شناسهٔ خبر: 10488 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاموشی: راهی جز اقتصاد مقاومتی برای مقابله با شرق و غرب نداریم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ زمینه‎ها و راهکارها» با طرح این پرسش که راه برون رفت فعلی در حوزه اقتصاد چیست؟، گفت: مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود راه برون رفت را اعلام کردند که همانا تکیه بر نیروی خودی بدون امید به نیروی بیگانه است. ما راهی جز این نداریم یعنی راهی جز اقتصاد مقاومتی برای مقابله با شرق و غرب نداریم .

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب "اقتصاد مقاومتی؛ زمینه ها و راهکارها" که عصر چهارشنبه ۲۵ دی ماه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی بعد از انقلاب اسلامی گفت: یک چالش جدی با شرق و غرب پیدا کردیم آنها نمی خواستند این نظام سیاسی بر اساس فکر اسلامی شکل گیرد و به مقابله با ما پرداختند و جنگی طولانی را بر ما تحمیل نمودند ولی از همان زمان تاکنون در بحث اقتصاد که مهتمرین رگ حیاتی یک کشور محسوب می شود با جهان غرب در نبرد بودیم.

وی با اشاره به آگاهی مردم نسبت به راهکارهای مقابله با تحریم تصریح کرد: امروز باید هر ایرانی بداند که باید کار کرد و در مصرف مدیریت داشته باشد. در آیات و روایات می بنیم که به همین مباحث اقتصادی اشاره فراوانی شده است وجود مفاهیمی چون زکات، انفال، اجاره، دین و ... در منابع فقهی بدین معنی است که ما در جریان نگاه اسلامی و جامعه مبتنی بر حکومت اسلامی توجه ویژه به بحث اقتصادی داریم اما چه کنیم که وقتی که کشور را از رژیم پهلوی گرفتیم هنوز به خود نیامده بودیم که جنگ فرقه ای را ایجاد کردند و بعد جنگ را بر ما تحمیل نمودند و به قول خودشان بیش از هزار میلیارد دلار را به ایران خسارت وارد کردند و زیر ساختهای کشور را تقریبا از بین بردند.

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با طرح این پرسش که راه برون رفت فعلی در حوزه اقتصاد چیست؟، یادآور شد: مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود راه برون رفت را اعلام کردند که همانا تکیه بر نیروی خودی بدون امید به نیروی بیگانه است. ما راهی جز این نداریم یعنی راهی جز اقتصاد مقاومتی برای مقابله با شرق و غرب نداریم و امیدواریم همگان همت گمارد و توسعه علمی را در این باب پیش ببرند.

در این بخشی از این نشست دکتر حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز طی سخنانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی در مقدمه آن این مطلب آمده است که قانون اساسی باید از طریق نهادها و بنیادهایی که به وجود می آورد زمینه های اعتقادات اسلامی را عینیت بخشد.

وی افزود: انتظار این بود و هست که نهادها و تشکیلات و برنامه ریزی های در جمهوری اسلامی به گونه ای باشد که آنچه را در جریان انقلاب اسلامی توده های مردم مورد حمایت قرار دادند آن را اجرا گذارد. آنچه که ما در عمل انجام دادیم به این صورت شد که به دلایلی که همه می دانیم مشکلات اقتصادی کشور فراتر از مشکلات یک انقلاب بر ما وارد شد که ما برای حل آن مشکلات راه سرمایه داری را پیش گرفتیم. به امید اینکه اینها می توانند رافع مشکلات ما باشند. این نگاه را مقامات کشور به تدریج هم در اقتصاد و هم غیر اقتصاد به کار گرفتند و فراموش کردند که اصلا به دنبال چه بودند.

وی افزود: نتیجه اجرای این چنینی، بعد از چند دهه این شد که اقتصادیات دین به مثابه یک سیستم اقتصادی به تدریج حاکم نشد و اقتصادیات دین کم رنگ، منزوی و غیر علمی نامیده شد و هر کسی که طرفدار اقتصاد دینی بود دولتی خوانده شد و سرانجام این اقتصاد ناکارآمد معرفی گردید و در مقابل اقتصاد سرمایه داری پر رنگ، فراگیر، علمی مدافع بخش خصوصی و البته کارآمد معرفی شد.

دکتر سبحانی تصریح کرد: نتیجه این رویکرد این است که به طور منطقی اقتصاد سرمایه داری نتوانست آرمانهای دینی را محقق کند و پس از سه دهه مفاهیمی مثل الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی، دهه پیشرفت و عدالت و ... مطرح گردید. طرح این مسائل خود به مثابه این است که راهی که طی کردیم منطق با عقاید دینی مان نبود و نسل هایی که پس از نسل های انقلاب آمدند و کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه دیدند همه این مشکلات را نه به حساب اقتصاد سرمایه داری بلکه به حساب اسلام گذاشتند و چون در همین سیستم آموزش دیده و به پژوهش پرداخته بودند خودشان از مروجان این اقتصاد شدند و گناهی هم بر آنها نیست.

