شناسهٔ خبر: 10927 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییر بی‌سر و صدای اولویت واردات کتاب از جایگاه ششم به دهم

نمایندگان ناشران خارجی در ایران اخیراً گزارش کرده‌اند که کتاب‌هایشان از گمرکات کشور قابل ترخیص نیست چون بنا به ادعای مسئولان گمرک، کتب خارجی از فهرست کالاهای با اولویت ششم برای واردات، به کالاهای با اولویت دهم منتقل شده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مرداد ماه سال ۹۱ در بخشنامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در کلیه استان‌ها ضمن تغییر اولویت بندی کالاها، فهرست جدید کالاهایی را که مشمول دریافت ارز برای واردات می‌شدند، اعلام کرد که این فهرست این ۱۰ گروه کالایی به شرح زیر بود:

اولویت اول: کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام، شیرخشک صنعتی و ...

اولویت دوم: کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود.

اولویت سوم: شامل حیوانات زنده، بذور، گاو شیری، جوجه یک روزه، جوجه یک روزه تخم‌گذار، جوجه اجداد، تخم مرغ SPF برای تهیه واکسن، کود، دانه کتان، سموم و ...

اولویت چهارم: شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راهسازی، گرانول و ...

اولویت پنجم: شامل رزین‌ها، روان‌کننده‌ها، کربنات منیزیم، سنگ منیزیم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهای کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ، تراکتور و ...

اولویت ششم: شامل کالاهایی نظیر نشاسته، روغن زیتون، روغن جلا، لاکتوز، گلوکوز، کربنات‌ها، میلگرد، ماشین‌آلات راهسازی، روغن‌های صنعتی.

اولویت هفتم: شامل توتون، تنباکو، اتصالات زانویی، دوربین عکاسی و ...

اولویت هشتم: انواع عصاره‌ها، لامپ‌ها، ریش‌تراش‌ها، ماشین‌آلات خاکبرداری، یخچال‌فریزر، لاستیک سواری، ماشین رختشویی، ماشین ظرفشویی و ...

اولویت نهم: شامل تخم پرندگان، ادویه‌جات، کاغذ سیگار و کالاهایی از این دست.

اولویت دهم: سایر حیوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان، لباس و وسایل دیگر.

بخشنامه‌ای که چگونگی ثبت سفارش کالاهای مشمول گروه دهم را تشریح کرده است

همانطور که مشاهده می‌شود در این فهرست نامی از کتاب‌های خارجی که و حتی کاغذ (توضیح اینکه طبق آمارهای رسمی حدود ۸۰ درصد کاغذ مصرفی در کشور، وارداتی است) به چشم نمی‌خورد. اما این همه ماجرا نیست چرا که آنگونه که رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل می‌گوید «این تغییر بسیار آرام و بی‌سر و صدا صورت گرفته است» طوری که حتی نمایندگان ناشران خارجی در ایران هم اخیراً متوجه این اتفاق شده‌اند.

محمود آموزگار در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تاسف از اینکه «در این اولویت‌بندی ترجیح داده شده که حتی نام سیگار برگ بیاید اما نامی از کاغذ تحریر یا کتاب خارجی برده نشود» گفت: همکاران ما در انجمن ناشران بین‌الملل که در واقع نمایندگی ناشران خارجی را در ایران بر عهده دارند، اخیراً گزارش کرده‌اند: کتاب‌هایی که آنها برای وارداتشان به کشور اقدام کرده‌اند، از گمرک قابل ترخیص نیست چون بنا به ادعای مسئولان گمرک، کتاب‌های خارجی از کالاهای با اولویت ششم برای واردات به کالاهای با اولویت دهم منتقل شده است.

وی با بیان اینکه به این ترتیب به نظر می‌رسد کتاب و کاغذ تحریر در همان واژه «وسایل دیگر» که در فهرست کالاهای اولویت دهم خلاصه می‌شود، افزود: تا پیش از این که به گفته مسئولان گمرک کتاب در اولویت ششم بود، کتب خارجی بدون ثبت سفارش و بدون انتقال ارز، وارد گمرک، از گمرک ترخیص، و نهایتاً وارد کشور می‌شد اما در حال حاضر به دلیل انتقال اولویت آن از پله ششم به پله دهم، چون عملاً ثبت سفارشی انجام نشده و انتقال ارزی صورت نگرفته است، کتاب‌های خارجی از گمرک قابل ترخیص نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل همچنین هشدار داد: این موضوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را که بخش بین‌الملل آن حائز اهمیت فراوانی است، به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد از این جهت که اگر این رویه تصحیح نشود، بجز کتاب‌هایی که قبلاً ترخیص شده‌اند، ما در این بخش کتاب‌های جدیدی برای عرضه در نمایشگاه بیست و هفم نخواهیم داشت.

آموزگار سپس گفت: تقاضای ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که در اسرع وقت دستورات لازم را برای تصحیح این تصمیم‌گیری اتخاذ کند به نحوی که کتاب‌های موجود  در گمرکات ایران که غالباً به مقصد بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران اعزام شده‌اند، بتوانند از گمرک ترخیص شوند.

وی افزود: در ۲۶ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که تاکنون برگزار شده، بخش بین‌الملل نقش بسزایی در تامین نیازهای مطالعاتی اساتید، پژوهشگران و دانشگاه‌های کشورمان داشته است و اغراق نیست اگ ادعا شود که این نمایشگاه نقش مهمی در قرار گرفتن کشورمان در رتبه‌های بالای علمی در منطقه داشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران بین‌الملل سخنانش را با این پرسش از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به پایان برد که: «آیا واقعاً اولویت واردات سیگار برگ از کاغذ تحریر و یا کتاب خارجی بیشتر است؟!»

نظر شما