شناسهٔ خبر: 10800 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از اعضای هیات علمی و اجرایی همایش مردم سالاری دینی تجلیل شد

مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی و اجرایی و کمیته داوران سومین همایش نظریه مردم سالاری دینی دیروز اول بهمن ماه با حضور دکتر طهرانچی، حجج الاسلام غلامی، رنجبران و نبوی در دفتر ریاست دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم تجلیل از اعضای هیئت علمی و اجرایی و کمیته داوران سومین همایش نظریه مردم سالاری دینی که به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي و همكاري دانشگاه شهيد بهشتي ۲۶ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، دیروز اول بهمن ماه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، حجت الاسلام رضا غلامی، حجت الاسلام داوود رنجبران و حجت الاسلام سید محود نبوی در دفتر ریاست دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم ابتدا سیدمحمدرضا مرندی، دبیر علمی همایش طی سخنانی به ارائه گزارشی از این همایش پرداخت و گفت: کلید برگزاری این همایش در تابستان سال ۹۱ به سفارش حجت الاسلام غلامی زده شد و کمیته علمی از اواخر تابستان تشکیل شد که اعضای علمی این همایش دکتر درخشه، کوشکی، ذوعلم، مرندی، رنجبران و ... بودند.

وی افزود: کار مفید و خوبی که صورت گرفت این بود که با رایزنی همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و وزارت علوم درجه علمی ـ پژوهشی به این همایش داده شد و تعدادی از مقالات به این درجه دست پیدا کردند. تا زمان برگزاری همایش ۱۶ جلسه کمیته علمی و ۶ جلسه کمیته اجرایی برگزار شد.

مرندی در ادامه سخنانش اظهارداشت: همایش در چهار محور و ۴۶ ریزموضوع اعلام شد و ۲۵۰ چکیده مقاله و ۲۲۵ اصل مقاله دریافت شد که از این تعداد ۴۵ مقاله درجه علمی ـ پژوهشی و ۷۵ مقاله درجه علمی ـ ترویجی دست یافتند. پیش نشستهای مختلفی به مدیریت حجت الاسلام رهدار برگزار شد که کتاب پیش نشستها هم آماده و چاپ شد.

وی با اشاره به اینکه سومین همایش مردم سالاری دینی از نظر کمی و کیفی به خوبی برگزار شد، اظهارداشت: اساتید عضو هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقالات خوبی برای ما فرستادند که برخی از آنها در روز همایش ارائه شد و قرار است در فصلنامه های علمی و همین طور کتاب مجموعه مقالات منتشر شود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام داوود رنجبران، معاون مطالعات راهبردی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به ارائه سخن پرداخت. وی طی سخنانی با بیان اینکه فلسفه ای پشت سر برگزاری این همایش بود، گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکیدات فراوانی بر موضوع مردم سالاری دینی داشتند. با میزبانی بسیار شایسته دانشگاه شهید بهشتی این همایش به خوبی برگزار شد و بازتاب فوق العاده ای هم داشت.

وی افزود: دکتر طهرانچی از ابتدا تأکید داشتند که این همایش باید در این دانشگاه برگزار شود و این تنها همایشی بود که دغدغه اجرایی و علمی آنرا نداشتیم و به خوبی مدیریت شد.

رئیس سومین همایش ملی نظریه مردمسالاری دینی با اشاره به اینکه از زحمات حجت الاسلام غلامی تشکر می کنم، اظهارداشت: پشت سر برگزاری این همایش دغدغه ای وجود داشت که امیدواریم در سطح بین المللی تأثیراتی داشته باشد. اگر انگیزه بخشی و پشتیبانی حجت الاسلام غلامی نبود حتما دچار مشکل می شدیم. از درجه علمی ـ پژوهشی همایش می توانیم دفاع کنیم، سخت گیریهای خاصی در دفاع از مقالات صورت گرفت و برخی از مقالات واقعا دارای نوآوری بودند که در مجلات متناسب با ابن مقالات چاپ می شود و علاوه بر این در کتاب مجموعه مقالات همایش نیز منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا دیگر سخنران این مراسم بود، وی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید بهشتی نقش ممتازی را در برگزاری این همایش داشت اظهار کرد: پنجمین نشست اندیشه های راهبردی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار می شود، در مورد "مردم سالاری دینی" است که به دلایلی به تعویق افتاد و قرار است برگزار شود. نشستهای اندیشه راهبردی مهم است و می تواند در ایجاد فضای رونق علمی در کشور مهم باشد.

وی با تأکید بر اینکه لازم است قبل از برگزاری نشستهای راهبردی، کارهای علمی و همایشهایی در این زمینه صورت گیرد تا از محصولات آن در این نشست استفاده شود، گفت: مراکز علمی پیش از برگزاری این نشستها باید کارهای علمی خوبی در این موضوعات انجام دهند. کارگروه پژوهش وجود دارد که دستگاه های علمی ـ تحقیقاتی مختلفی در آن عضو هستند که در آنجا هم این بحث مطرح شد و قرار شد مراکز پژوهشی در این کار کمک کنند که تا حدودی این امر اتفاق افتاد.

غلامی با اشاره به اینکه نظریه مردم سالاری دینی مولود اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری و یا به باین جامع تر مولود جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: از افتخارات ماست که از چنین نظریه ای برخوردار هستیم و بیش از سی سال است که این نظریه در حوزه عمل تجربه می شود و تنها یک بحث نظری و انتزاعی نیست. با تولد جمهوری اسلامی این نظریه به عرصه عمل راه پیدا کرده است و هر سال که از آن می گذرد ما می بینیم که توفیقات بیشتری در جهت اجرای آنچه که در نظریه مردم سالاری دینی ملحوظ شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد بعد نظری مردم سالاری دینی کار نظری زیادی صورت گرفته است، افزود: اما همه تأیید می کنند که فاصله با نقطه مطلوب بسیار زیاد است یعنی اگر غربیها از چنین بحثی برخوردار بودند چند صد برابر ما در مورد آن کار می کردند و رساله و پایان نامه و کتاب و مقاله و ... در مورد آن بیرون می دادند. ما با نقطه مطلوب و با تراز جمهوری اسلامی در این زمینه فاصله داریم، لذا باید در این زمینه کار کنیم. هر قدر در این زمینه کار کنیم کم کار شده است.

