شناسهٔ خبر: 10756 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از معرفی کارگروه سازمان چاپ به مجلس تا لزوم عملکرد ساختارمند و شفاف

تأسیس سازمان چاپ و تشکیل فراکسیون چاپ این روزها در مجلس به کوشش رئیس کمیسیون شوراها دنبال می‌شود،‌ اخیراً‌ نیز اعضای کارگروه این سازمان معرفی شده‌اند‌، اما شواهد از لزوم عملکرد ساختارمند و شفاف در روند تأسیس این سازمان حکایت دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ اندک زمانی از پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تشکیل سازمان چاپ به منظور ساماندهی وضعیت این صنعت می‌گذرد،‌ پیشنهادی که به گفته ابوالحسنی نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان از سوی امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. این در حالی است که به موازات پیگیری تأسیس این سازمان طرح تشکیل فراکسیون چاپ متشکل از نمایندگان برای فراهم کردن مقدمات تشکیل این سازمان نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

اعضای پیشنهادی کارگروه سازمان چاپ به مجلس معرفی شدند

احمد ابوالحسنی نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان در گفت‌وگو با تسنیم از ارائه فهرست نهایی اسامی اعضای کارگروه سازمان چاپ به مجلس شوراس اسلامی خبر داده و می‌گوید:‌ فهرستی متشکل از ۷ نماینده صنعت چاپ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم‌، در این فهرست ۲ نماینده از اتحادیه لیتوگرافان،‌ یک نماینده از اتحادیه چاپخانه‌داران‌، یک نماینده از اتحادیه صحافان حضور دارند و ۳ نفر نیز از فعالان عرصه چاپ معرفی شده‌اند.

وی افزود: این کارگروه فعالیت کارشناسی برای تشکیل سازمان چاپ‌، طراحی پروپوزال فعالیت‌، اساسنامه و ... را بر عهده خواهند داشت و قرار است طی روزها‌ی آینده با حضور در مجلس شورای اسلامی طرح‌ها و پیشنهاد‌های خود در خصوص ساماندهی صنعت چاپ را ارائه کنند.

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز که از طراحان اصلی تشکیل سازمان چاپ به شمار می‌رود و این روزها در حال پیگیری امور مربوط به این امر است، بر لزوم حمایت از صنعت چاپ تأکید کرده و می‌گوید:‌ در بازدیدی که از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران داشتم به این نتیجه رسیدم که فراکسیونی در مجلس تشکیل شود که در این فراکسیون حمایت کافی و وافی را از صنعت چاپ انجام شود.

امیر خجسته: اعضای فراکسیون چاپ به زودی تعیین می‌شوند

وی ادامه می‌دهد:‌ قرار است اعضای فراکسیون چاپ را به زودی تعیین کرده و نمایندگانی که نسبت به چاپ و حمایت از آن توجه دارند،‌ در این فراکسیون عضو شده تا بلکه بتوان از طریق مجلس شورای اسلامی حمایتی جدی و وسیع از صنعت چاپ که مادر تمام صنایع است‌، به وجود آوریم.

در مجلس بحث سازمانی بودن چاپ را پیگیری و عملیاتی می‌کنیم

خجسته به تشکیل سازمان چاپ نیز اشاره کرده و می‌افزاید:‌ ما در مجلس بحث سازمانی بودن چاپ را پیگیری و عملیاتی می‌کنیم،‌ اما لازم است فعالان عرصه چاپ نیز همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

حمایت از صنعت چاپ آرزوی دیرینه‌ای است که همه اهالی صنعت چاپ سال‌هاست از آن دم می‌زنند‌، و حالا این بار قرار است در قالب تشکیل فراکسیون چاپ و تأسیس سازمان چاپ رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد‌، اقدامی که در کلیت بسیار نیکوست،‌ اما شواهد حاکی از آن است که این چنین اقدامات زیربنایی بهتر است،‌ ساختارمند‌تر و با شیوه‌ای شفاف‌تر انجام شود تا در کوتاه مدت با شکست مواجه نشود.

