شناسهٔ خبر: 11053 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترین دلایل کسری بودجه دانشگاه‌ها

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عدم مدیریت صحیح منابع انسانی در دانشگاه‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل کسری بودجه و مشکلات مالی دانشگاه‌ها دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ محمدحسین امید با بیان اینکه مشکلات مالی دانشگاه‌ها دلایل متعددی دارد، اظهار کرد: یکی از این دلایل، پراکندگی برخی از دانشگاه‌هاست که البته تمام این مشکلات مالی به این مسئله بر نمی‌گردد.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل مشکلات دانشگاه‌ها بحث مدیریتی است به طوری که برخی دانشگاه‌ها مدیریت درستی برای هزینه‌ها نداشتند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها نیروی انسانی مازاد دارند، تصریح کرد: با برآوردی که داریم نسبت مطلوب استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور بین ۱۶ تا ۱۸ است که در حال حاضر در کشور ما این عدد حدود ۳۰ است. در عین حال برای تعداد کارکنان نیز چنین نسبتی در دنیا وجود دارد که این نسبت را هم می‌توان بین کارمند و استاد و هم کارمند با دانشجو برقرار کرد.

امید با بیان اینکه من نسبت کارکنان به استاد را می‌پسندم، گفت: این نسبت در بسیاری از دانشگا‌ه‌های ما که مشکل هزینه دارند، بالاتر از حد استاندارد و در برخی موارد حدود دو برابر این نسبت است که این موضوع به برخی از سیاستهای سالهای اخیر باز می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر بسیاری از کارهایی که از دانشگاه جدا شده و به بخش خصوصی واگذار شده بود، به اصرار دولت مجددا به دولت برگشت.

از سوی دیگر جذب نیرو در برخی دانشگاه‌ها به خوبی صورت نگرفته و باعث افزایش هزینه‌ها شده است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه‌هایی که منابع انسانی خود را خوب مدیریت کرده‌اند، در حال حاضر مشکل کمتری دارند، گفت: در دانشگاهی نسبت کارمند به استاد حدود یک است که این میانگین مورد قبول ماست. البته میانگین نسبت کارکنان به هیئت علمی می‌تواند برای دانشگاه‌هایی که در زمینه‌های مختلف علوم انسانی،‌ فنی و مهندسی، پزشکی و ... فعالیت می‌کنند متفاوت باشد اما به طور میانگین عدد مورد قبول بین یک تا ۱.۲ است.

امید افزود: ما دانشگاهی داریم که نسبت کارمند به استاد در آن بیش از دو است. به این ترتیب هزینه‌ها زیاد شده و باعث کسری بودجه در دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که بودجه را بر اساس عملکرد دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها به آن‌ها بدهیم هیچ بهبودی اتفاق نمی‌افتد و بهره وری افزایش پیدا نخواهد کرد، تصریح کرد: قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه می‌گوید پولی که دولت به دانشگاه‌ها می‌دهد کمک است یعنی قرار نیست دولت بابت هزینه تمام شده دانشجو به دانشگاه پول دهد. در حال حاضر نیز دانشگاه‌ها ۳۰ درصد هزینه‌ها را خودشان تامین می‌کنند. بنابراین نگاه ما نیز در این دوره به همین شکل است و انتظار نداریم که تمام هزینه‌های دانشگاه‌ها را دولت بدهد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه اشکال ما این است که تکالیفی به دانشگاه‌ها می‌دهیم که از توان آنها خارج است، اظهار کرد:‌ برای مثال دانشگاه‌ها را در بسیاری از کارها محدود می‌کنیم و بعد می‌گوییم باید خودکفا شوید. اگر در غرب دانشگاه‌ها خودگردان هستند اختیارشان نیز با خودشان است. درعین حال قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز می‌گوید که دانشگاه‌ها کاملا آزادند و هزینه‌ای که دولت به آنها به عنوان کمک پرداخت می‌کند را باید فرض کنیم که ۱۰۰ درصد مصرف شده است که این به معنی اختیار تام دانشگاه‌ها در این موضوع است. در حالی که ما برایشان نرخ تعیین می‌کنیم که در این شرایط دانشگاه نمی‌تواند بر اساس سیاست‌های خود برنامه ریزی کرده و تصمیم بگیرد.

نظر شما