غلامی در ادامه سخنانش اظهارداشت: در جریان بیداری اسلامی یکی از چیزهایی که واقعا مطالبه می شد به ویژه از طرف تشکلهای مردمی این بود که الگویی برای حکومتداری و تأسیس یک نظام سیاسی مبتنی بر تعالیم اسلامی باشد در اختیارشان قرار بگیرد و ما احساس می کردیم هنوز کارهایمان در موضوع مردم سالاری دینی به پختگی لازم نرسید که بتوان محصولش را در اختیار جهان اسلام قرار داد، لذا لازم است که در این زمینه کار کنیم و سرمایه گذاریهای مختلف در این زمینه باید انجام شود.

این کارشناس در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه اتفاقا نظریه پردازی در این زمینه باید در تراز ابرنظریه طراحی و شناخته شود و پیرامون آن کارهای مختلی صورت گیرد، گفت: در زمینه مشارکت سیاسی قطعا نیازمند یک نظریه هستیم، در حوزه رسانه های سیاسی، در حوزه روابط بین الملل و ... نظام سیاسی اسلام را تشکیل می دهند محتاج کار جدی نظری هستیم و به نظر می رسد تا این موضوع را در تراز یک ابرنظریه نبینیم و سرمایه گذاری درازمدت در خصوص اش انجام شود نمی توانیم به آن نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما درخواست کردیم که برگزاری این همایش ادامه پیدا کند و دبیرخانه دائمی آن تشکیل شود تا در طول سال فعال باشد و شورای علمی و سیاستگزاری داشته باشد. همایش دوسالانه منظم برگزار شود و نشریه ای داشته باشد تا کارهای مختلفی که در این دبیرخانه صورت می گیرد را انعکاس دهند. لازم است محصول این همایش هم زودتر منتشر شود. این مقاله ها نباید بایگانی شود و خاک بخورد.

غلامی تصریح کرد: بعضی وقتها همایشی برگزار می شود ولی قدرت تولید جریان فکری را ندارد و به انزوا کشیده می شود. نباید اجازه بدهیم که چنین اتفاقی بیفتد و به ویژه در صدا و سیما در مورد این مسائل صحبت شود تا کسانی که می خواهند که در این مورد می خواهند کار کنند یک مرکز و منبع بسیار خوبی می تواند برای آنها تلقی شود. در کنار همایش نیازمند طراحی یک سری پروژه های تحقیقاتی هستیم که می توان امکانات آنرا فراهم کرد و تلاش کرد تا صرفا کار در حد یک همایش نماند و پروژه های مختلفی در پیرامون آن در مراکز مختلف پژوهشی شکل بگیرد و هماهنگی و هم افزایی بین مجموعه های به وجود بیاید تا کارها تأثیرگذار باشد.

سخنرانی دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی بخش دیگری از این مراسم بود، وی با تشکر از دست اندرکاران برگزاری همایش گفت: لازم است چنین همایشهایی هر دو سال با قوت و جدیت برگزار شود. ما از هم اکنون آمادگی دانشگاه شهید بهشتی را برای برگزاری این همایش اعلام می کنیم. لازم است دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شود و از پایان نامه ها و رساله های مرتبط با این موضوع حمایت شود تا کارهای مهم و درخوری در این زمینه نوشته شود.

وی با اشاره به اینکه کرسی صلح، دموکراسی و حقوق بشر در این دانشگاه تدریس می شود، افزود: بر این اساس لازم است که چنین همایشهایی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود. لازم است که با همکاری دانشگاه نشریه علمی ـ پژوهشی راه اندازی شود. آنچه که اندیشمندان خارجی از ما می پرسند سؤال از ماهیت انقلاب اسلامی و حکمرانی اسلامی است. لازم است با برگزاری این همایش ها بتوانیم به چنین سؤالاتی با قدرت پاسخ دهیم.

طهرانچی با اشاره به اینکه اخوان المسلمین نیامده رفت و این نشان دهنده ضعف مبانی نظری و ... است، گفت: سؤالهایی که دنیا از ما می پرسند لازم است که پاسخ داده شود و لازم است که تنور پژوهش در کشور گرم نگه داشته شود. باید حمایت از پایان نامه ها را جدی گرفت و مکان دبیرخانه و رئیس آن مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران سالی چند بار امتحان پس دهند و مشروعیت انقلاب اسلامی را نشان دادند، گفت: نظریه مردم سالاری با امام خمینی آغاز شد و مقام معظم رهبری هم به خوبی هم آنرا رهبری و راهبری و هم تبیین کردند ولی ما باید به مجموعه سؤالات تحقیق را دربیاوریم و در این جهت حرکت کنیم.

در پایان جلسه حجت الاسلام سید محمود نبوی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: بیشتر جلسات کمیته ها در دفتر نهاد برگزار می شد و معمولا در همه جلسات بودم و در همایشهای بعدی هم حضور خواهیم داشت.

در پایان این مراسم از ذوعلم، درخشه، کوشکی، مرندی، محمدی، کوزه گر، حیدری، گوهری، نوری، مسعودی، ملاآقایی، فلاح، نبوی، غلامی و طهرانچی و ... با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

نظر شما