شناسهٔ خبر: 10700 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گام بلند ایران در بالا بردن آمار تولید انیمیشن

برگزیده جشنواره جام جم در عرصه کارگردانی انیمیشن معتقد است انیمیشن در ایران بیشتر به مدد مرکز پویانمایی صبا از حیث کمّی رشد داشته و حال باید بیش از پیش به فکر کیفیت آثار تولیدی باشیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علیرضا گلپایگانی که با انیمیشن «آقای مهربان» بهترین کارگردان پویانمایی جشنواره جام‌جم شده است درباره برگزاری جشنواره‌هایی مختص انیمیشن اظهار کرد: در ایران چند جشنواره فیلم برگزار می‌شود که در برخی از آنها بخش فیلم‌های کوتاه انیمیشن نیز وجود دارد.

وی افزود: حتی در جشنواره پویانمایی تهران که به صورت تخصصی به ارزیابی تولیدات انیمیشن ایران می‌پردازد در واقع صرفا انیمیشن‌های جشنواره‌ای و هنری  کوتاه و نیمه بلند مورد توجه قرار می‌‌گیرند و در یک بخش به صورت کلی تولیدات انیمیشن‌های تلویزیونی را داوری می‌کند که مطمئنا با توجه به تاثیرگذاری و حجم تولیدات انیمیشن‌های تلویزیونی، اینگونه ارزیابی‌ها ناقص و می‌توان گفت ناعادلانه است.

در افزایش کمی موفق بوده‌ایم اما...

گلپایگانی تصریح کرد: دور از واقعیت نیست که هنر انیمیشن ایران بعد از شکل گیری مرکز صبا جدی‌تر و مهم‌تر شد و افراد بسیاری را به این هنر - صنعت جذب کرد اما مطمئنا سیاست سازمان صدا و سیما در کنار افزایش تولیدات کمّی انیمیشن برای جذب مخاطب داخلی بالا بردن سطح کیفی و تاثیرگذاری آن بر روی کودکان و نوجوانان است.

این انیماتور با بیان اینکه به نظر می‌رسد مرکز صبا در بخش اول این سیاست یعنی افزایش کمی بسیار موفق عمل کرده است، ادامه داد: صبا توانسته تولیدات این رشته را به مرزهای قابل قبولی برساند اما برای رسیدن به هدف دوم باید علاوه بر جدیت و نظارت‌هایی که در مسیر تولید صورت می‌گیرد جشنواره‌های تخصصی برای ارزیابی دقیق‌تر این آثار نیز موجودیت پیدا می‌کرد تا نمونه‌های مناسب از کارهای دیگر تمایز داده شوند. خوشبختانه با آغاز به‌کار جشنواره جام جم در دوره اول این امر تحقق پیدا کرد.

فاصله معیارهای استانداردسازی کیفی با کشورهای صاحب صنعت انیمیشن

مجری طرح «پهلوانان» که جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن در بخش سریال را از آن خود کرده است، یادآور شد: گرچه هنوز معیارهای استانداردسازی چه در زمینه کیفیت آثار و هزینه صرف شده در تولید آن هنوز با مشابه خود در کشورهای صاحب صنعت انیمیشن فاصله دارد اما مطمئنا مسیری را که انیمیشن تلویزیونی ایران تاکنون پیموده است می‌توان مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و مسلما جشنواره جام جم در ارتقای کیفی انیمیشن‌های تلویزیونی نقش بسزایی بازی خواهد کرد.

داور دور اول جشنواره جام جم در حوزه انیمیشن تأکید کرد: در آن دوره شرایط سختی را تجربه کردم چرا که در دور اول باید تولیدات انیمیشن سازمان صدا و سیما را از بعد از انقلاب تاکنون مورد بررسی قرار می‌دادیم. در این دوره داوران تولیدات پخش شده در دو سال اخیر را مورد قضاوت قرار دادند. با ترکیب داوری که هم از تهیه کنندگان و کارگردان رسمی سازمان صداو سیما و هم کارگردان و مسئولانی که در زمینه انیمیشن فعال هستند، فکر می‌کنم شرایط عادلانه‌ای برای قضاوت آثار تولید شده فراهم شده بود.

انیمیشن باید هر سال در جشنواره جام جم باشد

گلپایگانی در پاسخ به اینکه موافق حضور هر ساله بخش انیمیشن در جشنواره جام جم هستید یا خیر؟ تصریح کرد: تولیدات انبوه انیمیشن تلویزیونی به حدی رسیده است که شاید بتوان در هر دوره جشنواره تعداد قابل توجهی را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد. به نظر من این بخش از جشنواره می‌تواند در هر سال حضور فعال و درخشانی داشته باشد.

وی در پایان متذکر شد: شرکت‌ها و افراد تولیدکننده انیمیشن در زمینه کار خود در یک رقابت همیشگی بسر می‌برند؛ رقابت در تولید آثار بهتر و چه مکانی بهتر از جشنواره جام جم برای میدان این رقابت که آثارها توسط افراد متخصص دیده و نقاط قوت و احیانا ضعف آنها محک زده شوند. گرچه برنده شدن در هر بخش دلیل مطلقی برای بهترین اثر و یا کامل‌ترین نخواهد بود، کیفیت یک امر نسبی است اما استاندارها و عناصر تشکیل‌دهنده کیفیت امروزه به قاعده و اصول مشخص تبدیل شده‌اند. پس در واقع برای رسیدن به هدف دوم سازمان یعنی کیفیت، این جشنواره می‌تواند با ایجاد رقابتی سالم الگوهای مناسبی برای تولیدات انیمیشن تلویزیونی برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد کند.

نظر شما