بی‌اطلاعی اعضای کمیسیون فرهنگی از نشکیل فراکسیون چاپ و تاسیس سازمان چاپ

یکی از نکات قابل توجه در راستای تشکیل این سازمان بی‌اطلاعی اعضای کمیسیون فرهنگی است،‌ صنعت چاپ به دلیل نسبت مستقیمی که با فرهنگ به ویژه نشر برقرار می‌کند‌، مستقیماً به حوزه کاری کمیسیون فرهنگی باز می‌گردد و قطعاً‌ اعضای کمیسیون فرهنگی در این زمینه بهتر و بیشتر می‌توانند ایفای نقش کنند،‌ این در حالی است که علی طاهری سخنگوی کمیسیون‌، نصر‌الله پژمان‌فر از جمله اعضای این کمیسیون هستند که نسبت به تشکیل سازمان چاپ و فراکسیون چاپ در مجلس شورای اسلامی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

سالک کاشانی: طرح تاسیس سازمان چاپ به کمیسیون فرهنگی نیامده است

هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی رئیس کمیسون فرهنگی نیز می‌گوید: از ارائه چنین طرحی بی اطلاع نیستم‌، اما این طرح تاکنون به کمیسیون فرهنگی نیامده تا آن را بررسی کنیم.

رضا رضایی:‌ تأسیس سازمان چاپ باید با اقدامات کارشناسی‌تر و تخصصی‌تر انجام شود

نکته دیگر در این ماجرا این است که برخی از صنوف فعال صنعت چاپ چندان نه در جریان تأسیس این سازمان هستند و نه چندان با آن موافق. اما رضا رضایی از پیشکسوتان صنعت چاپ معتقد است که به هر حال تشکیل این سازمان بهتر از عدم تشکیل آن است‌، مسئله این است که قبل از این اقدام نیکو‌، باید اطلاعات و مطالعات کارشناسی و تخصصی کافی انجام شود و با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف پروژه‌ اقدامات اجرایی پی گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد:‌ در حوزه صنعت چاپ باید کار به بخش خصوصی منتقل شود، اصل ۴۴ قانون اساسی نیز بر این مسئله تأکید دارد، اگر صنعت چاپ یک اتحادیه توانمندو یا یک فدراسیون صنعت چاپ داشته باشد، امور بسیار تخصصی‌تر پیش خواهد رفت‌، نه اینکه در همه استان‌ها یک اتحادیه در هر بخش چاپ داشته باشیم و امور به صورت موازی‌کاری پیش رود.

رضایی تأکید می‌کند: اگر فعالیت در حوزه حمایت از چاپ به سمتی پیش رود‌، که کارشناسان، متخصصان و افراد امین آن صنعت در آن حضور داشته باشند‌،  طبیعتا‌، خروجی کار نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تشکیل سازمان چاپ تکلیف دفتر چاپ وزارت ارشاد چه خواهد شد،‌ گفت:‌ وزارت ارشاد طبیعتاً  نقش نظارتی خود را ایفا می‌کند،‌  امیدوارم با تشکیل سازمان چاپ بتوان خصوصی‌سازی در این صنعت را پی گرفت،‌ نه اینکه با عریض و طویل کردن ساختار‌ها بر مشکلات افزود.

تشکیل سازمان چاپ می‌تواند‌ جایگاه صنعت چاپ را ارتقا دهد

رضایی تصریح می‌کند:‌ صنعت چاپ باید جایگاهی مناسب در میان سایر صنایع داشته باشد‌، تشکیل سازمان چاپ در این زمینه می‌تواند کمک قالب توجهی داشته باشد،‌ هم‌اکنون چاپ در میان صنایع جایگاه خدماتی دارد و بودجه‌ای برای حمایت از این صنعت لحاظ نمی‌شود‌،  در حالیکه در تمام کشورهای دنیا یکی از صنایع مهم و کلیدی به شمار می‌رود.

نظر شما