شناسهٔ خبر: 10715 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب مناظره‌های معصومان وارد بازار نشر شد

کتاب مناظره‌های معصومان علیهم‌السلام (مناظره با مادیها و اهل کتاب و مخالفان) به قلم حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی به همت انتشارات توحید به بازار کتاب ارائه شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ کتاب مناظره‌های معصومان علیهم‌السلام شامل: «شیوه مناظره در اسلام، فن مناظره، چه کسانی حق مناظره دارند، مناظره‌های پیامبر صلی‌الله‌علیه و‌آله، مناظره‌های امیرالمؤمنین علیه السلام، مناظره‌های دخت گرامی پیامبر صلی‌الله‌علیه و‌آله با خلیفه وقت، مناظره امام حسن علیه‌السلام درباره صلح با معاویه، مناظره امام سجاد علیه‌السلام با خوارج» است که هر یک از این عناوین شامل مناظره‌های مختلف است. 

نویسنده در رابطه با شیوه مناظره در اسلام نوشته است:‌ «آفرینش انسانها، پیرو هدفی بوده و او برای مقصود برتر آفریده شده است، برای رسیدن به چنین هدفی هر چند فطرت او را کمک می‌کند، ولی فطرت، چراغ کم‌فروغی است که نمی‌تواند همه راه را روشن کند و پیمودن راه سعادت را از خس و خاشاک، پاکیزه سازد، بلکه باید در این مورد، از نیروی عقل و خرد، بهره برد که خود چراغی است روشن در روح و روان انسان.»

در بخش مناظره‌های دخت گرامی پیامبر صلی‌الله‌علیه و‌آله با خلیفه وقت، نوشته شده است: «ما در اینجا ترجمه بخشی از سخنان آن حضرت را که به زبان عربی، ایراد کرده به زبان فارسی می‌آوریم: آی مسلمانان، درست است که مرا از ارث پدرم باز دارید؟! ای پسر ابوقحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم. شگفتا که بر خدا و رسول او بهتان زشتی بسته‌ای. آیا دانسته و از روی فهم قرآن را رها کرده و پشت سر انداخته‌اید؟ مگر نه قرآن می‌گوید: سلیمان از داود ارث برد. و در داستان یحیی و زکریا می‌گوید: زکریا عرضه داشت: پروردگارا به من فرزندی عنایت فرما تا از من و آل یعقوب ارث ببرد. و می‌گوید: در قرآن خویشاوندان برای ارث بردن به یکدیگر نزدیک‌ترند.»

از دیگر مباحث خواندنی این کتاب «امام باقر علیه‌السلام و مناظره با گروه خوارج، مناظره‌های امام صادق علیه‌السلام، مناظره‌های امام کاظم علیه‌السلام، مناظره‌های عالم آل محمد صلی‌الله‌علیه و‌آله علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، مناظره‌های امام جواد علیه‌السلام، مناظره‌های امام هادی علیه‌السلام، مناظره‌های امام حسن عسکری علیه‌السلام، پرسش‌های سعدبن عبدالله و پاسخ‌های امام مهدی عجل‌الله‌تعالی فرجه‌الشریف ومناظره‌های دانشمندان شیعه» است.

مؤلف در بخش دیدار هارون با امام موسی‌‌بن جعفر علیهماالسلام در مسجد پیامبر صلی‌الله‌علیه و‌آله، نگاشته است: «در نظر فقه شیعه، ارث دارای طبقاتی است به گونه‌ای که هر طبقه‌ای به میت، از طبقه بعدی نزدیکتر است. فرزندان و پدران و مادران در رده اول، برادران و خواهران در رده دوم، و عمو و عمه و دایی و خاله، در طبقه سوم جای دارند. ولی در فقه سنی فرعی مطرح است و آن، مشارکت عمو با اولاد میت، در ترکه است که از آن به نام عصبه تعبیر می‌کنند. شاید اشخاصی خوشبینانه به این مسأله بنگرند و تصور کنند که مسأله، واقعا یک اختلاف فقهی بوده، در حالی که در اینجا یک نظر دیگر هست و آن اینکه مشارکت دادن عمو با اولاد میت، یک نظریه سیاسی بود که عباس را از نظر وراثت در ردیف دخت گرامی پیامبر صلی‌الله‌علیه و‌آله درآورند تا یک نوع معادله‌ای بین او و علی علیه‌السلام پدید آید.» 

گفتنی است، کتاب مناظره‌های معصومان علیهم‌السلام (مناظره با مادیها و اهل کتاب و مخالفان) به قلم حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در ۲۹۹ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ جلد به همت انتشارات توحید به بازار کتاب ارائه شده است.

نظر شما