شناسهٔ خبر: 10495 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه‎ای بر یک جشن سینمایی

برگزاری هفتمین جشن بزرگ منتقدان با حاشیه‎هایی همراه بود که از جمله آن می‎توان به کنایه ظریف رضا عطاران به وضعیت سینما در دولت دهم با عنوان شمق در عقرب اشاره کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ هفتمین جشن بزرگ منتقدان سینما چهارشنبه شب در تالار ایوان شمس میزبان جمع بسیاری از سینما گران بود.

رضا عطاران که در این مراسم به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی دهلیز انتخاب شده بود در این مراسم یادآور شد: به دو دلیل از گرفتن این جایزه خوشحالم. نخست آنکه از دست منتقدان این جایزه را می گیرم و دوم آنکه در دوره جدید این جایزه سینمایی به من داده می شود.

وی یادآور شد: در دوره قبلی سینمای ایران شمق در عقرب بود که این دوران به پایان رسید.

بازیگر فیلم دهلیز با زبان طنز ادامه داد: خوشحالم این جایزه را می گیرم حتی اگر حقم نباشد و به زور لابی و هرچیز دیگری این جایزه را بدست آورده باشم.

در این مراسم از کیانوش عیاری کارگردان سینما، پرویز نوری، پرتو مهتدی، حسین گیتی و ایرج کریمی تقدیر شد.

مهدی هاشمی درباره عیاری در این مراسم یادآور شد: درباره او باید کتاب ها نوشت او امپراطور سریال روزگار قریب بود و به ندرت چنین آثار تاریخی تولید می شود. من همچون نی بودم و عیاری در خانه پدری به من دمید.

هوشنگ گلمکانی نیز در باره عیاری یادآور شد که عیاری به جایی رسیده که گویی در آثارش نیست و هرچه پخته تر شد در آثارش پنهان تر شد.

محمد علی سجادی از کارگردانان سینما نیز در این مراسم از توقیف فیلم خانه پدری در دوره مدیریت قبلی سینما ابزار تاسف کرد و این مهم را موجب آسیب به فضای سینمای کشور دانست.

عیاری نیز در این مراسم یادآور شد: نهایت آرزوی من این بوده که در آثارم دیده نشوم .

تقدیر از پرویز مهتدی در شرایطی برگزار شد که وی در بیمارستان بستری بود و حاضران به این مترجم و نویسنده سینما ادای احترام کردند.

سعید قطبی زاده از منتقدان سینما نیز در این مراسم گفت: این مراسم جایی است که می توانیم افتخار کنیم چراکه نوشته های ما خوانده می شود و تاثیرات آن دیده می شود.

طهماسب صلح جو رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این باره یادآور شد: به حاضران خیر مقدم می گویم ا نمی توانیم مثل جشنواره های دیگر سکه بدهیم یا جشنواره ای پر و پیمان برگزار کنیم اما جشن ما پر از عشق است.

وی با اشاره به بستری بودن مهتدی از مترجمان سینما در بیمارستان گفت : عاشقانی مانند وی در سینما کم نیستند که به عشق سینما قلم زدند.

رییس انجمن منتقدان تاکید کرد: متاسفانه برخی مسئولان منتقدانی همچون ایرج کریمی را نمی شناسند در صورتی که وی گنجینه ای برای سینمای ایران محسوب می شود.

علی علایی دبیر هفتمین جشن بزرگ منتقدان سینما نیز از این جشن به نشان ادای احترام به علی حاتمی، به عنوان دلشدگان یادکرد.

حسین گیتی نیز در این مراسم گفت که جایزه منتقدان از اهمیت بسیار بالایی برای من برخوردار است.

محمود کلاری برنده بهترین عنوان بهترین فیلمبردار از سوی انجمن منتقدان نیز این جایزه را سهم پیمان شادمنش فیلمبردار فیلم آسمان زرد کم عمق دانست.

در ادامه این مراسم فرشته طائرپور از تهیه کنندگان سینما به همزمانی جشن منتقدان و جشنواره جام جم اشاره کرد و گفت که این نشان از فاصله سینما و تلویزیون دارد و باید این فاصله برداشته شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مدعوین این جلسه در جشنواره جام جم نیز دعوت بوده اند.

در مقابل رضا غفاری از منتقدان سینما نیز در مخالفت با نگاه طائرپور گفت : اتفاقا برگزاری این دو جشن بازار موتوری های شهر را گرم کرده و هنرمندان بین این دو جشن در حال رفت و آمد هستند.

احسان عبدی پور کارگردان فیلم تنهای تنهای تنها نیز گفت: در این سینما باید چیزهایی را یاد بگیری. باید شهرت را عوض کنی و دعا می کنم در این کوچه های بن بست چنین چیزهایی را یادنگیرم.

بابک حمیدیان بازیگر فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند نیز گفت: باید از تهران رفت این شهر دیگر جای زندگی نیست و در ۲۴ ساعت صدای من در پایتخت به این روز افتاده است.

وی ادامه داد: جایزه منتقدان برایم بسیار ارزشمند است و من این جایزه را روی چشمانم می گذارم.

در ادامه این مراسم مسعود کیمیایی درباره پرویز نوری سخن گفت. وی در این باره یادآور شد: پرویز نوری در دوره ای نقد نویسی در سینما را آغاز کرد که هنوز چرک نویسی وارد این حوزه نشده بود او پاکیزه نوشت .

به گفته کیمیایی، رابطه منتقد و فیلمساز همیشه یک جای معین نمی ایستد.

نوری نیز در این بخش گفت : کیمیایی همیشه در قلب من جای دارد.

وی با اشاره به دیالوگ شخصیت سید در فیلم سینمایی گوزن ها از آثار کیمیایی اظهار کرد : یاد این جمله آن شخصیت افتادم که می گفت نمردیم و گلوله هم خوردیم. حالا ما هم نمردیم و از سوی منتقدان تقدیر شدیم.

نظر شما