شناسهٔ خبر: 10772 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلسات عبرت فرجی دانا برای روسای دانشگاه‎ها

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون 23 حکم برای روسای دانشگاهی در دولت یازدهم صادر شده این در حالی است که در ابتدای دولت نهم 49 حکم برای روسای دانشگاهی صادر شده بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم تودیع دکتر زهرا بیگم حجازی زاده رئیس سابق دانشگاه خوارزمی و معارفه دکتر سبحان اللهی سرپرست جدید این دانشگاه صبح امروز با حضور دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر جعفر توفیقی مشاور وزیر علوم و برخی از نمایندگان مجلس و دانشگاهیان خوارزمی برگزار شد.

رضا فرجی دانا - وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: ما وامدار کسانی هستیم که به واسطه تلاش آنها این امانت به دست ما رسیده و باید هر چه انجام می دهیم به این امانت سنگین توجه کنیم که لازمه این امانتداری، شناخت آن و برنامه ریزی برای رفع مشکلات آن است.

وی به جلسه تودیع و معارفه‌ای که در حال برگزاری بود، اشاره کرد و گفت: از نظر من جلسات تودیع و معارفه، جلسات عبرت است برای تمام کسانیکه در این جلسه حضور دارند و باید بدانند هر آغازی، پایانی دارد و باید این مساله برای همه ما عامل حرکت مضاعف باشد و از این توفیق برای خدمتگزاری حداکثر استفاده را ببریم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: درست است که این مسئولیت سنگین است ولی این توفیق خدمت را باید مغتنم بشماریم؛ چراکه از ما فقط کارنامه عملکرد می ماند و تاریخ در مورد ما بدون اینکه حضور داشته باشیم، قضاوت خواهد کرد باید کاری کنیم که قضاوت تاریخ در مورد ما قضاوت خوبی باشد.

وی افزود: در این مسیر باید مراقب ۲ مساله باشیم. یک اینکه در سیستمی که حضور داریم ظلمی صورت نگیرد چراکه ظلم همه چیز را به باد می دهد و دوم اینکه مراقب باشیم به پیرامون جامعه خود ظلمی وارد نشود.

وزیرعلوم افزود: باید از حداکثر مشارکت دانشگاهیان در نظام تصمیم سازی استفاده کنیم طوریکه حداکثر افراد در تمام برنامه ها مشارکت داشته و احساس کنند در مدیریت دانشگاه سهم دارند. 

وی به هیات های نظارتی که به دانشگاه ها اعزام می شوند، اشاره کرد و گفت: برخی به اعزام این هیات‌ها به دانشگاه ها خورده گرفتند اما ما ناچار به اعزام این هیأت ها بودیم چرا که در دانشگاه ها یک نهاد منتخب نداشتیم که به آنها مراجعه کنیم.

فرجی دانا ادامه داد: رعایت قانون بزرگترین اعتدال است که باید به آن پایبند باشیم. دانشگاه باید حتما جامعه را در نظر گیرد این ظلم است که دانشگاه از منابع جامعه استفاده کند، ولی پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد. یک ظلم دیگری که باید مراقب باشیم صورت نگیرد ظلم به نظام است نظامی که جامعه از آن حیات مجدد یافت.

وزیر علوم افزود: یکی از تکالیف ما ایجاد فضای آرام برای آموزش و پژوهش است؛ چراکه گفتمان علم و فناوری در فضای آرام صورت می گیرد.  باید از حاشیه سازی پرهیز کنیم و فضای آموزشی دانشگاه ها را به سمت آرامش سوق دهیم.

وی به مطالب و مصاحبه به زعم وی خیالی یک روزنامه با خود اشاره کرد و گفت: برخی می خواهند با این خبرهای عجیب و غریبی که منتشر می کنند آموزش عالی را از فضای آرامش و تفاهم دور کنند. اخیرا مصاحبه ای از بنده به چاپ رسیده اما من نه مصاحبه کرده ام و نه حرفی زده ام.

وی با بیان اینکه  آیا قالب ساختن گفتمان علم و فناوری فقط بر عهده آموزش عالی است و این مساله بر دوش رسانه ها نیست؟ افزود: سایتی عنوان کرده بود که بیشترین عزل و نصب ها در ۳ ماه اول فعالیت در وزارت علوم دولت یازدهم صورت گرفته در صورتی که وزارت علوم تنها ۲۳ حکم برای روسای دانشگاهی صاد کرده این درحالی است که در آغاز دولت نهم ۴۹ حکم برای روسای دانشگاهی صادر شد. 

فرجی دانا تاکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و از این گردنه عبور کنیم و چیزی که ما از این گردنه عبور می دهد همدلی و همراهی است باید از اختلاف در فضای علمی پرهیز شود؛ چراکه این اختلاف، پیشرفت علم و فناوری را مختل می کند.

نظر شما