شناسهٔ خبر: 10896 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت آیت‌الله مرعشی نجفی به زودی در خانه کتاب

موسسه خانه کتاب برگزاری بزرگداشت آیت‌الله مرعشی نجفی را تا پایان سال جاری در دست انجام دارد‌، این بزرگداشت در حقیقت ششمین بزرگداشت این موسسه برای مفاخر علمی‌،‌ فرهنگی و دینی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ موسسه خانه کتاب در ادامه سلسله نشست‌های بزرگداشت مفاخر فرهنگی،‌ بزرگداشت آیت‌الله مرعشی نجفی را در دست انجام دارد که تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد.

این بزرگداشت در ادامه بزرگداشت‌هایی است که خانه کتاب برای حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد،‌ محمدحائری، علی شریعتمداری و حسینی اشکوری و سید‌علی موسوی‌گرمارودی برگزار کرده است.

آیت‌الله مرعشی‌نجفی در سال ۱۳۱۵ (هجری قمری) در نجف به دنیا آمد. پدرش سید شمس‌الدین محمود مرعشی از بزرگان فقهای دوران خود بود. سید شهاب‌الدین پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی، در نجف، در درس خارج فقه و اصول آقا ضیاء عراقی، شیخ احمد کاشف‌الغطا حاضر شد و از محضر آنان بهره‌های فراوان برد. 

او در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. مرعشی نجفی در نجف، کاظمین، کربلا، سامرا، قم، تهران و کرمانشاه تحصیل کرد و از محضر استادانی چون میرزاابوالحسن طباطبائی بروجردی، حاج شیخ مرتضی طالقانی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده برد. او از برخی از مراجع عظام تقلید اجازه اجتهاد دریافت کردند که برخی از آنها عبارت‌اند از: آقا ضیاء عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ عبدالکریم حایری یزدی و علامی کرمانشاهی.

آیت‌الله مرعشی در طول بیش از هفتاد سال تدریس در حوزه علمیه قم، شاگردان زیادی تربیت کرد که از آن جمله‌اند: سیدمحمود طالقانی، مرتضی مطهری، محمد مفتح، سید مهدی غضنفری خوانساری، سید محمدهادی غضنفری خوانساری، محمدرضا مهدوی کنی، محمد صدوقی. عده زیادی از دانشمندان وعلمای شیعه از او اجازه روایت دارند که برخی از آنان عبارتند: سید مهدی لاجوردی، شیخ محمد رضا طبسی نجفی، سیدعزیز الله امامت، سیدمحمود مرعشی، رضا استادی، محمد امین پورامینی، سیدعباس کاشانی، سیدمحمد رضا حسینی جلالی، سید عادل علوی، سید علی بن الحسین علوی و...

کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کشور و در ردیف کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه آستان قدس رضوی است. این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰۰۰۰جلد کتاب چاپی و ۲۵۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد. او در طول عمرش بیش از یکصد و چهل و هشت کتاب، رساله و مقاله به رشته تحریر درآورد که شمار بسیاری از آنها هنوز به چاپ نرسیده‌اند.

نظر شما