و همچنین نسبت آن و آثارش با اسلام(در نظر و عمل) است. در واقع، نقطه تمرکز این کتاب، اول شناسایی ماهیت جهانی شدن مصطلح و عوارض آن و در مرحله بعد کشف رابطه آن و عوارضش با اسلام در ساحت اندیشه و عمل است.

با این حال، این کتاب سؤالات فرعی متعددی نیز دارد که تلاش کرده پاسخ آنها را در خلال مباحث یا در بخش های اختصاصی پیدا کند. مهمترین این سؤالات، حول امکان شکل گیری «جهانی شدن اسلامی» با استفاده از فرصت های ناشی از جهانی شدن مصطلح و همچنین چیستی جهانی شدن اسلامی، تفاوت آن با جهانی شدن مصطلح و نسبت جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور حضزت مهدی(عج) و جهانی شدن اسلامی بعد از ظهور مهدی موعود (عج) است.

علاوه بر این، این پژوهش به عنوان یک سؤال فرعی، درصدد شناسایی نقاط قوت و ضعف جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و در ادامه به دنبال یافتن مجموعه ای از راهبردهای کلان برای مواجهه فعال و مبتکرانه با فرصت ها و تهدیدهای جهانی شدن مصطلح است که البته در مواجهه با فرصت ها، راهبردهای شکل گیری جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.
کتاب اسلام و جهانی شدن: بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن ۲۱ به قلم رضا غلامی در پنج بخش سامان یافته است:
بخش اول: مبانی نظری جهانی شدن
بخش دوم: نسبت اندیشه اسلامی و اندیشه جهانی شدن
بخش سوم: جهانی شدن؛ فرصت ها و تهدیدها
بخش چهارم: ظرفیت ها، توانایی ها و آسیب های جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن
بخش پنجم: راهبردهای کلان برای مواجهه جهان اسلام با جهانی شدن

شایان ذکر است، "اسلام و جهانی شدن: بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن ۲۱" به قلم رضا غلامی در ۲۳۱ صفحه و قطع رقعی در سال ۱۳۹۱ روانه بازار نشر شده است.

نظر شما