شناسهٔ خبر: 10926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعات تطبیقی جهت‌دار رشته «ادبیات پایداری» را جهانی می‌کند

دکتر انسیه خزعلی، رییس دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به نهضت‌هایی که در سراسر دنیا علیه نظام سلطه و گرایش به ادبیات پایداری وجود دارد، گفت: می‌توان با جهت‌دهی مناسب به پایان‌نامه‌های تطبیقی انجام شده در این حوزه، رشته‌های ادبیات پایداری و دفاع مقدس را به عنوان رشته‌هایی بین‌المللی مطرح کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رییس دانشگاه الزهرا(س) درباره زمینه‌هایی که سبب شد این دانشگاه میزبانی نخستین همایش «بررسی متون درسی ادبیات دفاع مقدس» را عهده‌دار شود، گفت: دفاع مقدس موضوعی است که با فرهنگ و سبک زندگی مردم ما پس از انقلاب اسلامی گره خوره است.
دکتر انسیه خزعلی افزود: پیش از انقلاب نیز مردم ما در حرکت‌هایی چون انقلاب مشروطه و ایستادگی‌هایی که در برابر ظلم، استبدا و استعمار داشته‌اند، نشان داده‌اند که این مبارزات بخشی از فرهنگ آن‌هاست. تقویت این فرهنگ با توجه به تحریم‌ها، تهاجم‌ها و شدت‌هایی که برخی کشورهای مستبد سعی می‌کنند بر امت مسلمان و به طور خاص، ملت ایران اعمال‌ کنند، زمینه‌ای برای تاسیس رشته ادبیات پایداری و دفاع مقدس شد و حمایت از این رشته وظیفه تمامی ماست.
وی با اشاره به مفهوم پایداری که در پایان‌نامه‌هایی درباره ادبیات عرب و ادبیات فارسی در دانشگاه تحت مدیریتش وجود دارد، گفت: چنین پایان‌نامه‌هایی خود زمینه‌ای برای میزبانی دانشگاه الزهرا(س) شد. امیدواریم که بتوانیم همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
رییس دانشگاه الزهرا(س) در پاسخ به این سوال که آیا چنین همایش‌هایی می‌تواند به تاسیس رشته ادبیات پایداری و دفاع مقدس در دانشگاه الزهرا(س) هم بیانجامد؟ توضیح داد: البته! استادانی در دانشگاه الزهرا(س) در این زمنیه فعالیت‌های زیادی دارند و امیدواریم با کوشش‌های این استادان چنین رشته‌ای در این دانشگاه هم راه‌‌اندازی شود.
خزعلی در باره این‌که ادبیات پایداری در کشور ما در مقایسه با کشور‌های دیگری که در زمینه ادبیات پایداری فعالند، چه کاستی‌هایی دارد؟ گفت: کار سامان‌یافته که از نظر علمی و فنی مقبولیت داشته باشد، در کشور ما کمتر انجام شده است. از نظر متن‌ها و استادان باید کارشناسی صحیحی صورت گیرد.
به گفته رییس دانشگاه الزهرا(س)، این متن‌ها باید بتواند ریشه‌‌ها و بنیان‌های ادبیات دفاع مقدس و پایداری را در کشور ما، منطقه و جهان از جنبه‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی و نیز داشته‌هایمان را در این زمینه بررسی، تبیین و چشم‌اندازی را به عنوان راهکار عملی ایران در قالب پژوهش‌های کاربردی ترسیم کند.
وی در بیان پیش‌بینی خود از احتمال تمایل سایر کشور‌ها به تحصیل در رشته ادبیات دفاع مقدس یا ادبیات پایداری در کشورمان گفت: قطعا چنین تمایلی وجود دارد. با توجه به تعامل‌های علمی که دانشگاه الزهرا(س) با سایر کشور‌‌ها دارد، ادبیات پایداری در کشور‌های منطقه و حتی کشور‌های غربی اهمیت ویژه‌ای یافته است. همچنین نهضت‌هایی در کشور‌های غربی علیه سلطه گروهی خاص صورت گرفته است. این گرایش به ادبیات پایداری زمینه‌ای را فراهم می‌کند که کشورمان بتواند به عنوان پایگاه و مبدا امیدی برای انجام کار علمی در این راستاست.
دکتر خزعلی، با اشاره به آغاز مطالعات تطبیقی در حوزه ادبیات پایداری در دانشگاه‌ الزهرا(س) اظهارکرد: این مطالعات در حوزه‌های شعر، ادبیات و سایر قطعات ادبی میان ایران و کشور‌هایی چون فلسطین، لبنان و سوریه و عراق صورت گرفته است. می‌توان با جهت‌دهی مناسب به این پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی، رشته‌های ادبیات پایداری و دفاع مقدس را به عنوان رشته بین‌المللی در منطقه و جهان مطرح کرد.
«همایش تالیف متون درسی ادبیات دفاع مقدس» صبح سوم بهمن ۹۲ با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و سازمان ادبی و هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه الزهرا(س) و در چهار کارگروه «تالیف متون آموزشی»، «پژوهش در حوزه ادبیات دفاع مقدس»، «پایان‌نامه‌های دانشجویی و مقالات» و «چشم‌اندازه آینده رشته ادبیات دفاع مقدس برای تاسیس رشته دانشگاهی در مقطع دکتری و نیازمندی‌های آن» ​

نظر شما