 

این استاد اقتصاد  تصریح کرد: مقامات سیاسی در دولت و مجلس و سایر نهادها به نیت کاهش این مشکلات و با عذر اینکه زمان برای کار اساسی نداریم برای نجات از این مسائل باز به دامن راهکارهایی غلتیدند که خود برخی از مشکلات را بدنبال داشت که اقتصادی مبتنی بر ربا، محرومیت نیروی کار از سرمایه و تن دادن به استثمار و تولید نسلی از مذهبی های ثروتمند را رقم زد و ارزشهای جامعه و آرمانهایی مثل عدالت و .... اسیر تندباد شده و از کنترل خارج شدند چرا که اگر باد بکاهیم توفان درو خواهیم کرد.

وی با اشاره به کتاب اقتصاد مقاومتی "زمینه ها و راهکارها"نوشته آیت الله اختری گفت: آیت الله اختری در این فضای سنگین بدون اینکه مدعی اقتصاد باشد به سهم خود جامع را به بازگشت به همان چیزهایی که از اول قرار بود بشود فرا می خواند و با استدلال نشان می دهد که آنچه هستیم آنی نیست که قرار بود باشد. کسانی بنام دین از اقتصادهای مبتنی بر غیر دین دفاع می کننداما جناب اختری از گفتن اقتصاد دین در این شرایط نهراسید.

دکتر سبحانی در پایان افزود: باید به گونه ای حرکت کنیم که وضع اقتصاد موجود کشور نه به حساب دین بلکه به حساب برخی از امور دیگر گذاشته شود که اگر این مسئله را دنبال کنیم شاید مجریان در عمل کسانی که از اقتصاد دین صحبت می کنند جمع گرا، دولتی و یا سوسیالیست نکنند.

آیت الله عباسعلی اختری در ادامه این مراسم به بیان ویژگیهای اقتصاد اسلامی اشاره کرد و گفت: اسلام عزیز و یا به تعبیری اسلام مظلوم در بین خود مسلمانان در همه مسائل عالی ترین نظریه و رهنمود را ارائه کرده است اما اگر ملتی بالاترین قانون یا مکتب را داشته باشند اما بدان عمل نکنند آیا می توان انتظار داشت که از برکات آن قانون و آئین و مکتب برخوردار شود؟

وی با اشاره به روایات اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی به تبیین روایتی از حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: در این روایت عدالت باعث حرکت نیروهای یک جامع در اطاعت از دین توصیف شده است.  مشکل اقتصادی در جوامع اسلامی مطرح است یکی بیرونی و دوم درونی است. مسلمانان بر اثر نفهمیدن معنی زهد و بی توجهی به مسائل دنیا دچار یک بی خبری شدند یک علامت جامعه سفیه این است که ثروت خود را تشخیص نداده و نتوانند آنرا حفظ کنند.

وی افزود: دو عامل درونی در مشکلات اقتصادی در جوامع اسلامی سوء مدیریت و سهل انگاری است. بر اساس روایتی از امام موسی بن جعفر، اقتصاد دو جور است یکی مقاومتی و دیگری تکاثر که نقطه مقابل یکدیگر هستند. اگر در اقتصاد به دستورات اسلام عمل شود خود به خود اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

 

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جماعات تصریح کرد: برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی باید شعار ما می توانیم را عملی کنیم اما توانایی، راه دارد که علم و عمل اساس آن است چون تمام ما نمی توانیم ها معلول ما نمی دانیم هاست.

آیت الله اختری ریشه تمام مشکلات اقتصادی را ناشی از بی عدالتی خواند و گفت: این بی عدالتی هم به برخی از مدیریتها بر می گردد. در مسئله تحریم باید به این مسئله توجه کنیم که چه چیزی باعث تحریم ما از سوی دشمن شده است. اولین گام مبارزه با تحریم، قناعت است و قناعت نه به معنی نخوردن بلکه نوعی نخوردن و مدیریت اقتصادی صحیح است. ما در منابعی که داریم با دو خلاء مواجه هستیم: یکی عدم انطباق منابع و دیگری عدم مدیریت است که باید به حل این دو برای بحث اقتصاد توجه ویژه ای داشته باشیم.

در انتهای این مراسم از کتاب اقتصاد مقاومتی زمینه ها و راهکارها با حضور حجت الاسلام دکتر مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان و علیرضا برازش مدیر انتشارات امیر کبیر و دکتر سبحانی رونمایی شد.

نظر شما