شناسهٔ خبر: 10310 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عقل جمعی بر جشنواره بیستم مطبوعات حاکم است

دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری با هدف حاکم بودن عقل جمعی بر جشنواره بیستم، از اضافه شدن بخش شهدای مطبوعات به این جشنواره خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ سید وحید قاسمی، دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دیروز، ۲۳ دی ماه، طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح روند برگزاری بیستمین جشنواره مطبوعات پرداخت.

وی ضمن قرائت فراخوان جشنواره از تمامی روزنامه‌نگاران، نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی دعوت کرد تا آثار برتر خود را که از آغاز فروردین ماه ۱۳۹۱ تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۲ انتشار یافته‌ است، براساس رشته‌ها و گرایش‌های عنوان شده در فراخوان صرفاً به صورت الکترونیک به نشانی سایت جشنواره http://www.jashnvarehrasaneh.ir/  ارسال کنند.

قاسمی تصریح کرد: زمان ارسال آثار از ۲۱ تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ است اما در صورت استقبال و احساس نیاز ممکن است مدت آن تمدید شود.

قاسمی در ادامه به بیان تفاوت‌های جشنواره بیستم با جشنواره‌های دوره‌های گذشته پرداخت و گفت: پیشنهاد دبیری جشنواره از سوی شورای هماهنگی صنوف مطبوعاتی شامل اعضای انجمن روزنامه‌نگاران زن، انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینما، انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، انجمن روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی، خانه مطبوعات ایران، جامعه روزنامه‌نگاران جوان، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ارائه شده است.

عقل جمعی بر جشنواره حاکم است

وی اعلام کرد: در روزهای آغاز کار برای اینکه عقل جمعی بر جشنواره حاکم شود یک شورای سیاست‌گذاری برای برنامه‌ریزی و تعیین داوران نهایی، دبیران گروه‌ها و اعضای گروه‌ها تشکیل شد.

قاسمی اسامی اعضای شورای سیاست‌گذاری بیستمین جشنواره مطبوعات را نیز به شرح زیر اعلام کرد: پنج نفر شامل دو نفر از استادان روزنامه‌نگاری (استادان حسن نمک‌دوست تهرانی و یونس شکر‌خواه)، حسین انتظامی به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، کاووس صادق‌لو به عنوان دبیر موقت شورای تشکل‌های مطبوعاتی به همراه دبیر جشنواره.

بخش شهدای مطبوعات

وی از جمله اقدامات شورای سیاست‌گذاری جشنواره را بازنگری معیارهای جشنواره‌های گذشته و نوشتن آئین‌نامه برای بخش‌هایی که برای اولین بار در جشنواره حضور دارند دانست و گفت: بخش شهدای مطبوعات برای اولین بار در جشنوراه مطبوعات حضور خواهد داشت.  

دبیر جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ادامه داد: جامعه مطبوعاتی ایران در دوران هشت ساله جنگ ۸۱ شهید تقدیم کشور کرده است و باید در جشنواره یک بخش ویژه به این عزیزان اختصاص پیدا می‌کرد و اگر شهدای قبل و بعد از جنگ را نیز به این تعداد اضافه کنیم جامعه مطبوعات حدوداً ۱۵۰ شهید تقدیم کشور کرده است؛ داوری این بخش نیز به وسیله انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان دفاع مقدس صورت می‌گیرد.

بخش پیشکسوتان

وی بخش پیشکسوتان مطبوعات را نیز بخش جدید جشنواره بیستم اعلام و افزود:  داوری کمیته پیشکسوتان با دبیری مهدی فرقانی، پیشکسوت منتخب را معرفی خواهد کرد که برای این بخش نیز آئین‌نامه ویژه‌ای نوشته شده است از جمله داشتن بیش از ۳۰ سال فعالیات مطبوعاتی، تأثیرگذاری، تألیف، تدریس، سوابق حرفه‌ای و ... .

بخش پاکیزه نویسی زبان فارسی

قاسمی سومین بخشی که به جشنواره اضافه شده است را بخش پاکیزه نویسی زبان فارسی اعلام و اظهار کرد: منتخبان این بخش توسط داوران فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی معرفی می‌شوند.

وی در ادامه اسامی فهرست داوران مرحله نهایی را اعلام کرد و گفت: ۹ داور مرحله نهایی شامل احمد توکلی، لیلا رستگار، محمد رضا زائری، یونس شکر‌خواه، صیف‌الله صمدیان، سید جلال فیاضی، رضا مقدسی، حسن نمک‌دوست تهرانی و کسری نوری هستند.  

معیارهای انتخاب صرفاً حرفه‌ای است/ حضور داورانی از چهار نسل

قاسمی با تأکید بر اینکه معیارهای جشنواره در هر رده صرفاً معیارهای حرفه‌ای خواهد بود و لاغیر، گفت: ترکیب داوران این جشنواره نیز از استادان دانشگاه و مدرسان این حوزه تشکیل شده است، برای داوران نیز سن خاصی در نظر گرفته نشده و از هر چهار نسل روزنامه‌نگاری ایران در گروه داوری وجود دارد.

دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات، هدف از برگزاری جشنواره را ارتقاء آفرینی و تقویت بخشی به روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، انتخاب برترین‌‌ها که به نوعی حد گذاری و الگوسازی است و شیوه آموزش پنهان و پیدا است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته سیاست جشنواره بر تفکیک جشنواره فصلی و سالانه بوده است اما در جشنواره بیستم داوران نهایی نظری به برگزیدگان فصلی هم خواهند داشت، گفت: محل برگزاری مراسم اختتامیه تالار وحدت است و زمان برگزاری مراسم اختتامیه نیز دهه اول اسفند ماه خواهد بود.

وی در خصوص جوایز نیز گفت: در خصوص جوایز در حال بررسی هستیم اما از جوایز سال قبل کمتر نخواهد بود.

نظر شما