شناسهٔ خبر: 10976 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمودرضا برازش: دفتر چاپ ارشاد از ارکان اصلی تشکیل سازمان چاپ خواهد بود

مدیرکل دفتر چاپ ارشاد با بیان این مطلب که نگاه ارشاد به صنعت چاپ نباید محدود به کتاب و نشریات شود‌؛ بلکه باید چاپ بسته‌بندی و تبلیغات را نیز شامل شود‌، گفت:‌ شکیل سازمان چاپ قدم مثبتی است که قطعاً‌ دفتر چاپ از ارکان اصلی آن خواهد بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محمودرضا برازش مدیر دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به فعالیت این دفتر در حوزه چاپ طی یک ماه گذشته گفت:‌ ما در دفتر چاپ به دنبال ارتقای جایگاه صنعت چاپ هستیم‌، این را هم در سطح وزارتخانه و هم در سطح کشور دنبال می‌کنیم، در حقیقت با توجه به توسعه تکنولوژی، اهمیت چاپ هر روز در حال افزایش است،‌ به گونه‌ای که در بسیاری از کشورهای دنیا این صنعت‌، جزو ۵ صنعت برتر دنیا قرار دارد‌.

وی با بیان این مطلب که برآورد ما این است که گردش مالی صنعت چاپ در ایران سالانه چند هزار میلیارد تومان است‌، گفت:‌حتی بیشتر از این را هم می‌توان متصور شد،‌ در صورتی که حمایت از این صنعت را جدی بگیریم.

برازش تصریح کرد:‌ حدود ۴۰ سال پیش‌، نگاه ما به صنعت چاپ تنها به کتاب و مطبوعات محدود می‌شد‌، اما این صنعت طی ۴۰ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و به حوزه‌های مختلف بسته‌بندی، تبلیغات و ... نیز گرایش پیدا کرده است،‌ طبق آمارهای رسمی بیشتر از سه، چهارم چاپ دنیا به این سمت رفته و یک چهارم چاپ به کتاب و نشریات اختصاص دارد‌، بنابراین با توجه به رشد صنعت چاپ ما در این حوزه و با توجه به گردش مالی که این عرصه دارد‌، باید تلاش کنیم تا جایگاه این صنعت را ارتقا دهیم‌.

وی با اشاره به طرح تأسیس سازمان چاپ و تشکیل فراکسیون چاپ گفت: این دو طرح نیز در راستای ارتقای جایگاه صنعت چاپ است‌، دوستان ما در اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مختلف به طرق مختلف  ارتقای جایگاه این صنعت را دنبال می‌کنند‌، برخی نیز از طریق فراکسیون و سازمان چاپ که پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده آن را دنبال می‌کنند‌.

برازش با بیان این مطلب که نگاه ما در دفتر چاپ این است که جایگاه این صنعت را از معاونت فرهنگی که امور کتاب را برعهده دارد و دفتر چاپ که تنها به چاپ کتاب نگاه داشته فراتر ببریم‌.گفت: تأسیس سازمان چاپ می‌تواند قدم مثبتی در این زمینه باشد‌.

وی در پاسخ به این پرسش که با تشکیل سازمان چاپ‌، کارکرد دفتر چاپ وزارت ارشاد چه خواهد بود‌، گفت:‌  توجه داشته باشید که شکل حقوقی سازمان چاپ جدای از دولت نیست،‌ اکنون نیز تنها جایگاهی که صنعت چاپ در کشور دارد،‌ دفتر چاپ وزارت ارشاد است،‌ پس قطعاً با تشکیل سازمان چاپ یکی از ارکان اصلی دفتر چاپ خواهد بود‌، من تصور می‌کنم‌، قرار است دفتر چاپ از یک اداره به یک سازمان تبدیل شود تا جایگاه صنعت چاپ نیز به طبع ارتقا پیدا کند.

برازش در پاسخ به این پرسش که چرا از دفتر چاپ ارشاد نماینده‌ای جهت کارگروه سازمان چاپ به مجلس شورای اسلامی معرفی نشده است‌، گفت:‌ تشکیل سازمان چاپ هنوز در ابتدای کار است‌، البته ما ارتباطات تنگاتنگی با تمامی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های چاپ داریم که قطعا در آینده نیز این همکاری‌ها بیشتر خواهد شد‌، حتی در تأسیس سازمان چاپ.

نظر شما