شناسهٔ خبر: 10573 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاه ناشران به نویسندگان، به نگاه فرهنگی تغییر پیدا کند

افشین طباطبایی، نویسنده و پژوهشگر معتقد است اگر نگاه کاسب‌کارانه و بازاری از سوی ناشران به نویسندگان، به نگاه فرهنگی تغییر پیدا کند، بسیاری از مشکلات در صنعت چاپ و نشر کتاب حل خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که ناشران و نویسندگان از جمله نبود سیستم توزیع مناسب، نبود بوجه کافی در این زمینه، نبود حمایت از نویسندگان و ناشران و غیره دارند، معمولا مشکلاتی هم بین نویسندگان و ناشران در حوزه چاپ و نشر کتاب به وجود می‌‌آید که این مساله، خود باعث به‌ وجود آمدن مشکلات دیگری در این زمینه می‌شود. از این‌رو، سعی داریم با مراجعه به نویسندگان مختلف به واکاوی و بررسی این موضوع بپردازیم تا حداقل طرح مساله، موجبات حل این مشکلات را فراهم آورد. افشین طباطبایی، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی یکی از کسانی است که در گفت‌و گو با ایبنا، به بیان برخی از مشکلات موجود در این زمینه پرداخت. 

طباطبایی در این رابطه گفت: به عقیده من، بزرگ‌ترین گلایه‌ای‌ که از طرف همه نویسندگان در این زمینه وجود دارد، نادیده انگاشتن حرمت و جایگاه نویسندگان از سوی ناشران است. معمولا ناشران به این موضوع هیچ اهمیتی نمی‌دهند که نویسنده چه تلاشی در نوشتن اثرش کرده است و با نویسندگان به عنوان یک طرف‌حساب، کالا و مشتری و نه به عنوان کسانی که وظیفه فرهنگ‌سازی جامعه بر عهده دارند، برخورد می‌شود. 

وی در ادامه افزود: نویسندگان به عنوان فرهنگ‌سازان جامعه در تمامی ابعاد، انتظار حفظ جایگاه و اعتبار نویسنده از سوی جامعه و ناشران دارند. آن‌ها در وهله اول به دنبال چشم‌داشت مادی برای اثرشان نیستند و حفظ حقوق مادی برای آن‌ها در وهله دوم قرار دارد.
 
نویسنده کتاب «نزاع خیابانی و چاقوکشی» ادامه داد: وجود ناشران متعدد در جامعه که به صورت قارچ‌وار از وزارت اشاد مجوز گرفته‌اند، بخشی از آن‌ها را تبدیل به برند‌ و بازار مکاره‌ای برای بازار کتاب کرده است که این مساله به طور حتم برای کار فرهنگی تاثیرات سویی را به همراه دارد و اگر این نگاه کاسب‌کارانه و بازاری به نگاه فرهنگی تغییر پیدا کند، بسیاری از مشکلات هم در صنعت چاپ و نشر کتاب حل خواهد شد. 

طباطبایی بدقولی‌های ناشران در چاپ کتاب را از مشکلات دیگری در این زمینه دانست و بیان کرد: امروز و فرداهای متوالی و به عقب انداختن چاپ کتاب از سوی ناشران مشکل جدی دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید برای آن راه چاره‌ای اندیشید. 

نویسنده کتاب «دفاع» گفت: ناشران معمولا به بهانه‌های گوناگون از جمله گران‌شدن مواد و هزینه های چاپخانه، هزینه‌های صفحه‌آرایی و مشکلات پخش با به عقب انداختن چاپ کتاب‌های نویسندگان، آن‌ها را در سردر گمی قرار می‌دهند و سرانجام این نویسندگان هستند که مظلوم واقع می‌شوند. 

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: نویسندگان جز قلم و کاغذهای سیاه خود مانند ناشران اتحادیه‌ای‌ ندارند که از آن‌ها حمایت شود و هیچ ارگان و سازمانی نیست که حامی حقوق مادی و معنوی آن‌ها باشد. 

طباطبایی درآمد نویسندگان تنها از چاپ کتاب را برای نویسندگان بسیار ناچیز شمرد و عنوان کرد: انگشت‌شمارند نویسندگانی که از نویسندگی و تجدید مکرر چاپ‌های خود سود و درآمدی حاصل می‌کنند که آن هم، ناشران بیشتر از نویسندگان از این قضیه نفع و سود می‌برند. 

نویسنده کتاب «خشونت‌های اجتماعی» ادامه داد: نویسنده اهل نوشتن، قلم و مطالعه و تحقیق است و اهل چالش و کشمکش نیست و نمی‌تواند در مواجهه با این مسایل از پس ناشر بر بیاید.

برچسب‌ها:

نظر شما