شناسهٔ خبر: 10356 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سند دانشگاه اسلامی از اسفند وارد فاز اجرایی می‌شود

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‎ها گفت: ظرف یک ماه و نیم آینده چهار کمیته تخصصی شورای اسلامی شدن دانشگاه‎ها برنامه‎ها و اولویت‎های خود را مشخص می‎کنند و حدود نیمه اسفند وارد فاز اجرایی سند می‎شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام روح الله شاطری درباره آخرین وضعیت سند دانشگاه اسلامی گفت: بعد از ابلاغ سند دانشگاه اسلامی به دانشگاه ها، درجلسه گذشته شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نظر اعضای شورا به عنوان رئیس جدید شورای اسلامی شدن دانشگاه ها انتخاب شده و مشغول به کار شد.

وی ادامه داد: در دوره ریاست جدید شورا اولین کاری که برای ورود به فاز اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی صورت گرفت، تشکیل ۴ کمیته تخصصی در حوزه نظام آموزش، نظام پژوهش و فناوری، نظام فرهنگی تربیتی و نظام مدیریت بود که این کمیته ها با همکاری دستگاه های اجرایی، وزارتخانه‌ها، جهاد دانشگاهی، نهاد رهبری، ۳ نفر صاحب نظر دانشگاهی در حوزه های مربوطه فعالیت خود را آغاز کردند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با اشاره به سه وظیفه چهار کمیته تخصصی ایجاد شده گفت: وظیفه این کمیته‌ها شناسایی و تعیین اولویت‌های اجرایی سند دانشگاه  اسلامی، تبیین مدل عملیاتی و ارایه برنامه‌های ذیل هر کدام از سیاست ها و اولویت ها و رصد ارزیابی میزان اجرایی شدن سند و مصوبات شورای اسلامی شدن دانشگاه ها است.

وی افزود: درحال حاضر هرکدام از دستگاه‌ها با مسئولیتی که دارند و تقسیم کاری که صورت داده اند از  کل سیاست ها و اقدامات مصوب سند یک سری اولویت اولیه  انتخاب کرده وبه عنوان پیشنهاد دستگاه، به شورای اسلامی ارایه می دهند تا تصویب شده و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

شاطری با بیان اینکه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها  از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ستاد راهبری و اجرای سند شناخته شده و موظف است اجرایی شدن سند را مدیریت و راهبری کند، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی شورا به عنوان مسئول نظام آموزش انتخاب شد که دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیرعلوم به عنوان رئیس کمیته نظام آموزشی انتخاب شد.

وی افزود: درحال حاضر معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد، معاون امور اساتید نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، سه صاحب نظر نظام آموزشی، برخی روسای  دانشگاهها ، یک رئیس دانشگاه از دانشگاه های وزارت علوم،یک رئیس دانشگاه از دانشگاه های وزارت بهداشت و یک رئیس دانشگاه از دانشگاه آزاد اسلامی و یک نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یک گروه را تشکیل داده اند.

شاطری ادامه داد:  وزارت بهداشت مسئول نظام پژوهش، دانشگاه آزاد مسئول نظام مدیریت و  نهاد نمایندگی مقم معظم رهبری در دانشگاه‌ها مسئول نظام فرهنگی تربیتی تعیین شدند. احکام نمایندگان کمیته ها سه ساله بوده و هر ۶ ماه یکبار باید به شورا گزارش ارایه دهند این کمیته ها هم نظارت  و هم مدیرت می شوند .

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها درباره ضمانت اجرایی سند دانشگاه اسلامی گفت: شورا از طریق دبیرخانه اسلامی شدن دانشگاه ها بر اجرای سند نظارت می کند. همچنین حوزه ماموریت روسای کمیته ها سیاست های سند دانشگاه اسلامی است.

وی ادامه داد:  وزیرعلوم به عنوان رئیس شورا، اولویت‌ های سند را شناسایی کرده و در ابلاغ آن مشارکت دارد و در فرایند اجرا نیز بر آن نظارت دارد همچنین نمایندگان کمیته های چهارگانه، روسای کمیسون بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کمیسیون آموزش و تحقیقات عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه ها عضو شورا هستند  و هرکجا برای اجرا به قانونی نیاز باشد نمایندگان مجلس کمک خواهند کرد  هم درفرایند اجرا به عنوان قوه قانون گذار نظارت خواهند داشت.

نظر شما