شناسهٔ خبر: 10493 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

تفاهم نامه همکاری کتابخانه‎های ملی ایران و قرقیزستان به امضا رسید

تفاهم‎نامه همکاری کتابخانه‎های ملی ایران و قرقیزستان روز چهارشنبه به امضای روسای کتابخانه‎های ملی دو کشور رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ مراسم امضای تفاهم نامه میان دو طرف دیروز (چهارشنبه) با حضور اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و جیلدیز باکاشوا رئیس کتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان برگزار شد.

اسحاق صلاحی در این مراسم بر آمادگی ایران برای همکاری با کتابخانه ملی قرقیزستان تاکید کرد.

وی گفت: مبادله کتاب برای غنی کردن بخش مربوط به ایران در کتابخانه ملی قرقیزستان، انتقال تجربه در زمینه حفظ کتب خطی، برگزاری همایش های مشترک با حضور پژوهشگران دو کشور و همکاری برای ثبت آثار تاریخی و خطی در یونسکو از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

وی از کشورهای دوست و همسایه خواست چنانچه اطلاعاتی از نسخ خطی موجود در کتابخانه ها درباره ایران دارند را در اختیار کشورما قرار دهند.

صلاحی گفت: کتابخانه ملی ایران این آمادگی را دارد که با کتابخانه ملی قرقیزستان در زمینه چاپ کتب مشترک همکاری کند و اگر کتاب های منتشر شده در این کشور قابل ترجمه به فارسی باشد در این زمینه هم اقدام کند.

جیلدیز باکشوا رئیس کتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان نیز در مراسم امضا تفاهم نامه همکاری کتابخانه های ملی دو کشور، گفت: بین کتابخانه های ملی دو کشور سابقه همکاری چندین ساله وجود دارد. در سال ۲۰۰۱ بر اساس تفاهم نامه ای، بخش زبان و ادبیات فارسی در کتابخانه ملی قرقیزستان افتتاح شد که در حال حاضر چهارصد هزار عنوان کتاب دارد و شب های شعر شعرای بزرگ ایرانی را برگزار می کند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۳ هم بخش زبان شناسی فارسی در این کتابخانه افتتاح شد که علاقه مندان می توانند به صورت رایگان در کلاس های آن شرکت کنند.

رئیس کتابخانه ملی قرقیزستان گفت: کتابخانه ملی قرقیزستان یکی از بزرگترین کتابخانه های آسیای میانه است و با ۱۴۰ کتابخانه ملی در جهان روابط دارد.

اگمبردی ارماتف رئیس کمیسیون دولتی زبان ملی قرقیزستان در این مراسم گفت: همکاری های میان دو کشور فقط به روابط سیاسی محدود نمی شود و مردم قرقیزستان با شعرا و نویسندگان ایرانی آشنایی خوبی دارند.

وی افزود: نخستین کتابی که در کمیسیون دولتی زبان ملی به چاپ رسید کتابی درباره تمدن ایرانی بود و تا کنون ۱۰ کتاب درباره ایران به زبان قرقیزستانی ترجمه شده است.

نظر شما