شناسهٔ خبر: 10584 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب‌های سخت کودکان را کتابخوان‌تر می‌کند

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده کودکان بریتانیایی کتاب‌های سخت تر را بهتر می‌خوانند و در صورت موجود بودن نسخه سینمایی این کتاب‎ها، آن‎ها بیش‎تر از سوی کودکان انتخاب می‌شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ در تحقیقات جدیدی که برای بررسی عادت‌های کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بریتانیایی صورت گرفته، این نتیجه حاصل شده که جی‌کی رولینگ نویسنده مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» بیش از هر نویسنده دیگری در فهرست کتاب‌های مورد علاقه کودکان جای دارد.

۶ عنوان از کتاب‌های جادوگری این نویسنده در فهرستی جای گرفته‌اند که یک کمپانی یادگیری آنلاین به نام رنسانس لرنینگ، آن را ارایه کرده است. این تحقیق نشان می‌دهد محدوده سنی خواندن مجموعه کتاب های هری پاتر ۱۱ تا ۱۲ سال است، اما این کتاب‌ها در میان کودکان حتی تا سن شش سال نیز بسیار پرطرفدار هستند. کتاب‌های دیگر موجود در این فهرست نیز به همین صورت از نظر نوشتاری و سبک ادبی پیشرفته بودند.

این مطالعه عادت‌های کتابخوانی بیش از ۴۰۰ هزار کودک در دوهزار مدرسه ابتدایی و راهنمایی بریتانیا را بررسی کرد و از کودکان خواست تا به کتاب‌های مورد علاقه شان رای بدهند. کتاب های برتر در میان تمامی گروه‌های سنی که مقام نخست را به طور مشترک به دست آوردند این کتاب‌ها بودند: «هری پاتر و محفل ققنوس»، «هری پاتر و جام آتش» نوشته رولینگ و «گرفتن آتش» نوشته سوزان کالینز.

مقام چهارم نیز به صورت مشترک به کتاب های «میراث» نوشته کریستوفر پائولینی و «هری پاتر و اتاق اسرار» رسید. هشت کتاب در کنار هم و به صورت مشترک به مقام ششم دست پیدا کردند که شامل این عناوین می شوند: «هری پاتر و قدیس‌های مرگبار»، «هری پاتر و سنگ جادو»، «هری پاتر و زندانی آزکابان»، «هابیت و انجمن حلقه» نوشته جی آر آر تالکین، «قهرمان از دست رفته» نوشته ریک ریوردان، «واگرا» نوشته ورونیکا راث و «نقص های ستارگانمان» نوشته جان گرین.

نتیجه به دست آمده از سوی رنسانس لرنینگ این است که با توجه به پیچیدگی کلمات و زبان و طول جمله‌ها، مجموعه کتاب های «هری پاتر» که سال ۱۹۹۷ راهی بازار شدند، بیشتر توسط کودکان بین سن ۱۱ و ۱۲ سال خوانده می‌شوند. اما تجزیه بیشتر این فهرست نشان می دهد که کتاب‌ها در میان کتابخوانان بسیار کم سن و سال‌تر نیز طرفداران زیادی دارند.

به گفته رنسانس لرنینگ، این حقیقت که کودکان کتاب‌هایی را می خوانند که برای گروه سنی شان چالش انگیز است می‌تواند نشان دهنده این باشد که بازی‌های کامپیوتری و فیلم های سینمایی ساخته شده از روی کتاب‌ها به ترغیب آن‌ها برای رفتن به سمت این کتا‌ب‌ها کمک می‌کنند.

پروفسور کیت تاپینگ از دانشگاه دوندی که این مطالعات را برای کمپانی رنسانس لرنینگ انجام داد، کودکان سنین مختلف را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آن ها در حقیقت چقدر از کتاب ها را درک می کنند. او گفت: "این خارق العاده است که خواندن کتاب هایی که انگیزه زیادی برای خواندنشان وجود دارد چقدر به کودکان کمک می کند. کودکان کتاب هایی را می خوانند که بسیار از قابلیت تسلسلی شان بالاتر است، اما هنوز هم درجه موفقیت بسیار بالایی دارند."

نظر شما