شناسهٔ خبر: 10744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مترجم اشعار سپهری با تقاطع به جشنواره سی و دوم می‌آید

فیلم سینمایی «تقاطع» محصول ۲۰۱۲ ترکیه دربخش سینمای سعادت بخش بین‌الملل سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر؛ این فیلم که توسط فیصل سویسل شاعر و فیلم‌ساز ترک ساخته شده است، اولین اکران جهانی خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه خواهد کرد.  
بنا بر این گزارش، سویسل که پیش از آغاز فیلم‌سازی نخستین مجموعه شعرش را در سال ۲۰۰۲ میلادی منتشر کرده است، در فیلم تقاطع، داستان جوانی به نام بنیامین را بازگو می‌کند که پس از فارغ‌التحصیل شدن به بوسنی می‌رود تا به کار اکتشاف اجساد در گورستان‌های دسته‌جمعی دوران جنگ کمک کند اما فشار عاطفی این کار او را در رویاهایش به گذشته برمی‌گرداند.  
گذشته‌ای که در آن، بنیامین و برادرش یوسف در کودکی عاشق دختری به نام زلیخا بودند. مرگ زلیخا 
در یک بازی کودکانه، موجب شده تا بنیامین هرگز نتواند خود را ببخشد و با برادرش رو‌به‌رو شود. 
اکنون، بنیامین بر واقعیت تلخ بازمانده از جنگ بوسنی، به جای آن‌که خودش در رویاها حضور داشته باشد، تبدیل به برادرش یوسف می‌شود و سعی می‌کند عشق حقیقی‌اش زلیخا را بیابد. هم‌زمان، بنیامین روی پل موستار با زرینکا، روانشناس صرب ـ بوسنیایی آشنا می‌شود و... .
بر اساس این گزارش،‌ تقاطع که ساختار و بیانی شاعرانه دارد، به عنوان یکی از آثار حاضر در بخش سینمای سعادت سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با دیگر فیلم‌های حاضر در این بخش به رقابت می پردازد. 
بنا بر این گزارش،‌ فیصل سویسل که در ۱۹۷۹ در باتمان ترکیه به دنیا آمده، در سال ۲۰۰۰ تحصیل در دانشکده پزشکی را ترک گفت تا تمرکزش را معطوف به شعر و سینما کند. قابل اشاره است که او در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ در دانشکده هنر دانشگاه تهران به تحصیل در رشته کارشناسی ارشد کارگردانی پرداخت و هم‌زمان رشته ادبیات نوین ترکیه را در دانشگاه یوزونکوییل، استان وان ترکیه خواند.
 او در ایران ۴ فیلم کوتاه ساخت که در جشنواره‌های بین‌المللی جوایزی به دست آوردند. با فیلم کوتاه ۳۵ میلی‌متری «رویاهای زمان از دست رفته» بود که سویسل به بیان و زبان سینمایی خاص خود نزدیک‌تر شد. 
این فیلم‌ساز جوان ترک، ترجمه اشعاری از سهراب سپهری و فدریکو گارسیا لورکا است. یکی دیگر از آثار وی ترجمه کتاب «تارکوفسکی» نوشته بابک احمدی است که یکی از بهترین آثار منتشر شده در مورد آندری تارکوفسکی فیلم‌ساز برجسته و فقید اوکراینی به‌شمارمی‌آید. سویسل این کتاب را باعنوان «امید بازیافته» به ترکی منتشر کرد.  
از دیگر نکات قابل اشاره درباره فیلم "تقاطع" می‌توان به حضور محسن روشن، صداگذار باتجربه سینمای ایران اشاره کرد. هم‌چنین موسیقی تقاطع نیز کار کیهان کلهر موسیقی‌دان و نوازنده نام‌آشنای ایرانی است که باید دید آیا موسیقی فیلم توسط این هنرمند ایرانی ساخته شده یا کارگردان متناسب با فضای فیلمش از آثار پیشین اجرا شده توسط کلهر استفاده کرده است.  
مشخصات فیلم 
فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان: فیصل سویسل؛ مدیر فیلم‌برداری: ساهین سیسیک؛ تدوین‌گر: جواد نکومنش، فیصل سویسل؛ صدا: بوراک توپالاکچی و محسن روشن؛ موسیقی: کیهان کلهر؛ بازیگران: کریستینا کرِپِلا، نیک ژِلیلاج، تورگای آیدین، فاکِتا صالح‌بگوویچ، رضا آکین، آلما ترزیچ؛ تهیه‌کننده: فیصل سویسل؛ شرکت تهیه‌کننده: بالکان‌فیلم؛ زبان اصلی: انگلیسی، ترکی، بوسنیایی، کردی؛ محصول: ۲۰۱۲، ترکیه، ۱۱۶ دقیقه.

نظر شما