شناسهٔ خبر: 10525 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه «بکت از نگاه آدورنو» برگزار می‎شود

کارگاه «بکت از نگاه آدورنو» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خانه هنرمندان ایران؛ معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان کارگاه «بکت از نگاه آدورنو - خوانش بکت به کمک مقاله "تلاش برای فهم دست آخر" آدورنو» را برگزار می‎کند.

تئودور آدورنو در مقاله بسیار مهمش درباره بکت "تلاش برای فهم دست آخر" بحث می کند که فهم دست آخر بکت هیچ معنایی نمی تواند داشته باشد الا فهمِ درک ناپذیر بودن آن، فهمِ فهم ناپذیری آن. به نظر او نمایشنامه بکت قابل تفسیر نیست یا درست تر بگوییم تن به تفسیر نمی دهد و در برابر تاویل ایستادگی می کند. بنا به قرائت آدورنو "دست آخر" نمایشنامه ای است که در باب معنا جر و بحث می کند و روند تاریخی نفی معنا را بررسی و بازسازی می کند.

بخش هایی از مقاله دشوار و طولانی آدورنو را مراد فرهادپور به فارسی برگردانده است که در سال ۱۳۸۹ به همت انتشارات هرمس در کتاب "ایده نمایش" به چاپ رسید. همچنین فرهادپور مقاله ای بسیار راهگشا نیز در حاشیه "دست آخر" بکت نوشته است که در همان کتاب در دسترس است. به زعم فرهادپور اثر هنری  تنها از طریق فرم خود می تواند در برابر ایده ئولوژی مقاومت کند نه از طریق نیّات انسان دوستانه و سیاسی نویسنده یا مخاطبان.


در این دوره می کوشیم با قرائت دقیق متن کامل مقاله و یاری گرفتن از ترجمه و نوشته فرهادپو، در راه فهم "دست آخر" گام هایی برداریم. در کنار مقاله آدورنو و نمایشنامه بکت به یکی از نسخه های ضبط شده از اجرای بکت نیز نظری خواهیم داشت تا تجربه این کارگاه ابعادی عملی نیز پیدا کند.

مدرس: صالح نجفی

زمان: چهار شنبه ها (از ۹ بهمن) –  ساعت ۱۶ تا ۱۸

سالن استاد اميرخانی

 

شماره تماس براي پيش ثبت نام :۸۸۳۱۰۴۶۳ - ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰

مهلت ثبت نام: تا پنج شنبه ۳ بهمن ماه

نظر شما