شناسهٔ خبر: 10491 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شجاعی صائین برای اداره‌ کتاب مناسب است؟

با اعلام خبر انتخاب علی شجاعی صائین به عنوان مدیر اداره‌ی کتاب، چند نفر از اهل قلم درباره‌ی این انتخاب اظهارنظر کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ حافظ موسوی، احمد بیگدلی، حسین سناپور، محمدهاشم اکبریانی، عباس عبدی و محسن فرجی افرادی هستند که دید‌گاه‌شان را درباره‌ی انتخاب مدیرعامل خانه‌ی کتاب در دولت قبل که هنوز هم عهده‌دار این مسؤولیت است، به عنوان رییس اداره‌ی کتاب در دولت یازدهم مطرح کردند.

حسین سناپور، داستان‌نویس و شاعر، درباره‌ی این انتخاب به ایسنا می‌گوید: من شجاعی صائین را نمی‌شناسم و بعد از دوره‌ی علی‌اصغر محمدخانی دیگر فعالیت‌های خانه‌ی کتاب را دنبال نکردم. تا جایی که می‌دانم در دوره‌ی بعد از او، بیش‌تر فعالیت‌های فرهنگی و مؤثر تعطیل شد. همچنین می‌دانم این مؤسسه برگزارکننده‌ی چندین جایزه‌ی ادبی دولتی بوده و به دلایل خاصی به افراد خاصی جایزه داده ‌شده است. من عباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) را با مصاحبه‌هایی که انجام داده است، آدمی منطقی و آشنا به حوزه‌ی فرهنگ می‌دانم و می‌توان به انتخابی که کرده است، اعتماد کرد. البته به شرطی که کسانی که به فعالیت و همکاری دعوت می‌شوند، ولو این‌که از دولت قبل باشند، تابع نظر رییس‌جمهور و وزیر ارشاد باشند و سیاست‌های آن‌ها را در حوزه‌ی فرهنگ و کتاب دنبال کنند، مخصوصا با توجه به حرف‌هایی که اخیرا رییس‌جمهور در دیدار با هنرمندان و نویسندگان مطرح کرد و اگر قرار است افراد دنبال‌کننده‌ی رفتارهای دولت قبلی باشند که کارشان حذف کردن و تشدید رویکردهای حذفی بود، بهتر است چنین کسانی سر کار نیایند و ضرورت دارد آدم‌هایی که جزو سیستم دولت قبلی بودند، در صورت انتصاب، خودشان را با دولت جدید هماهنگ کنند. اگر این‌جور نباشد، چوب لای چرخ ارشاد می‌گذارند و این به ضرر دولت و نویسندگان است.

اما احمد بیگدلی، داستان‌نویس، در این‌باره می‌گوید: با توجه به تجربه‌ی فعالیتی که ایشان در دوره‌ی قبل داشتند و چندان هم درخشان نبوده است، به اعتقاد من اگر به کار دیگری به غیر از فعالیت در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی بپردازند، خیلی بهتر است و فکر می‌کنم جای دیگر مفیدتر خواهند بود. ایشان در دوره‌ای فعالیت‌ و همکاری با دولت قبلی داشتند که دست و پای نویسنده‌ها را بسته بودند و حتا حرف و نقطه و ویرگول را از سطر سطر کتاب‌ها حذف می‌کردند و باید پرسید یک چنین فردی می‌تواند با دید بازی که دولت حسن روحانی دارد، کار کند؟ به اعتقاد من این دو نگاه نمی‌تواند کنار هم قرار گیرد.

حافظ موسوی، شاعر و منتقد، نیز در این‌باره به ایسنا می‌گوید: من آقای شجاعی صائین را نمی‌شناسم و اصلا با مؤسسه‌ی خانه کتاب هیچ سروکاری نداشته‌ام و هیچ شناختی نسبت به فعالیت‌ آن‌ها ندارم. البته هر کسی که با دولت احمدی‌نژاد کار کرده است، لزوما آدم بدی نیست.

از سوی دیگر، محمدهاشم اکبریانی، داستان‌نویس و شاعر، اظهار می‌کند: من بنده‌ی خدا شجاعی صائین را نمی‌شناسم و نمی‌دانم چه بگویم. اما در مورد رییس اداره‌ی کتاب به طور کلی یکی چند نکته هست؛ اول این‌که اعتقادی به ممیزی ندارم، حالا ناگزیر این موضوع هست و کسی هم باید مدیر آن‌جا باشد. قبل از هرچیز مسؤول ممیزی باید شأن و اعتبار نویسنده را حفظ کند و از رفتارهای توهین‌آمیز در ارتباط با نویسندگان دست بکشند. من نمی‌دانم چه لزومی دارد ممیز به خودش اجازه بدهد به نویسنده توصیه کند فلان کلمه را جای فلان واژه بگذارد. به هر حال باید منتظر باشیم که ببینیم نتیجه‌ی این حرف‌ها و اظهارنظرها و انتساب‌ها به کجا می‌رسد. صرف حرف زدن چندان اهمیت ندارد. مهم این است که باید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. تا کنون که هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده و وضعیت ممیزی و سانسور به شکل قبل است.

عباس عبدی، داستان‌نویس، نیز درباره‌ی انتخاب مدیرعامل خانه‌ی کتاب به سمت ریاست اداره‌ی کتاب در دولت یازدهم می‌گوید: من ایشان را نمی‌شناسم و ارتباطی با آن‌ها نداشته‌ام. البته معتقدم آدم‌ها تغییر می‌کنند. ممکن است یک آدم خوب در جمع همکارهایی بد مانند آن‌ها رفتار کند، اما اگر در موقعیت بهتری باشد، رفتارهای مناسبی را انجام خواهد داد. به هر حال ایشان را نمی‌شناسم و در موردش حرفی ندارم.

اما محسن فرجی، داستان‌نویس، درباره‌ی انتخاب علی شجاعی صائین به عنوان مدیر اداره‌ی کتاب اظهار می‌کند: من نظرم مثبت است. سابقه و شیوه‌ی کار شجاعی صائین در خانه‌ی کتاب نشان داده است مهم‌ترین مسأله برای ایشان رعایت انصاف و فاصله گرفتن از نگاه خطی و جناحی است، همچنین همواره سعی داشته است از تقسیم‌بندی‌های موهوم پرهیز کند. سابقه‌ی کاری ایشان نشان می‌دهد تلاش کرده است طیف گسترده‌ای از اهالی ادبیات را به مشارکت بگیرد که این موضوع در داوری‌ها، همچنین در برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب و نیز در زمینه‌ی سفارش تألیف کتاب به وضوح دیده می‌شود، به همین خاطر می‌تواند در اداره‌ی کتاب فردی مؤثر باشد. البته از آن‌جایی که تجربه‌ی کار در زمینه‌ی ممیزی کتاب را ندارد، ضرورت دارد از مشاورهای منصف و ترجیحا از بین اهالی ادبیات کمک بگیرد.

در حالی‌که عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، از انتخاب علی شجاعی صائین به عنوان مدیر اداره‌ی کتاب خبر داد، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۵ دی‌ماه در حکمی شجاعی صائین را به این سمت منصوب کرد.

نظر شما