شناسهٔ خبر: 10526 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید ماهنامه فرهنگی تبلیغی تلالؤ بعثت به انتشار رسید

پیش شماره چهارم ماهنامه فرهنگی تبلیغی تلالؤ بعثت ویژه ربیع الاول 1435 منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ پیش شماره چهارم ماهنامه فرهنگی تبلیغی تلالؤ بعثت ویژه ربیع الاول ۱۴۳۵ به مدیر مسؤولی روح الله رهبری از سوی مؤسسه فرهنگی بعثت منتشر شد.

«دیباچه»، «تقویم»، «اندیشه»، «سبک زندگی»، «علمای بلاد» و «مسجد» از سرفصل های این شماره است که بخش اندیشه آن شامل موضوعات تدبر در سوره کافرون، پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم، اسلام و اندیشه جهانی، پیشوای یازدهم، ۹ ربیع به روایت عبدالمالک ریگی و نهم ربیع در ترازوی شیعه می شود.
 
در بخش اندیشه این ماهنامه ذیل موضوع اسلام و اندیشه جهانی می‌خوانیم: «روند رو به گسترش جمعیت مسلمانان در صده های اخیر و اقبالی که در نوع بشر برای شناخت اسلام به وجود امده دشمنی‌های معاندان و طراحی‌های آنها را نیز پیچیده‌تر کرده است.
 
به وجود آمدن ابزارهای جدید علوم ارتباطی باعث شده تا مطالعه متون اسلامی از جمله قرآن و احادیث قلب و وجدان آگاه هر خواننده‌ای را به این اطمینان برساند که اسلام چیزی جز محبت، مهربانی و آرامش نیست و این دین جهانی، به سعادت بشر می‌اندیشد و همانند برخی از ادیان آسمانی که دچار تحریف شده‌اند نگاه تبعیض آمیز به یک قوم و یا یک قبیله به عنوان قوم برتر ندارد. نگاه اسلام، نگاه به کرامت انسانی است».
 
در بخش دیگری از این ماهنامه با عنوان سبک زندگی، ذیل موضوع خطرناک ترین بلای اجتماعی، به مسأله مهم ربا در جامعه اسلامی پرداخته شده که قسمتی از آن به این شرح است: «در قرآن کریم هفت آیه مستقیما به حرمت ربا پرداخته است که در سه سوره بقره، آل عمران و نساء قرار دارند. می توان گفت که گناه ربا بعد از قتل، یگانه گناهی است که خداوند در برابر آن چنین موضع سختی را اتخاذ کرده است.
 
آیه ۲۷۶ سوره بقره مقایسه‌ای بین ربا و انفاق در راه خدا می‌کند و می فرماید: (خداوند ربا را نابود می‌کند و صدقات را افزایش می‌دهد؛ یمحق‌الله الربا و یربی الصدقات)، کلمه یمحق به معنای کاهش می‌دهد، است. مفهوم آن این است که خداوند نتایج سود ربوی را کاهش می‌دهد و مال از راه ربا به دست آمده را بی‌برکت و کم‌ارزش می‌کند.
 
سودی که رباخوار از ربا به دست می‌آورد، در برابر سود حلال، بی‌ارزش و بی‌حاصل است و در برابر آن صدقه قرار دارد. یعنی هر چند که صدقه معادل با کم‌شدن ظاهری مال است اما برعکس، خداوند در ازای این کاستی، برکات و فزونی در مال صدقه داده شده، پدید می‌آورد».
 
در بخش پایانی ماهنامه، با عنوان علمای بلاد، ذیل موضوع شبیه ابوذر مطالبی درباره روحانی شهید دفاع مقدس، شیخ محمد حسن شریف قنوتی آورده شده که بخشی از آن این‌چنین است: «شیخ محمدحسن شریف قنوتی، که بعدها به ویژه در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به (شیخ شریف) شهرت یافت، در ۳ تیر ۱۳۱۳ در روستای قصبه، از توابع اروندرود آبادان، در خانواده‌ای روحانی و متدین چشم به جهان گشود.
 
وی مبارزات سیاسی خود را از زمان فعالیت فدائیان اسلام آغاز نمود و همکاری‌های اندکی با آن گروه، به سرکردگی شهید سید مجتبی میرلوحی (نواب صفوی) داشت. او در کنار مبارزات سیاسی، فعالیت های اجتماعی را نیز ادامه داد و پس از اتمام درس خارج در محضر آیت‌الله گلپایگانی، از سوی ایشان برای امور تبلیغ به سرنجلک و سپس اردکان فارس اعزام گردید. از اقدامات مفید و خیرخواهانه شریف‌قنوتی در اردکان فارس، تشکیل و تأسیس چند مسجد، مهدیه، حوزه علمیه و صندوق قرض‌الحسنه بود.
 
او در دورانی که از سوی ساواک ممنوع‌المنبر شده بود، مبارزات خود را به اشکال مختلف ادامه داد و منزلش محل رجوع جوانان و انقلابیون واقع شد. همسرش می‌گوید: شب‌ها با قم و تهران تلفنی تماس می‌‌گرفت و برای راهپیمایی‌ها شعار تهیه می‌کرد و یا از دوستان خود برای خواندن، توزیع و پخش اعلامیه‌های امام کمک می‌‌گرفت».
 
پیش شماره چهارم ماهنامه فرهنگی تبلیغی تلالؤ بعثت ویژه ربیع الاول ۱۴۳۵ به سر دبیری روح الله رهبری از سوی مؤسسه فرهنگی بعثت در ۸۴ صفحه منتشر شده است.

نظر شما