شناسهٔ خبر: 11177 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشكلات جلوی پيشرفت صنعت چاپ را گرفته است

جهانگير رضايي، رييس اتحاديه چاپخانه‌داران قم گفت: اين روزها چاپخانه‌داران با مشكلات زيادي روبه‌رو هستند كه اجازه پيشرفت را از آن‌ها گرفته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ جهانگير رضايي اظهار كرد: سال ۸۸ بحث نوسازي صنعت چاپ را در دستور كار اتحاديه قرار داديم و در گام نخست، از ورود دستگاه‌هاي قديمي (قبل از سال ۲۰۰۰) جلوگيري كرديم، براي اجراي اين طرح، برخي همكاران با گرفتن وام اقدام به خريد تجهيزات و نوسازي چاپخانه‌هاي خود كردند، عده‌اي نيز با فروختن ملك و تهيه پول اين كار را انجام دادند. 
وي ادامه داد: متاسفانه مشكلاتي مانند حذف يارانه‌ كاغذ، افزايش قيمت ارز و تحريم‌ها موجب ايجاد بحران كم‌كاري و گاهي بي‌كاري براي چاپخانه‌ها شد و گريبان آن‌ها را گرفت اما خوشبختانه همكاران با تدبير بالاي خود و رعايت اصول اقتصاد مقاوتي به كار خود ادامه دادند. 
رييس اتحاديه چاپخانه‌داران قم با انتقاد از اجراي نادرست قانون هدفمندي يارانه‌ها در دولت دهم گفت: يكي ديگر از مشكلاتي كه چاپخانه‌داران با آن مواجه هستند اجراي نادرست قانون هدفمندي يارانه‌هاست چراكه در اين قانون براي صنايعي مانند صنعت چاپ تدبيري سنجيده نشده و همين امر چاپخانه‌داران را با مشكلات فراواني روبه‌رو كرده است. 
وي با اشاره به همكاري‌هاي دفتر امور چاپ با اتحاديه‌هاي شهرستان‌ها اظهار كرد: محمودرضا برازش، مديركل جديد دفتر امور چاپ از بدنه چاپ است و درد اهالي چاپ را مي‌داند و تصميم به حضور نمايندگان شهرستان‌ها در كمسيون‌هاي اين دفتر، نشان از درك بالاي وي از مشكلات صنعت چاپ دارد، بدون شك شناخت و آگاهي برازش به مشكلات صنعت چاپ مي‌تواند بسياري از مشكلات اين صنعت را حل كند. 
رضايي درباره برنامه‌هاي حمايتي اتحاديه از اعضاي خود گفت: امسال اداره ارشاد استان بودجه‌‌اي را براي برگزاري مسابقات چاپي به ما اختصاص نداده و به همين دليل نتوانستيم مسابقات را برگزار كنيم، اگر مسوولان اداره ارشاد در فرصت باقيمانده تا پايان سال بودجه‌اي را به ما بدهند، اين توانايي را داريم كه مسابقات را تا پايان سال برگزار كنيم چراكه اعتقاد داريم، پيشرفت‌هاي كيفي محصولات چاپي استان بايد ديده شود. 
رييس اتحاديه چاپخانه‌داران قم با اشاره به مشكلات آموزشي اظهار كرد: حدود يك سال از اتحاديه دور بودم اما از وضعيت آموزشي اتحاديه بي‌خبر نيستم، خوشبختانه محموديان با تلاش‌هاي فراوان اين موضوع را پيگيري كرده است اما اجراي اين طرح نياز به اختصاص بودجه‌اي مناسب دارد، باتوجه به تاكيد مديركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر مسايل آموزشي، پيگير اين موضوع خواهيم بود تا با آموزش كاربردي صنعت چاپ به درمان زخم‌هاي اورژانسي اين صنعت بپردازيم. 
اين مسوول صنفي در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: متاسفانه با وجود چنين مشكلاتي نتواستيم موضوع شهرك چاپ را به شكلي صحيح پيگيري كنيم، زماني كه متوجه شديم چاپخانه‌داران توان مالي لازم براي احداث مجتمع‌هاي چاپي را ندارند، درخواست واگذاري كارگاه‌هاي چاپي را به مسوولان داديم كه اين امر تا به امروز محقق نشده است، اگر كارگاه‌هاي چاپي واگذار شود، ۱۰۵ نفر آماده هستند كه براي فعاليت‌هاي چاپي به اين شهرك بروند.

نظر شما