شناسهٔ خبر: 10460 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازنگری قانون هیات‌های امنای دانشگاه‌ها

رئیس مرکز هیات‌های امنای وزارت علوم از بازنگری در قانون هیات‌های امنای دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سعید سمنانیان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی از بازنگری در قانون هیأت امنای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی خبر داد.

وی در نخستین نشست هماهنگی رؤسای کمیسیون دائمی هیات‌های امنای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری، گفت: با دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بازنگری قانون هیأت امنا به عنوان یکی از مهم‌ترین سندهای آموزش عالی کشور کلید خورده است.

سمنانیان با اشاره به اینکه قانون تشکیل هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها دارای نقش‌های هدایتی، نظارتی و حمایتی است، افزود: هیأت‌های امنا کار هدایت، سیاست گذاری، حمایت، جهت دهی به دانشگاه‌ها را به عهده دارند و بر دانشگاه‌ها نظارت می‌کنند.

رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی با اشاره به افزایش کمی تعداد هیأت‌های امنا تصریح کرد: در سال‌های اخیر ۸۰ هیأت امنا زیر نظر دانشگاه‌های وزارت علوم، ۷۰ هیأت امنا در دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و هیأت امناها در ۳۵۰ مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی  فعال بوده‌اند.

وی با بیان این طرح پرسش که آیا قانون هیأت‌های امنا در کشورمان نهادینه شده است و این هیأت‌ها نقش‌های هدایتی، نظارتی و حمایتی خود را در دانشگاه‌ها به نحو احسن انجام می‌دهند؟ گفت: ما در دوران جنینی تکوین این قانون نیستیم و در دوران نوباوگی آن بوده  و به مرحله بلوغ در این حوزه نرسیدیم و کار خوب ما این بوده است که از کشورهای پیشرفته این روش را الگو گرفتیم و هنوز کار دارد تا این قانون و اجرای آن بومی شود و عرف‌های ملی خودش را شکل دهد.

سمنانیان با اشاره به  برنامه ارائه شده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، سیاست اصلی این وزارتخانه را تأکید بر ارتقای کیفیت در آموزش عالی دانست و افزود: در گذشته در بخش آموزش عالی گسترش کمی بسیاری داشتیم و بر ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها نیز کار شده ولی با توجه به کمبود اعتبارات و گسترش کمی که در سال‌های گذشته ایجاد شده، تأکید و تقاضای وزارتخانه این است که برای ارتقای کیفیت در آموزش عالی بیشتر کار کنیم.

نظر شما