شناسهٔ خبر: 11008 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لشکر 10 در گذر تاریخ را در «فکه» بخوانید

ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی «فکه» در این شماره خود مطالبی درباره لشکر 10 سیدالشهدا(ع) و عملیات کربلای 5 را با عنوان «لشکر10 در گذر تاریخ» به چاپ رسانده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ «فکه» ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ایران است که دی‌ماه امسال، صد و بیست و هشتمین شماره آن منتشر شده است و مطالبی با عناوین «شلمچه»، «کربلایی از اقوام ایرانی»، «کربلای 5 در یک نگاه»، «لشکر 10 در گذر تاریخ»، «زمین آسمانی»، «انگشت حیرت»، «سردار ماندگار» و «در مسلخ عشق» را شامل می‌شود.

«شب‌های قدر کربلای 5» عنوان سرمقاله این شماره از «فکه» است که به یادآوری حال و هوای شلمچه در عملیات کربلای 5 می‌پردازد، شب‌هایی که رزمندگان در شلمچه زندگی کردند، درد و دل یک رزمنده با شلمچه را می خوانیم. در بخشی از این یادداشت آمده است: «شلمچه نه یک قصه‌ نا تمام است و نه کتابی به بزرگی دنیا، شلمچه رویدادی فرهنگی است تو باید قدردان آن باشی. اردوگاه مردان خدایی که فرهنگ را یک‌بار دیگر جلا دادند تا آیینه‌ای باشد برای هر مرد و زنی که نام شیعه در ورقه‌ای شناسنامه‌اش ثبت است».

«کربلایی از اقوام ایرانی» یک نگاه نو به دفاع مقدس است، در این نوشتار به مشارکت گسترده و فراگیر همه اقوام ایرانی در لبیک گفتن به امام(ره) اشاره شده است، در این نوشتار برای اینکه وحدت اقوام به خوبی ترسیم شود، خاطره‌ای از شهید محمد حسن نظرنژاد «بابا نظر» آورده شده است.

در ادامه این ماهنامه، «لشکر 10 در گذر تاریخ» به قلم محمدعلی باقری به نگارش درآمده که در آن، به واکاوی عملکرد لشکر 10 سیدالشهدا(ع) از تاسیس تاکنون پرداخته شده است. در قسمتی از این متن می خوانیم: «بعد از عملیات فتح‌المبین طبق تصمیم ستاد کل فرماندهی سپاه و با حکم فرماندهی سپاه منطقه 10 کشور از دل تیپ27 محمد رسول‌الله(ص)، تیپ 210 سیدالشهدا(ع) پا به عرصه وجود می گذارد و این ماموریت بر عهده شهید محسن وزوایی گذاشته می‌شود».

«زمین آسمانی»، عنوان مطلبی است که درج شده و به همه چیز در مورد شلمچه و ویژگی‌هایش پرداخته است. موضوعاتی چون شلمچه کجاست؟، نهر دوعیجی، نهر جاسم، سنگرهای نونی شکل، کانال زوجی و کانال پرورش ماهی از جمله مواردی است که درمورد شلمچه ارائه شده است.

در این ماهنامه دفاع مقدس، در مطلبی با عنوان «انگشت حیرت» نوشته محمد گرشاسبی، به بازتاب خارجی کربلای5 اشاره شده است. در این یادداشت به خبر خیلی کوتاهی با این عنوان اشاره شده است:«ایرانی ها به دروازه بصره رسیدند»، در ادامه نگارنده به اخبار خبرگزاری‌هایی مانند آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، روزنامه تایمز، روزنامه گاردین و دیگر رسانه‌های آن روزگار که همگی متعجب از پیروزی خیره کننده ایران در کربلای5 بودند و لب به اعتراف گشوده بودند، می‌پردازد.

در این نوشتار به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس در مورد عملیات کربلای5 آمده است: « زد و خورد زمانی آغاز شد که سحرگاه روز جمعه، ایران در شلمچه واقع در نزدیکی بصره حمله‌ای را آغاز کرد. ایرانیان از همین ناحیه که در کنار رود مرزی و استراتژیک شط‌ العرب که به خلیج فارس می‌ریزد واقع است، در حدود چهار کیلومتر به داخل خاک عراق نفوذ کردند».

از دیگر بخش‌های جذاب این ماهنامه می‌توان به «سردار ماندگار» گفت‌وگو با سردارعلی فضلی، فرمانده لشکر10 سیدالشهدا(ع)، «در مسلخ عشق» ناگفته‌های سردار محسن سوهانی، فرمانده تیپ دوم عاشورا از کربلای5، «شب اول» گفت‌وگو با سردار خادم الحسینی، فرمانده گردان حضرت زینب(س) در کربلای5، «سه راه شهادت» گفت‌وگو با عباس قهرودی، فرمانده گردان مسلم(ع)، «علمدار لشکر» خاطرات شهید یدالله کلهر اشاره کرد.

گفتنی است که ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی«فکه» به صاحب امتیازی موسسه فرهنگی هنری جنات فکه در 140 صفحه و قیمت 2هزار و 500 تومان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما